Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Mogens » 23 okt 2018, 17:46

Jeg har spørgsmål til hændelser:

Hændelsen laves via CS3+, S88 modul, en kontaktskinne og så bruges 2 lokomotiver, kaldet A + B.

Jeg har lavet en hændelse for lok. A der går ud på at når kontaktsporet passeres så skal tog A f.eks. give et pift, og det virker. Når tog B så passerer samme kontaktskinne så udløser det naturligvis hændelsen på tog A. Som jeg har forstået det så er kontaktskinnen ikke stand til at registrere hvilken dekoder der passerer, men blot at noget passerer

Nu kommer så spørgsmålet:

Altså har jeg har 2 tog, lad os kalde dem A og B. Banen en er oval, og der er ilagt et kontaktspor som så udløser hændelsen når togene passerer.
Imidlertid vil jeg kun have at hændelsen kun kan udløses af tog A og ikke af tog B, hvordan kan man lave denne hændelse med en CS3+?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Søren » 23 okt 2018, 20:59

Som udgangspunkt kan du ikke det. Men du kan forsøge at begrænse det til at kontakten kun skal reagere hvis tog A er i fart.

Cs3 kan se om et tog er i fart, så du kan sætte en betingelse ind i hændelsen der ser om værdien af tog A's hastighed er andet end 0.

Rediger hændelsen, træk tog A ind i den. Vælg hastigheden og sæt den til andet end 0. Vælg desuden at det er en betingelse for at fortsætte.

Den er desværre ligeglad med hvor megen hastighed du angiver. Den vil udelukkende forholde sig til om det er 0 eller andet. Så værdien er ligemeget.

Nu vil tog A kun hyle hvis kontakten aktiveres og tog A kører. Det betyder, at hvis tog B aktiverer kontakten og tog A bevæger sig et andet sted på anlægget, så aktiveres fløjten også. Men ikke hvis tog A holder stille.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

Mogens
Stationsforstander
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Mogens » 23 okt 2018, 21:17

Okay, så har vi måske noget Märklin kan få som forslag til forbedring. Men det er jo naturligvis nok ikke så enkelt, men tak for du tog dog tid. Jeg vil tage dit svar med til.vort kommende møde i Mist Zealand i næste måned, hvor jeg skal fortælle lidt om at lave hændelser

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Søren » 24 okt 2018, 06:16

Det er i hvert fald lettere sagt end gjort. 😁 Det er mit eget personlige højeste ønske, der er dog nogle store udfordringer forbundet med det.

Hvis kontaktskinnen skal kunne udlæse hvilken dekoder der passerer, så kræver det at der bygges et nyt tilbagemeldingsmodul der kan udlæse værdier fra dekoderen. Det vil i øvrigt kun kunne fungere ved mfx-dekodere (måske kunne man også detektere dekodere med RailCom). Det vil aldrig kunne fungere ved MM eller rene DCC dekodere. Så brugeren vil skulle udskifte sine dekodere, hvis de ikke er mfx.

Derudover skal softwaren i CS3 udbygges til at kunne håndtere scenarier, hvor adressen ikke er kendt når hændelsen konfigureres.

Det er bestemt en funktion der er meget værdifuld og nyttig, men jeg er bange for at den ligger langt ude i fremtiden; hvis den overhovedet nogensinde bliver aktuel.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

BGP
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af BGP » 24 okt 2018, 09:12

Det lyder mærkeligt at det ikke kan lade sig gøre. Ved CS3 ikke hvilke tog der kører hvor?
I Traincontroller som benyttes rigtig mange steder f.eks er det let at lave indivduelle ting og sager som fløjt, motorstart, lys og mange andre ting rundt på banen, men den ved selvfølgelig også hvor hvilke tog er hvor, hvis man har en del tilbagemeldingsmoduler. Det burde kunne laves i CS3 også.
Hvis Märklin ikke er istand til det og en masse de andre ting der savnes er det jo kun et halvt system. ved ikke om det er muligt at benytte Traincontroller som styring i stedet for CS3's enkle og mærkelige skinnesystem.
m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af moppe » 24 okt 2018, 12:42

BGP skrev:
24 okt 2018, 09:12
Det lyder mærkeligt at det ikke kan lade sig gøre. Ved CS3 ikke hvilke tog der kører hvor?
Nej, ikke direkte
BGP skrev:
24 okt 2018, 09:12
I Traincontroller som benyttes rigtig mange steder f.eks er det let at lave indivduelle ting og sager som fløjt, motorstart, lys og mange andre ting rundt på banen, men den ved selvfølgelig også hvor hvilke tog er hvor, hvis man har en del tilbagemeldingsmoduler.
Nej, Traincontroller ved ikke, hvilke tog der er hvor, den forsøger at regne det ud, ud fra hvad du har indtastet af oplysninger.


BGP skrev:
24 okt 2018, 09:12
Hvis Märklin ikke er istand til det og en masse de andre ting der savnes er det jo kun et halvt system. ved ikke om det er muligt at benytte Traincontroller som styring i stedet for CS3's enkle og mærkelige skinnesystem.
Traincontroller er en komplet computerstyring, det er CS3 ikke, den er en avanceret digitalstation, som kan delvis automatisere nogle hændelser. Der er på markedet ikke nogle centraler der kan lave det samme som traincontroller kan - altså hvis traincontroller er sluttet til en digitalstation.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Søren » 24 okt 2018, 12:57

BGP skrev:
24 okt 2018, 09:12
Hvis Märklin ikke er istand til det og en masse de andre ting der savnes er det jo kun et halvt system. ved ikke om det er muligt at benytte Traincontroller som styring i stedet for CS3's enkle og mærkelige skinnesystem.
CS3'eren har ikke noget skinnesystem(?). Hvis du tænker på 3-skinne, så er CS3'eren ligeglad med om du kører 2- eller 3-skinne. Selv kører jeg 2-skinne.

Din TrainController ved heller ikke hvor hvert tog er. Den gætter, baseret på et kendt udgangspunkt og fordi den selv flytter togene, og har en kendt sammenhængende sporplan, har den en god forudsætning for at vide hvor et tog er kørt hen. Men det er og bliver et gæt.

1. Prøv at tage et lokomotiv og flytte det med hånden, undlad at fortælle TrainController at du flytter det. Det kan den ikke finde ud af.
2. Sæt et nyt lokomotiv på, undlad at fortælle TrainController hvilket lok det er. Det kan den ikke finde ud af.
3. Prøv at slutte en ekstern håndkontrol til din styreboks (hvis du kan det) og flyt rundt på togene med den. Du kan meget hurtigt forvirre den.

Da CS3'eren ikke er afhængig af at vide hvilke tog der er hvor, så er hele dens automatik baseret på "om der er et tog". Derfor er CS3's automatik mest effektiv ved små autonome rutiner, der hver især styrer forskellige dele af anlægget. Det gør, at den sagtens kan håndtere, at du flytter et tog med hånden. Den vil også kunne håndtere, at du blander automatikken med manuel kørsel. Du kan til enhver tid tage en håndkontrol og køre rundt med et tog. Når du ikke længere gider styre toget, slipper du det blot og CS3'eren kører det selv videre. Det virker og det er nemt at forstå.

CS3'eren arbejder heller ikke med en kendt sporplan. Den har ingen idé om hvilken vej der er rundt i anlægget. Det er heller ikke nødvendigt, og det giver større fleksibilitet fordi sporplanerne kan afspejle det, som giver mening for dig som bruger.

Derudover kan CS3'eren arbejde med betingelser, variabler og hændelser. Som kan få ting til at ske afhængig af status på forskellige ting i anlægget.

Den naturlige udvikling herfra, er at CS3'eren kunne agere på hvilket tog der befinder sig hvor. Men hvis CS3'eren skal bringes til at kunne vide hvilke tog der er hvor, og hvis det skal passe ind i den fleksible tankegang systemet er baseret på, så skal det være en løsning baseret på talkback fra dekoderne (mfx/railcom). Dermed skal CS3'eren ikke gætte, som andre typer software, men kan agere ud fra det virkelige billede. Det er en meget mere driftsstabil løsning end at gætte sig frem.

Det er vidt forskellige tankegange der ligger bag de forskellige styresystemer. Du kan i øvrigt til enhver tid forbinde TrainController til en CS3.

Det er et spørgsmål om, hvad der er vigtigt for dig som bruger. Tydeligvis er du ikke målgruppen.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

BGP
Stationsforstander
Indlæg: 77
Tilmeldt: 10 okt 2013, 13:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PECO + Elektrofrog + Traincontroller Gold
Geografisk sted: Odense

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af BGP » 25 okt 2018, 15:29

Du har ret, jeg er ikke målgruppen til Märklin systemet. Men så kan man også sige du heller ikke ved en "pind" om Traincontroller. Du kan gøre alle de ting du siger den ikke kan, hvis du sætter dig ordentlig ind i systemet, - og gør det korrekt.

Jeg må vist hellere finde mig et andet forum hvor det ikke kun drejer sig om Märklin og dets "fortræffeligheder" eller mangel på samme.
m.v.h.
Bjarne Grønholdt Pedersen

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 4165
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C og hvad der giver mening
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af Søren » 25 okt 2018, 15:50

BGP skrev:
25 okt 2018, 15:29
Du kan gøre alle de ting du siger den ikke kan, hvis du sætter dig ordentlig ind i systemet, - og gør det korrekt.
Du må meget gerne oplyse mig. Jeg er ikke stødt på de funktioner i TC.

Jeg er nu ret sikker på, at hvis TC skal vide hviket tog, der er hvor, og hvis ikke der skal Railcom ind over, så er du nødt til at fortælle TC hvor toget bliver sat på.

Hvis TC på nogen måde kan regne det ud, så må du meget gerne fortælle om det.

Du må også gerne fortælle mig, hvordan TC kan regne ud, hvilket tog du flytter til et andet sted ved håndkraft? Uden at du er nødt til manuelt at opdatere dens status.

Kan du tage en håndkontrol og begynde at flytte et tog, uden først at gøre TC opmærksom på din intention? F.eks. ved at sætte toget til manuel styring?
BGP skrev:
25 okt 2018, 15:29
Jeg må vist hellere finde mig et andet forum hvor det ikke kun drejer sig om Märklin og dets "fortræffeligheder" eller mangel på samme.
Drastisk, men vi lever jo heldigvis i et frit land. Ingen tvinger dig til at læse (og kommentere på) indlæg om udstyr du ikke kan lide.

For god ordens skyld: Dette er ikke et forsøg på at sidestille de to. TC kan mere end en CS3, det er der ingen tvivl om. Men, som Moppe skrev: Ingen centraler kan det samme som TC. Hvis det skal være succeskriteriet for en central, så dumper de alle.
Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hændelser med CS 3, ver 1.3.3

Indlæg af moppe » 25 okt 2018, 17:10

BGP skrev:
25 okt 2018, 15:29
Jeg må vist hellere finde mig et andet forum hvor det ikke kun drejer sig om Märklin og dets "fortræffeligheder" eller mangel på samme.
På dette forum drejer det sig om det der bliver skrevet om.

Når et af de mest aktive medlemmer skriver om sin passion - styring med CS3, så kommer det meget til at handle om det. Hvis en der var vild med Traincontroller, gav sig til at skrive om Traincontroller, kom det meget til at handle om Traincontroller.

Jeg selv er mest til Roco digitalsystem og Roco rullende materiel. Derfor skriver jeg meget om det, men har dog kendskab til en del andre ting, end lige Roco's.


Klaus

Besvar