Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Søren »

Vejledningen beskriver hvordan du opretter et sporskifte på din Märklin Central Station 3 (CS3). Vejledningen er lavet med CS3 version 1.3.3. Har du en ældre version skal du opdatere den.

Vejledningen tager udgangspunkt i sporskifter med indbygget dekoder. Som f.eks. Märklin C-spor, Trix C-spor, Roco GeoLine eller Viessmann drev til indbygning. F.eks. Viessmann 4559 og 4560. Du er ikke bundet til at benytte Märklin-dekodere. Det er ligegyldigt for vejledningen om du benytter 2- eller 3-skinne.

En indbygget dekoder kan se ud som nedenfor. Her er det Trix C-spor med indbygget dekoder (74461).
trix_c_gleis_weichendecoder.jpg
Ofte kan dekodere tale både DCC og Motorola (MM). Vejledningen her viser hvordan du opsætter DCC dekodere. MM er en ældre protokol og bør ikke benyttes når dekoderen taler DCC. Mulighederne er ofte flere med DCC; så DCC er at foretrække.

På din CS3 skal du åbne artikellisten. Det gør du ved at trække i den grønne knap øverst.
cs3_sporskiftedekoder_a.png
På artikellisten tryk på krydset "+".
cs3_sporskiftedekoder_b.png
Fra pop-up menuen vælger du punktet "Sporskifter".
cs3_sporskiftedekoder_c.png
Indstillinger for det nye sporskifte kommer frem.

Du skal angive de indstillinger der passer på dit sporskifte. Navnet er valgfrit, du kan kalde sporskiftet hvad du har lyst til. Du skal ændre protokollen til DCC og angive sporskiftets adresse.

Om adresser: Märklin (og Trix) dekodere har et såkaldt "Museklaver" (eller DIP-switch panel) som kan bruges til at indstille adressen. Hvis din dekoder har sådan et, så benyt den mulighed. Når du vælger adressen viser CS3 dig, hvordan DIP-switchene skal indstilles. Andre dekodere sætter adresser på andre måder, se i vejledningen til din dekoder hvordan det gøres. Det er ofte meget nemt, og involverer ofte blot et tryk på en knap.

Sporskiftets type angiver om det er højre-, venstre- eller andet sporskifte. Vælg den type der passer til dit sporskifte. Typen fortæller CS3 hvordan stillingen skal vises på skærmen. En forkert valgt type vil give forkerte stillinger i driften.

Da vi benytter en indbygningsdekoder, skal du vælge den som dekodertype.
cs3_sporskiftedekoder_d.png
Når du har angivet de rigtige indstillinger, skal du trykke på fluebenet. CS3 vil minde dig om at indstille adressen på sporskiftet. Har du allerede gjort det, kan du se bort fra informationen. Nogle dekodere kræver at sporskiftet er oprettet før de kan sætte adressen. Dette gælder især dekodere hvor adressen sættes med et tryk på en knap på dekoderen.
cs3_sporskiftedekoder_f.png
Sporskiftet er nu oprettet i artikellisten og samtidig tilføjet til den aktive sporplan. Hvis du ikke ønsker det sidste, kan du blot redigere sporplanen og slette sporskiftet fra den.
cs3_sporskiftedekoder_g.png
Dit sporskifte er nu klar til brug.

Fejlsøgning

Mit sporskifte virker ikke!
Først og fremmest: Kontroller at ledningerne er forbundet korrekt. Det er ofte årsagen til problemer.

Anden hovedårsag er forkert adresse, så kontrollér at adressen er sat korrekt. Hvis du er i tvivl, så sæt adressen igen i henhold til vejledningen fra producenten af dekoderen. Hvis du benytter DIP-switche, kontrollér at de står i henhold til tegningen som vises under sporskiftets indstillinger i CS3.
cs3_sporskiftedekoder_h.png
Hvis du konstaterer at dine DIP-switche sidder korrekt, så massér dem ved at stille dem frem og tilbage igen, én efter én. Det kan ofte afhjælpe problemer.
Kontroller at protokollen er sat til DCC og at sporskiftets dekoder er sat til DCC. Hvis dekoderen er en Märklin 74461 skal DIP-switch nr. 10 være i position ON. Tidligere dekodere fra Märklin supporterer ikke DCC - undgå dem hvis du skal købe nyt alligevel.

Fanen "Konfigurere"
Vinduet med indstillinger har to andre faner, én grå og én blå. Lettere forvirrende hedder de begge "Konfigurere".

På den første fane har du mulighed for at vælge endnu en dekodertype. Valget her har ingen betydning for driften af dit sporskifte, det har kun betydning for den tegning der vises af DIP-switchene på fanen "Info". De ældre dekodere havde færre DIP-switche, så tegningen vil afspejle dette hvis du vælger "Indbygningsdekoder gammel". For Märklin 74461 dekoderen vælger du "Indbygningsdekoder ny".

Benytter du dekodere fra alle andre producenter, kan du se bort fra denne indstilling. Den er ikke relevant for disse.

Skiftetid er den tid der bruges på at stille sporskiftet. En forhøjelse af denne værdi øger i teorien driftsstabiliteten af det enkelte sporskiftedrev, men forsinker samtidig hele systemet. Jo længere tid der bruges på at stille hvert sporskifte, jo længere tid skal systemet bruge på at stille mange sporskifter. F.eks. vil det tage længere tid at stille togveje. Behold derfor standardværdien, hvis du ikke har et specifikt behov for at ændre den.
cs3_sporskiftedekoder_i.png
Programmering af dekoder
Dekoderen kan programmeres fra den blå fane "Konfigurere". Hvis din dekoder supporterer Programming on Main (PoM) kan du lade dekoderen være tilsluttet anlægget og skrive værdier til den. Du kan dog ikke udlæse værdierne.

Hvis dekoderen ikke supporterer Programming on Main eller hvis du gerne vil udlæse værdierne fra dekoderen, skal du tilslutte dekoderen til programmeringssporet før du går i gang.
cs3_sporskiftedekoder_j.png
Programmering er vidt forskelligt fra dekoder til dekoder. Så dette indlæg vil ikke gå i dybden med det. Når du trykker på den blå fane, vil du blive præsenteret for en række CV-numre. Det er vigtigt at vide, at disse IKKE afspejler dekoderens mulige CV-numre, de afspejler udelukkende de standardnumre som alle dekodere har til fælles. Manualen til din dekoder tilbyder ofte mange flere muligheder for CV-indstillinger og her kan du selv tilføje flere CV-numre og værdier.

Du kan efterfølgende gemme en skabelon for din dekoder, så du senere kan indlæse skabelonen, hvis du vil programmere en bestemt dekoder. Hvis du benytter sporskiftedekodere fra f.eks. Lenz eller ESU, kan det være nyttigt at gemme en skabelon for den type dekoder. Så kan du nemt og enkelt ændre værdier senere.

Bemærk også at CV værdier forsøges læst og skrevet automatisk efter hver ændring. Det kan godt være lidt forvirrende i starten, men der er altså ingen "Gem" knap til CV-værdier. Det sker automatisk.

Håber det giver lidt info om opsætning af artikler (sporskifter især). Det er ofte et tilbagevendende spørgsmål. 🙂

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Niels »

Hej Søren,
Fin gennemgang af den ind i mellem lidt drilske sporskifteopsætning på CS3. 😁
Men jeg er nu ikke sikker på, at din definition af "skiftetiden" er korrekt. Jeg læser dekodermanualerne således, at der alene er tale om bredden på den puls dekoderen udsender og ikke noget omkring pausen mellem flere pulser. Et c-skiftedrev klares med en puls på 0,25 sekund, mens et m-skiftedrev skal have et helt sekund (længere puls pga større træghed).
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Søren »

Hej Niels

Du har ret, formuleringen er ikke retvisende. Jeg har rettet formuleringen. En forøgelse af værdien øger tiden brugt på hver skift. Dette kan i teorien øge driftsstabiliteten af nogle sporskiftedrev. Du har fuldstændig ret i, at hovedformålet med indstillingen ikke er at forhindre samtidige skift af flere drev. Dette sker automatisk. Så det skal ikke være årsagen til at ændre den.

En forhøjelse af værdien betyder dog, at systemet samlet set bruger mere tid på at stille sporskifter og derfor samlet set vil tage længere tid om at afvikle en togvej.

Langt de fleste sporskiftedrev vil være tilfredse med standardværdien, så man bør ikke ændre den uden egentlig grund.

Tak for dit input.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af moppe »

Liige et indspark.

De fleste moderne sporskiftedekodere har selv justerbare pulstider, så uanset hvad man sætter tiden til i CS3, vil pulslængden være det samme.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Søren »

Ja det er rigtigt. Det gælder også Märklins m83 dekoder. Men så vidt jeg ved ikke indbygningsdekoderen.

Det er dog muligt at en forhøjelse af værdien, over den i dekoderen satte værdi, alligevel vil forsinke afviklingen af efterfølgende sporskifter. Det vil jeg lige teste.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Essben72
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 aug 2020, 07:25
Digital: Ja
Skinnesystem: Märklin C og K

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Essben72 »

Først, tak for en fin gennemgang.

Jeg kommer fra en CS2 og harsku lidt svært at finde standard ting i 3'ern men håber i kan hjælpe.

1: Hvor stiller jeg "hvilken side" sporet er i?
2: dobbelt kryds Märklin 2275 skal have 2 adresser, men jeg kan kun se 1. Har jeg fejl spor eller kommer de i rækkefølge?

Pft

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af bygger01 »

Du skriver:

1: Hvor stiller jeg "hvilken side" sporet er i?

Det er vel blot at se efter om virkligheden passer med skærmen, og hvis der er forkert så skift de 2 blå ledninger.

Det med at få skærm og virkelighed til at passe med et 2 drevs krydsspor er mere tricky, men prøv at få det ene drev til at passe med med skærmen, medens det andet drev ikke får strøm ( meget lig et sporskifte ) og når det er Ok, så det samme med det andet ........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Søren »

1: Hvor stiller jeg "hvilken side" sporet er i?

Når du er inde og redigere artiklen, så kan du vælge sporskiftets type i bunden af billedet. Hvis det står forkert i forhold til billedet (ligefrem og afvigende), så skal du blot bytte rundt på de to blå ledninger i dekoderen. Som Jørgen også er inde på.

sporskifte_type.png

2: dobbelt kryds Märklin 2275 skal have 2 adresser, men jeg kan kun se 1. Har jeg fejl spor eller kommer de i rækkefølge?

Når du sætter et dobbeltkrydssporskifte op, så har det kun én adresse i systemet. Ved C-sporet har sporskiftet en speciel indbygningsdekoder, der kan håndtere alle positioner via én adresse.

Ved 2275 (K-krydssporskifte) skal du konfigurere din M83 til at håndtere 2 udgange som én. Hvis du har den sorte, kan du gøre det via mfx. Hvis du har den hvide, skal du gøre det via CV 34 (eller CV 35, afhængig af udgangen). Sæt værdien til 2.

m83_udgange.png

Du kommer ind i henholdsvis CV-tabellen eller MFX-konfigurationen ved, at vælge sporskiftet i listen, herefter trykke på pilen i nederste højre hjørne. Vælg herefter fanen "Konfigurere" (den blå).

sporskifte_rediger_cs3.png

Herunder er vist CV-tabellen for m83. Jeg har desværre ikke en m83 med mfx. Hvis du benytter mfx, vil du også se en tabel, her skal du vælge punktet med det underlige navn: Automattype.

m83_dcc_indstillinger.png

Bemærk, at du indstiller for henholdsvis udgang 1 + 2 (CV 34) og udgang 3 + 4 (CV 35).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Essben72
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 aug 2020, 07:25
Digital: Ja
Skinnesystem: Märklin C og K

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Essben72 »

Først, tak for hurtig svar fra begge👍

Når man har ca 75+ funktions spor, så bliver det lidt af en opgaven med at bytte rundt på blå ledninger, men sådan må det være😩

Ang kryds, så kører jeg med Vissmann Magnetenatikdecoder 5211, men regner med at det vil være det samme som beskrevet🤞

Igen tak for hjælpen.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Sådan opretter du et sporskifte på Märklin Central Station 3

Indlæg af Søren »

Når man har ca 75+ funktions spor, så bliver det lidt af en opgaven med at bytte rundt på blå ledninger, men sådan må det være😩

Du burde ikke skulle bytte ledningerne rundt, hvis det virkede med CS2'eren. Det er præcis samme teknik. Så kan det godt være, jeg ikke forstod dit spørgsmål.

Ang kryds, så kører jeg med Vissmann Magnetenatikdecoder 5211, men regner med at det vil være det samme som beskrevet🤞

Det er det ikke. Jeg mener ikke Viessmann dekoderen kan slå udgangene sammen som m83 dekoderen. Jeg kunne i hvert fald ikke umiddelbart finde noget i deres manual. Så her skal der måske researches lidt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar