CS3 og manuel sportavle

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

CS3 og manuel sportavle

Indlæg af Holstedbanen »

Jeg har før haft held med at skrive herinde, og fået hjælp til at komme videre fra en lidt låst situation, så det prøver jeg lige igen :)

Kan en CS3 og en manuel sportavle styre de samme sporskifter og få de samme spor-besat meldinger?

På vores bane har vi indtil nu styret sporskifter på en station med en sportavle og fået spor-besat meldinger på den, ligesom vi andre steder bare har Märklins kontrolpulte til at styre sporskifte. Nu har vi så erhvervet os en CS3, og er ved at forbinde elektronikken.
Men det driller når jeg gerne vil have dem til at styre de samme sporskifter og tilbagemeldinger som også styres/ses uden om.

Sporskifte: Skifter fint både fra CS3 og pult/sportavle, men CS3 registrerer ikke at sporet er skiftet uden om. Kan det lade sig gøre at få den til det, og hvordan gør man det?

Tilbagemelding: Når både sportavle og CS3 (via 60881) er forbundet til samme skinnesektion, så melder begge besat uden sektionen er optaget. Det er jo nok fordi de slutter hinandens kreds, og jeg har en fornemmelse af at jeg skal have noget ensretter på, men så langt kan jeg ikke helt genneskue med min begrænsede elektronik viden.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 og manuel sportavle

Indlæg af moppe »

Jeg ville bygge en ny pult.

Så ville jeg forbinde alle trykkontakter til en L88 (Link S88) i matrix mode og lade trykkontakt input styre sporskifte.
https://static.maerklin.de/damcontent/c ... 747584.pdf
Så ved CS3hvordan de enkelte sporskifte står, fordi det er den, der stiller sporskifte.

På samme vis ville jeg kun lade CS3 få tilbagemelding fra spor og så ellers ved hjælp af en dekoder, lade CS3 tænde lys i sportavlen.

Sådan rent teoretisk vil i kunne bygge en sportavle der er forbundet til omverden ved hjælp af CAN bus, en strømforsyning og de ledninger der også går til sporet.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 og manuel sportavle

Indlæg af Søren »

Holstedbanen skrev: 28 okt 2018, 15:33 Sporskifte: Skifter fint både fra CS3 og pult/sportavle, men CS3 registrerer ikke at sporet er skiftet uden om. Kan det lade sig gøre at få den til det, og hvordan gør man det?
Grunden til at CS3 ikke ser, at du stiller dine sporskifter er fordi du overstyrer elektronikken ved at påvirke det udefra. CS3'eren kan kun vide at sporskiftet er stillet, hvis den selv har stillet sporskiftet. Så det skal du have den til.

Som Klaus skriver, så kan en S88 LINK (60883) klare opgaven.

S88 LINK har input for op til 64 trykknapper. Med en S88 LINK kan du altså bygge en pult og tildele hver knap en funktion i din CS3. Det er super nemt at sætte op. Du kan også fortsat benytte dine Märklin pulte, hvis du ikke ønsker at bygge en pult selv.
cs2_matrix.PNG
"Maks. 8" skal tages med et gran salt. Hvis du ønsker flere end 8 pulte, så køber du en S88 LINK mere og sætter til. Du kan have lige så mange som du orker.

Bemærk! Til alle udgange benyttes en diode. Det er typen 1N4148.
s88Link_matrix.PNG
S88 LINK har 16 porte. Ved at konfiguere den til tastatur i din CS3, så kan du forbinde som du ser på billederne ovenfor. For hver port 1 - 8 kan du føre stelforbindelsen gennem port 9 - 16. Det giver 8 x 8 mulige knapper, altså 64 i alt.

Hvis du ønsker at bygge en pult selv skal du bruge alm. ringetryk som du kan købe i mange elektronikforretninger/webshops. Selv har jeg brugt disse fra El Supply på Bornholm: https://el-supply.dk/v-656/trykomskiftere
Holstedbanen skrev: 28 okt 2018, 15:33 Tilbagemelding: Når både sportavle og CS3 (via 60881) er forbundet til samme skinnesektion, så melder begge besat uden sektionen er optaget. Det er jo nok fordi de slutter hinandens kreds, og jeg har en fornemmelse af at jeg skal have noget ensretter på, men så langt kan jeg ikke helt genneskue med min begrænsede elektronik viden.
For nemhedens, og overskuelighedens, skyld bør du undlade at blande tilbagemelding i dit anlæg. Lad din CS3 være udgangspunktet for tilbagemelding. Hvis du ønsker besatmelding i din pult, så kan du lade din CS3 tænde og slukke for dioder (eller flere ad gangen) i din pult. Märklins m83 dekoder kan programmeres til at styre 8 uafhængige dioder. Du kan desuden skrue på, hvordan de skal tænde og slukke (f.eks. fade ind og ud) så det bliver lidt lækkert at se på.

Du kan også lade en m83 dekoder lytte med på indstillingerne af sporskifter (det er nemt, du giver blot dekoderen samme adresse som sporskiftet). Den kan så tænde og slukke lysdioder i din pult. På den måde kan du nemt se stillingerne på sporskifter i pulten. Dekoderen ville kunne styre fire diodepar (rød/grøn).

Der findes andre dekodere fra andre producenter, som kan tage flere dioder. Du kan også kigge på ESU's signalpilot, som kan tage op til 8 diodepar. Den kommer på markedet i Q2/19. Konceptet er det samme, dog skal dine sporskifter ligge adressemæssigt i rækkefølge, når du betjener over 4 diodepar pr. dekoder. Digikeijs DR4018 kan, hvis du sætter den i mode 2, også bringes til at styre 8 diodepar.

Jeg mener at have set dekodere der tager op til 16 diodepar, men jeg kan ikke finde nogle på nuværende tidspunkt. Når dekoderen blot skal tænde og slukke lysdioder, så kan du godt nøjes med en billigere tilbehørsdekoder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 og manuel sportavle

Indlæg af Holstedbanen »

Tusinde tak for input!

Den med at lade CS3 styre tilbagemeldings-dioder på sportavlen forstår jeg fint - og den er heldigvis også lige til... omend det jo kommer til at koste lidt i dekodere.

Den med L88 viser at jeg burde have sat mig ind i dette inden jeg købte CS3'en. For det helt store argument for at købe CS3Plus var netop for at undgå L88, da det flere steder meldes som lidt ustabilt - ihvertfald i forhold til at smide S88 direkte på CS3Plus porten.
Nå men nu er den indkøbt, så kan jeg da prøve mig frem ved et tilkøb af en L88. Om jeg så nogensinde kommer til at forstå de diagrammer der, vil tiden vise :lol:

Sportavlen er allerede operativ, og jeg skal lige finde ud af om jeg kan genbruge den, eller starte helt forfra som Klaus foreslår.
Jeg har dog valgt at bruge vippekontakter:
https://2.bp.blogspot.com/-tIeergBl8vo/ ... .35.19.jpg
selvom jeg godt kan se at det mere autentiske havde været trykknapper.

Men uanset, så tusinde tak for forklaringen, og ikke mindst input til at det er den vej det kan lade sig gøre.

Anders
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 og manuel sportavle

Indlæg af Søren »

Holstedbanen skrev: 29 okt 2018, 17:58 Den med L88 viser at jeg burde have sat mig ind i dette inden jeg købte CS3'en. For det helt store argument for at købe CS3Plus var netop for at undgå L88, da det flere steder meldes som lidt ustabilt - ihvertfald i forhold til at smide S88 direkte på CS3Plus porten.
Argumentet for at købe CS3 Plus er at spare S88 LINK'en. Det er helt korrekt, og det er stadig et validt argument. For vi taler i den forbindelse om tilbagemelding.

Du skal nu bygge en pult, hvor du skal have kontakter til at stille sporskifter. Det er et helt andet brugsmønster, og her spiller S88 LINK en dobbeltrolle, da den også har den funktion. Du skal stadig knalde tilbagemeldingen direkte i din CS3 Plus. Hvis du f.eks. vælger at bygge S88 LINK'en ind i pulten, så bliver det noget juks at skulle føre tilbagemeldingskablerne den vej igennem. Det er desuden ganske unødvendigt, da du jo har en CS3 Plus.

At S88 LINK skulle være ustabil er nyt for mig. Venligst beskriv, for det er ikke min oplevelse. Jeg har aldrig hørt den påstand før, så at "mange" skulle sige det lyder lidt sært.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 og manuel sportavle

Indlæg af Holstedbanen »

Det er ikke helt "mange" som i rigtig mange jeg siger.. men flere steder jeg så det. Når jeg skal prøve at sætte mig ind i hvad jeg skal købe, er der jo ingenlunde tale om en afhandling, men en masse brudstykker taget ud af en context jeg ikke 100% inde i - for at give mig en idé om hvad jeg skal købe. Og det kan sagtens være at jeg i den proces er kommet til at slagte den forkerte kalv..

At L88 kunne være lidt problematisk er lidt et indtryk jeg fik fra et par engelske jeg ikke lige kan re-lokalisere, og så den her frase fra digitaltog "Hvis man vil bruge computerstyring ved hjælp af et PC program, så er der nogle af disse programmer der har problemer med L88".
Og da prisforskellen mellem en CS3+ og en CS3 med tilhørende L88 er relativ lille, var det egentlig ikke så svært at hoppe op på CS3+. Og med din sidste besked kan jeg jo så forstå at L88 ikke er for at erstatte den direkte S88 port, men blot gør livet lidt nemmere...

Uanset.. så vil jeg investere i en L88 og prøve lykken den vej.
Tak for hjælpen :)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 og manuel sportavle

Indlæg af Søren »

Holstedbanen skrev: 30 okt 2018, 20:39 At L88 kunne være lidt problematisk er lidt et indtryk jeg fik fra et par engelske jeg ikke lige kan re-lokalisere, og så den her frase fra digitaltog "Hvis man vil bruge computerstyring ved hjælp af et PC program, så er der nogle af disse programmer der har problemer med L88".
Det kan sagtens forekomme, hvis softwaren ikke er skrevet korrekt. S88 LINK'ens bus skal addresseres med en anden kilde end CS3 Plus'erens direkte port. Så softwaren skal understøtte dette for at fungere korrekt. Det bør man klantre softwaren for, og ikke S88 LINK eller CS3. 🙂

Helt korrekt, at S88 LINK i dit tilfælde er for at gøre livet med en ekstern pult meget nemmere.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 og manuel sportavle

Indlæg af moppe »

Det du skal se L88 som er en erstatning for 4 S88 moduler, når du skal bruge den sammen med trykknapper.
Du får indgange til 64 trykknapper ved brug af L88.

En L88 koster cirka det dobbelte af en S88, så ved brug af L88 får du 32 indgange “forærende”.



Klaus
Besvar