CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Holstedbanen »

Hvis man ser i det her dokument fra Märklin - nederste del på side 2:
https://www.maerklin.de/fileadmin/media ... _Modus.pdf
...så står der (ihvertfald hvis google har oversat det korrekt) at man kan bearbejde kontrolkontakter på CS3.
Altså at man i den ene event kan teste for nogle ting, og hvis de er sande, så kan man sætte en kontrolkontakt som man så kan teste for i et andet event.

Jeg kan bare kun få kontrolkontakter til at virke ved manuel aktivering - dvs jeg kan ikke sætte dem via et event. Billedet nederst viser også at man kan fjerne det lille ? på event-kontakt-ikonet.. men når jeg åbner selve event knappen, så er Condition den eneste mulighed - action er disabled. Og dermed er ? ikonet der hele tiden.

Jeg kører version 1.3.3 (1). Er der nogen der er stødt på dette før? Og overser jeg noget helt basalt?

Kan desværre se at der er andre der har stødt på dette problem på en engelsk side, men de kunne jo have overset noget:
https://www.marklin-users.net/forum/pos ... p-features
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Søren »

Ind i System -> CS3 -> Scroll ned og vælg at aktivere avancerede hændelser. Bum, så er det aktivt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Holstedbanen »

Et simpelt svar... men for dælen du har sparet mig for mange grublerier... Tak Søren! :)

Må jeg udnytte chancen og stille et spørgsmål mere... En Hobbytrade ME med lyd.. Jeg vil lave en startup sekvens, hvor lys og motor tændes via et event på en funktionstast.
Men lige netop på det her lokomotiv vil lyden ikke aktiveres via et event. Jeg optager funktions-trykket, den står med rigtigt ikon og får rigelig tid til at aktivere under afvikling.. har også prøvet at aktivere den 2 gange efter hinanden (spørg ikke hvorfor ;) ).. men den vil kun aktivere manuelt ved tryk på funktionstast. For alle andre loks jeg har prøvet med, der virker det fint.
Er det dekoderen som CS3'en så ikke er helt kompatibel med, eller?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Søren »

Hvis lyden virker når du betjener den normalt, så vil den også virke med en hændelse. Den eneste forskel er at CS'eren trykker på knappen og ikke dig.

Det virker lidt mysisk, kan du tage et billede af hændelsen og sende det ind? Jeg vil gerne se hvordan det ser ud.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Holstedbanen »

Så fik jeg lidt tid igen.... Jeg har lavet et simpelt event som illustrerer problemet.

2 billeder vedlagt, og en lille film som optagelsen, hvor lyden virker, og at lyden ikke virker under afspilning:
(Se gerne bort fra at den er optaget på højkant.. det var nemmest når nu der var 1 hånd ;) )
Vedhæftede filer
2018-11-28 21.33.06.jpg
2018-11-28 21.32.52.jpg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Søren »

Hejsa

Okay, det kan jeg godt se. Det er muligvis noget med timingen når CS'eren aktiverer funktioner. Det kan godt drille lidt, da det ikke er helt ligemeget hvordan det sker.

Vi kan lige prøve at par ting:

1. Prøv at øge tiden mellem at lyset tændes, og motoren startes. Du redigerer hændelsen og trykker på lyset, øg antal sekunder den skal vente før den går videre. Prøv f.eks. med 2 sekunder.
2. Hvis ovenstående ingen effekt har, så prøv at bytte rundt på motor og lys, og se om det gør en forskel. Rediger hændelsen, hold fingeren på lysfunktionen til den indikerer at den kan trækkes (ca. 2 sekunder) og træk den hen efter motorfunktionen.

Meld tilbage om der skete noget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Holstedbanen »

Tak for din tålmodighed :)

Prøvede det du foreslog - uden held...
slettede bagefter begge aktiviteter og tog kun motor-lyden ind.. virker heller ikke
prøvede også: Tænd motorlyd - vent 15 sek - sluk motorlyd - vent 15 sek - tænd motorlyd - virker heller ikke
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Søren »

Ja, så ved jeg det ikke. Det vil kræve hands-on med lokomotivet tror jeg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Holstedbanen
Trafikelev
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 jun 2018, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3: Sætte en kontrolkontakt via et event

Indlæg af Holstedbanen »

Det er også lidt af et mysterie for mig.
Tak for forsøget - og ikke mindst svaret på det oprindelige spørgsmål... nu er det meget nemmere at lave nogle ordentlige events :)
Besvar