Drejeskive

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
sandberg67
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 jul 2018, 20:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO

Drejeskive

Indlæg af sandberg67 »

Kan man lave sin egen drejeskive?
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Drejeskive

Indlæg af Skott »

Sagtens - Se ex her:


Her link til opsætning:
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Drejeskive

Indlæg af moppe »

sandberg67 skrev: 04 nov 2018, 15:39 Kan man lave sin egen drejeskive?
Ja, men vær opmærksom på at der kræver en del håndværk og man skal være noget præcis for at den er i balance. Man kan så bagefter vælge om den skal være motordrevet, eller hånddrevet.


Hvorfor overvejer du at bygge din egen?



Klaus
sandberg67
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 jul 2018, 20:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO

Re: Drejeskive

Indlæg af sandberg67 »

Synes bare det kunne være spædende at prøve.
Det jeg ikke rigtigt kan finde ud af er hvordan man kan kontrollere at den stopper rigtige sted.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Drejeskive

Indlæg af moppe »

Nej, styringen er altid den største joker.

På de gamle Roco/Fleischmann drejeskiver er der en mekanisk pal der låser ind i et hul og afbryder forsyningen til motoren.

På nyere skiver opererer man oftest med stepmotorer, en styring og en "homing-sensor", der et enkelt sted på omdrejningen nulstiller tællerne, der angiver, hvor langt man er kommet rundt (typisk ved en digital styret drejeskive).

Jeg har set nogle med en simpel DC motor med gearkasse (som den Skott linker til), hvor man blot har en tilpas lav gearing og styrer hastigheden som med et lokomotiv og så ellers "bare" rammer rigtigt.

Skulle jeg bygge en derejeskive, ville jeg finde en "absolut encoder" jeg kunne bruge til positionering. Den er kraftig nok til at være centerleje for drejeskiven, samtidig med at den til enhver tid kan give mig positionen af drejeskiven. Alternativt en almindelig inkremental encoder, med nulpuls (dem har jeg nemlig på lager i forvejen) og så tælle pulser plus og minus.

Klaus
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Drejeskive

Indlæg af Skott »

Dette eksempel anvender netop en hall-sensor, hvor der så placeres en magnet på drejeskivens bro:
Besvar