Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af talbert »

Hejsa alle,

Hvad gør jeg forket her, kan ikke få lov til at indstille S88 kontakt i forbindelse med oprettelse af skyggebanegård, synes jeg har prøvet alt.
Test-1.jpeg
Test-2.jpeg
Test-3.jpeg
Test-4.jpeg
Test-5.jpeg
Har Märklin CS3 Plus samt S88 AC
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af pera »

Hej så Hvidt jeg kan se er det helt uorden men du skal bare i hendelser lave den om til og vente og ikke fortsætte og så vil den lave et v og ikke et ? .

Håber det hjælper dig
Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af Søren »

Hejsa

Hvad er det som ikke virker? Hvis den ikke registrerer at der holder et tog, så kig på forbindelserne til sporet.

Kig også på om "enhed" under egenskaber for din kontakt er korrekt. Der kan være flere GFP. GFP er når S88 modulet er sat direkte til CS3 plus.

Tjek også at du under systemindstillinger for GFP i CS3 har sat antallet af S88 moduler korrekt, så din CS3 ved at modulet er der.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af talbert »

Hej Søren,

Jeg prøver at følge vejledningen i Märklin´s "Running Trains Digitally with the Central Station 3" vedr. skyggebanegård.

Synes jeg har fuldt vejledningen til fulde, men når jeg skal indstille mine kontakter, se billede fra bog, kan jeg ikke gøre noget overhovedet.
file-3 kopi.jpg
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af Mogens »

Det fordi at efter opdateringen i sommers så skal du indstille/vælge indstillingerne for kontakten i indstillingerne for s88 kontakten, i dit skærmbillede nr 2 kan du i type vælge mellem flere muligheder. Det øvrige gør du i hændelser.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af talbert »

Tak for alle svar indtil nu.

Det er nok fordi at den vejledning jeg følger er fra før opdatering til version 1.3.3 af CS3

Hvorfor kommer der et spørgsmål tegn i mit kontaktspor når jeg ligger det ned i hændelser.

Hvordan gør man så ?

Min skyggebanegård skal fungerer på følgende måde.

Tog ankommer til spor 1 og stopper der. Hændelse skal skifte sporskifte til spor 2 og sættes på stop.
Tog ankommer til spor 2 og stopper der. Hændelse skal skifte sporskifte til spor 3 og sættes på stop.
Tog ankommer til spor 3 og stopper der. Hændelse skal skifte sporskifte til spor 4 og sættes på stop.

Når spor 4 er besat skal der gives kør på spor 1 og så fremdeles og gerne med 15 sekunders forsinkelse.

Håber det er til at forstå.
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af Mogens »

Jeg har et svar til dig herom hvad angår ?/W, men har først tid til at give dig det i løbet af i morgen

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af talbert »

Mogens skrev: 04 nov 2018, 20:47 Jeg har et svar til dig herom hvad angår ?/W, men har først tid til at give dig det i løbet af i morgen

Mogens
Ok og tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af Mogens »

Kontrolkontrakt trukket ned i handling med ?
Kontrolkontrakt trukket ned i handling med ?

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hjælp til Skyggebanegård samt indstilling af S88 kontakt

Indlæg af Mogens »

Som lovet svar på spørgsmål om tegnet ?, allerførst vil jeg lige foreslå dig at du på Märklins hjemmeside lige læser de oplagte vejledninger - de findes kun på Tysk, der er en masse der omhandler hændelser osv., du finder dem under CS 3 update og de ligger til allersidst.

Jeg vil dog forsøge at forklare hvad det går ud på, du skal definere din kontakt. Det første billeder viser viser en tilfældig s88 og du ser nu kontakten med ?.
cs3_screenshot s88 1.png
Klik på kontakten og nyt billede åbner
cs3_screenshot s88 2.png
Betingelse: Ændres til vent, vælg eventuel ventetid
cs3_screenshot s88 3.png

Klik herefter på fluebenet og billedet lukker og du vil så se din kontakt har fået et rødt dobbelt
cs3_screenshot s88 4.png

På Märklins hjemeside som sagt kan du finde masser af yderligere info
dog har jeg oversat dette til dig:

Ereignisse bearbeiten
Erstellen und Bearbeiten von Ereignissen

Rediger begivenheder
Opret og rediger begivenheder
- Tilføj ny begivenhed
En ny begivenhed kan tilføjes med + tegnet i slutningen af listen. Desuden kan der oprettes en begivenhed, når du går ind i redigeringstilstanden med optionen tilføj hændelse.
- Hændelsens navn
I første omgang skal hændelsen have et entydigt navn. Dette navn bruges til identifikation og sortering.
-Styring af hændelsen
Det venstre felt i et arrangement indeholder en udløserstyring af en hændelse. Kontakterne kan udløses enten manuelt eller automatisk. Hvis kontakten ikke defineres forbliver den udelukkende til manuel betjening). En kontakt kan tilføjes til automatisk styring ved at trække og slippe (Drag and Drop). En anden kontrolkontakt kan tilføjes til sekvensstyring og begivenhedskontrol. Når en kontrolkontakt er tildelt arrangementet, vises den i to dele. I den øverste del af udløseren er vist og i den nederste del af kontrollen. Ved at trykke på feltet åbnes hændelsens egenskaber.
- Egenskaber for en hændelse
I egenskaber for en hændelse kan de med ” Drag and Drop” indsatte egenskaber korrigeres eller tilpasses. Kontaktens indstilling kan bestemmes (besættelse eller frigivelse), særlige kontrolhændelser kan bestemmes, kontrolkontakten kan ændres og en gruppe bestemmes. Med slet, så slettes hele kontaktens indstillinger
-Tilføjelse af elementer
En hændelse kan oprettes af optagelsesprocessen. For at gøre dette skal du aktivere optagelsen ved hjælp af den røde optageknap. Når en understøttet handling er udløst, registreres den i hændelsen og timingen derimellem. Hændelsen registreres ved at gå til emnelisten, kontrolpanelerne eller spordiagrammet og derefter klikke på de nødvendige emner for arrangementet med den rigtige switch position.
En anden mulighed for at tilføje elementer er at trække og slippe de krævede elementer ind i rutediagrammet for hændelsen og slippe dem i den ønskede rækkefølge. Hændelser kan også indlejres. En allerede eksisterende hændelse, såsom en artikel, der skal skiftes, kan medtages i en ny hændelse.
- Slet hændelse En hændelse kan fjernes fra listen ved at trykke på slettetasten. Alternativt kan en markeret begivenhed slettes med papirkurv-ikonet.
-Redigering af begivenheder
- Rediger elementer Hvert element i en begivenhed kan åbnes ved at trykke og redigere indstillingerne. Disse omfatter position og valg af varen. Se også hjælpen til redigering af elementer
- Sletning af elementer Et element kan fjernes fra listen ved at trykke på sletningstasten. Alternativt kan et markeret element slettes med papirkurv ikonet.
- Flyt / slet elementer Langt tryk på et element aktiverer skifttilstand / sletningstilstand. Hvis elementet flyttes umiddelbart efter ændring af tilstanden (uden at give slip), kan udførelsesrækkefølgen ændres. Hvis elementet frigives efter tilstandsændringen, aktiveres sletningstilstanden. Flere poster kan markeres og slettes sammen med sletningsfunktionen. Hvis langtrykket udføres på en begivenhed, vises dette i en ekstra linje. Flytning virker uafhængigt af arrangementets display. Sletningstilstanden bliver dog ikke aktiv.
Kendetegn på/ved hændelser



Kendetegn på/ved hændelser
- Vent
cs3_screenshot_w.png
cs3_screenshot_w.png (1004 bytes) Vist 3544 gange
Kennetegn på et hændelseselement. Denne hændelse venter, indtil den er færdig eller opfyldt.

- Tilstand

Kennetegn på et hændelseselement. En betingelse er kontrolleret for dette element.
cs3_screenshot_sp.png
cs3_screenshot_sp.png (1.14 KiB) Vist 3544 gange
- Afbrudt
cs3_screenshot_udr.png
cs3_screenshot_udr.png (876 bytes) Vist 3544 gange

Kendetegn for en hændelse. Signalerer at hændelsen er afsluttet på grund af en tilstand.

- Vent
cs3_screenshot_w2.png
cs3_screenshot_w2.png (906 bytes) Vist 3544 gange

Kendetegn for en hændelse. Hændelsen venter på opfyldelse af en betingelse.

- Stop
cs3_screenshot_stop.png
cs3_screenshot_stop.png (553 bytes) Vist 3544 gange
Kendetegn for en hændelse Hændelsen blev afsluttet og er blevet behandlet til enden.
- Aktiv
cs3_screenshot_arbejder.png
cs3_screenshot_arbejder.png (1003 bytes) Vist 3544 gange

Som du kan se har jeg lidt udfordringer med de sidste billeder, men håber det giver mening

VH Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar