Märklin S88 LINK som pult

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Søren »

Hejsa

Her er et lille søndagsprojekt. Jeg har forbundet en standard Märklin kontrolpult (72720) til en S88 LINK. Ved at opsætte en S88 LINK som tastatur i din CS3 kan du begynde at arbejde med fysiske trykknapper som udløsere af hændelser.

Her kan du se, hvordan det sættes op. Det er meget simpelt.

Du skal bruge 1 stk. 1N4148 diode for hver trykknap på din pult. En trykknap kan være et alm. ringetryk som du kan købe mange steder. Jeg har for eksemplets skyld valgt en "færdig" kontrolpult.

For hver port 1 - 8 kan du forbinde en trykknap fra pulten. For hver port 9 - 16 kan du forbinde 1 pult. Dvs. at pultens stik i siden forbindes til f.eks. port 9. Da hver pult har 8 kontakter, kan du forbinde 8 x 8 kontakter, altså i alt 64 trykknapper pr. S88 LINK i dit system.
IMG_20181111_161650.jpg
Her er pulten forbundet:
IMG_20181111_161640.jpg
På din CS3 skal du opsætte din S88 LINK, så den arbejder om et tastatur. Det gør du sådan her:

Under "Evaluering 1 - 16" vælger du "Tastaturmatrix".
cs3_screenshot_2018_11_11_15_34_38.png
Scroll herefter længere ned til "Kolonner tastatur" og "Rækker tastatur". Her indtaster du 8 under kolonner, og 1 under række. Vi anvender kun række 9, så det er fint med 1. Hvis du anvender alle rækker 9 - 16, skal du indtaste 8. Du kan godt indtaste 8 i hvert felt, men vær opmærksom på at CS3 så vil bruge tid på at evaluere taster der ikke findes. Dette er unødvendigt.
cs3_screenshot_2018_11_11_15_36_27.png
Nu opretter du kontakter svarende til dine taster på tastaturet. Du opretter en kontakt som enhver anden S88 kontakt, men du vælger her at det er en tast og hvilket nummer tasten har (1 - 64). Da vores taster sidder på række 9, så er det tast 1 - 8. Jeg har kun forbundet 4 stk., så vi kan nøjes med at oprette 4 taster.

Det ser sådan her ud for tast nr. 1. Bemærk at Bus er "Tastmatrix" og kontaktnr. er 1.

Hvis det havde været tast nr. 64, så havde du skrevet 64 under kontaktnr. Du kan ikke vælge Modul, da det kun er relevant for tilbagemelding. Type angiver hvordan kontakten ser ud på sporplanen. Dette er rent visuelt og har ingen betydning for funktionaliteten.
cs3_screenshot_2018_11_11_15_39_23.png
Du kan nu oprette en hændelse der reagerer på din kontakt. Jeg har oprettet 2 hændelser, en der stiller mit signal på rødt, og en der stiller det tilbage til grønt.

Bemærk at K2 er udløser. K2 er den kontakt der repræsenterer den grønne tast på vores kontrolpult.
cs3_screenshot_2018_11_11_15_42_01.png
Her er hændelsen for K1, som er den røde tast:
cs3_screenshot_2018_11_11_15_43_21.png
Nu er CS3 forbundet med trykknapper i den virkelige verden. Du kan trykke på pulten og stille signalet. Herfra er det kun fantasien der sætter grænsen, du kan jo putte hvad som helst i en hændelse, så pulten kan stille togveje, tænde lys i huse osv.

Her er en video der viser eksemplet.



Du kan også lade taster være afhængige af hinanden. Dette er praktisk ved togveje. Her er det en forudsætning af tasten K3 er trykket ned når K2 trykkes ned.
cs3_screenshot_2018_11_11_15_47_30.png
Gør du det ikke, eller gør du det omvendt, bliver hændelsen ikke udført.
cs3_screenshot_2018_11_11_15_47_54.png

God søndag! 👍

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Søren »

Her er et billede der bedre illustrerer flere pulte sat til en S88 LINK. Bemærk, at de samme porte (1 - 8) bliver genbrugt. Resten af portene (9 - 16) repræsenterer hver sin pult.
IMG_20181111_205358.jpg
Jeg vil i øvrigt, til enhver tid, anbefale et mere permanent setup med dioder og ledninger end det viste. 😉

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Marklin4me »

Fedt - Det ser godt ud, må prøves ved lejlighed :)
Som altid en god forståelig vejledning.
De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Tommi
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 sep 2017, 13:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Tommi »

Hej Søren. Du fik mig i gang med lave en kontrolpult og nu melder mit første spørgsmål sig om det kun er på Link S88 der kan laves et tastaturmatrice?
Hvis det er sådan, er jeg nok nødt til at flytte mine tilbagemeldinger til den ny S88.
Ser frem til at høre fra dig.

Vh Tommi
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af PerR »

Hej Tommi
Du kan også købe en ny L88 hvis du vil undgå at flytte ledningerne, og så bruge den nye til matrix.
Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Søren »

Hejsa

Ja, det er kun S88 LINK der kan være tastaturmatrice. Det kræver, at du omstiller modulet til tastaturmatrice under S88 Link indstillingerne i CS3.

De alm. S88 moduler kan ikke forstå matrice-setuppet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Tommi
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 sep 2017, 13:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Tommi »

Hej Per og Søren.
Det er simpelthen så rart at der kommer hurtige svar, også selvom det ikke er det man håber på :)
Tak skal i begge have.

Vh Tommi
pejft
Stationsforstander
Indlæg: 98
Tilmeldt: 01 feb 2016, 17:58
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Kontakt:

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af pejft »

Bemærk, at vejledningen gælder CS2. Nummereringen i matriks er anderledes på CS3:

Link_s88_Digitaltog_Matriks.png

Og så en principskitse for matriks:

Link_s88_Digitaltog_Matriks_princip.png

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Lige et lille spørgsmål. Kan man have mere end 1 LINK88? Jeg har p.t. 1 LINK88 + 1 S88AC, som benyttes til tilbagemelding og vil gerne undgå af flytte alle ledningerne.

Hilsen
Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin S88 LINK som pult

Indlæg af Søren »

Ja, du sætter bare på. Der er kun en teoretisk begrænsning på mere end du nogensinde får brug for.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar