Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
ljm21
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 apr 2017, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Indlæg af ljm21 »

Hej kære alvidende forum

Jeg er i gang med opbygning af en lidt større bane, hvor jeg anvender DR4088RB-opto til tilbagemeldingsdelen. Modulerne er samlet nær min z21 og virker fint, når jeg tester dem direkte. Kabelføringen ud til de enkelte sporsektioner er lavet med multikabler af enten 8-leder ISDN-ledning eller cat5 8-leder twisted pair, for at minimere antallet af ledninger, der skal trækkes rundt på banen.

Problemet er, at når jeg tester med en vogn i de enkelte skinnesektioner kommer der tilbagemelding på flere forskellige indgang - 1 til 4 indgange ad gangen. Der er helt sikkert ikke forbindelse mellem de enkelte sporsektioner, da de stadig er fysisk adskilt :-).

Jeg har prøvet to forskellige tilslutningsmetoder med samme resultat:
tilslutning s88_2.png
tilslutning s88.png
Jeg mistænker støj mellem lederne i mine multikabler, men kan ikke rigtig hitte ud af hvad næste trin er :-(
Er der nogen, der har lignende erfaringer og/eller gode forslag?

På forhånd tak
Lars
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Indlæg af moppe »

Hej Lars

Jeg har to (gode?) forslag.

Det første er at sprede dine feedback moduler ud under dit anlæg, frem for at trække alle de kabler samlet frem og tilbage.

Det andet er at prøve at montere en 1kOhms modstand fra C til hvert input på DR40888


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Indlæg af Søren »

Jeg ville også sprede modulerne. Du har fordelen af at modulerne kan kommunikere via almindelige netværkskabler. Lad dem gøre det, og sæt så modulerne ud tæt på de sektioner de skal overvåge.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Indlæg af ErikL »

Det du ser er crosstalk det kan muligvis løses ved at du
Har en aktiv tilbagemelding og den anden leder i parret til stel. Hvilket giver 4 pr kabel.

Så spred modulerne lidt ud som Klaus siger ,det giver langt mindre ledninger

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ljm21
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 apr 2017, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Indlæg af ljm21 »

Tak for svarene alle sammen

Jeg er enig i, at det er crosstalk mellem kablerne - det var tanken bag at prøve med en DC-strøm i det andet forslag. Jeg har ikke den store lyst til at sprede modulerne, men det kan meget vel ende med at blive løsningen alligevel...

Jeg vil dog forsøge mig med Moppes forslag om en modstand i parallel for at mindske indgangsmodstanden - det burde reducere crosstalk, og jeg kan beholde modulerne samlet. Jeg forsøgte at måle indgangsmodstanden, men den er tilsyneladende højere en 2 Mohm, så der skal ikke meget induceret strøm til for få et signal på en nabokanal - så jeg tror der er håb for at dette forslag kan virke. Jeg skal nok melde tilbage i tråden

Tak for inputs :-)

Vh
Lars
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Indlæg af ErikL »

Hvis du bruger fladkabel kan du få 34 leder så bruger du leder 1 stel 3 stel 4 osv.
Men 55 kr. Pr meter bliver dyrt i kabel.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ljm21
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 apr 2017, 16:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problemer med DR4088RB-opto tilbagemelding

Indlæg af ljm21 »

ErikL skrev: 04 sep 2018, 17:42 Hvis du bruger fladkabel kan du få 34 leder så bruger du leder 1 stel 3 stel 4 osv.
Men 55 kr. Pr meter bliver dyrt i kabel.
Ideen var at bruge cat5-kabel. Der er 8 ledere pr kabel, hvilket er meget passende til et samlingssted. og cat5-kabel er jo billigt :-)...

Jeg er på vej i kælderen for at flytte moduler nu - det bliver løsningen. Parallelmodstande ville sikkert virke, men jeg har 96 indgange - det er mange modstande at montere...

Endnu en gang tak for hjælpen alle mand
Besvar