Opdatering gfp maerklin 60175

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af Mogens »

Har lige fået en ekstra booster Märklin 60175, har tilsluttet den korrekt via trafo 60052 til.cs 3+ der kommer besked om at den skal opdateres klikker på feltet, og så kommer det en.besked om at x opdatering hentes og så sker der ikke mere, beskeden med linien som viser forløbet vises uden at der sker noget og forsvinder straks, ligesom der ikke er noget lys i led pæren

Hvad har jeg tilsluttet forkert, har fjernet den og startet forfra flere gange forgæves.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af PerR »

Hej Mogens,
Hvilken software version ser du for den nye booster når du vælger den under Booster "fanen"? (mine er 3.68)
Hvad sker der hvis du genstarter din CS3+? Viser CS3+ at din nye booster har en opdatering (rød plet)?
Generelt anbefaler jeg at man anvender de nye Märklin strømforsyninger, og helst 60061 hvis der er tale om H0, frem for transformatorer som 60052.
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af Mogens »

Hej Per

Tusind tak for done oplysninger, alt andet end den nye booster har 3.68, hsr genstartet flere gange uden resultat, vil gerne bruge 60061- men stikket passer ikke til ledning fra 60175. Tager til lokdoc / Kenneth i morgen så håber jeg vi får fikset det. Havde håbet det bare - som alt andet lige til at gå til, god jul
Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af PerR »

Hej Mogens
nu har jeg selv kun 60174 boostere men så vidt jeg kan se skulle forbindelserne på 60175 være magen til 60174.
Det vil sige at 60175 er monteret med en ledning med et rundt stik til data som skal forbindes til CS3+ eller 60125/60145.
60175 leveres med en strømledning uden stik i den ene ende som passer for eksempel til en 60052, men hvis du bruger en 60061 så passer ledningen der er monteret på 60061 direkte ind i det runde strømstik på 60175.

Hvis du har forbundet den nye booster (60175) til en 60125 eller 60145 fordeler boks, så kan du eventuelt prøve at forbinde den nye booster direkte til GS3+ for at se om det er (data) forbindelsen gennem 60125 eller 60145 fordeler boks der er problemet.

Jeg har ikke selv haft problemer med Märklin 60174 boostere og har heller ikke hørt om andre der har problemer.
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af Mogens »

Det med stikket var jeg ikke obs på, det er afprøvet nu med 60061.Opdatering sker desværre fortsat ikke, den viser at blok ,105, ,hentes , så den står på gfp 3.5x og når jeg tjekker om der er spænding på udgangen til sporet så er der ingen spænding, jeg har selvfølgelig tændt cs3+, ligeledes viser den Ikke spænding etc trafo på cs3+, jeg har en 60674 som virker upåklageligt. Så det må være noget med tilslutningen til cs3.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af PerR »

Hvortil har du forbundet "data" kablet fra din nye booster?
Hvis du har forbundet den nye booster (60175) til en 60125 eller 60145 fordeler boks, så kan du eventuelt prøve at forbinde den nye booster direkte til CS3+ for at se om det er (data) forbindelsen gennem 60125 eller 60145 fordeler boks der er problemet.

Jeg ville prøve at fjerne de fysiske forbindelser til alle andre "CAN" enheder så du kun har forbundet den nye 60175 booster direkte til CS3+.

Hvis det ikke gør en forskel, så kan du eventuelt også fjerne den nye booster fysisk, genstarte CS3+ og derefter fjerne den nye booster i "Booster" fanen, genstarte CS3+ og tilsidst forbinde den nye booster igen direkte til CS3+.

Hvis det ikke virker, så har jeg ikke lige umiddelbart flere ideer.

Mvh Per
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af Mogens »

Ok, ser på det i morgen,

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af Søren »

Hej Mogens

Som Per skriver, så giver det ikke rigtig mening at du ikke kan benytte strømforsyning 60061.

Til 60175 boosteren er strømforsyningen netop 60061 (til N, TT og H0), samt 60101 (til 0, 1 og LGB). Det skulle være plug and play med det 4-polede stik fra 60061.

Her er et billede af 60175 med tilslutninger:
maerklin_booster_60175.png
Som Per også skrev, så prøv lige at sætte din Booster direkte i porten på CS3. Hvis opdateringen er påvirket af andre CAN-enheder, så vil det vise sig her.

Prøv alt ovenstående først. Verificer at det er som på billedet, og som Per skriver. Verificer at din 60061's kabel har det korrekte stik, hvis den ikke har, så send et billede af stikket. Det kan være modificeret, hvis du har købt den brugt.

Hvis tingene passer og er som de skal være, så kan det være at din Booster har en defekt software, som konsekvens af en tidligere fejlet opdatering. I så fald kan nedenstående fremgangsmåde måske afhjælpe problemet. Du må dog kun bruge den, hvis vi kan konstatere at alt er som det skal være og at alle stik sidder korrekt. Ellers er det ligemeget. Den korrekte fremgangsmåde, skal følges først.

Løsning 2
Det kan også være at din Booster er "bricked" af en tidligere opdatering som er gået galt. Det er svært at sige om det er tilfældet, men det er et redningsforsøg værd. Især hvis en tidligere opdatering er blevet unødvendigt afbrudt. Dette kan afhjælpes ved at gennemtvinge en opdatering af Boosteren.

Dette er en særlig fremgangsmåde, som kræver at man er opmærksom, og jeg kan ikke understrege nok: Her er det MEGET VIGTIGT at du gør PRÆCIS som jeg skriver!

1. Fjern ALLE enheder fra din CS3. Alle forbindelser til samtlige stik på bagsiden og forsiden. Undtaget strøm, selvfølgelig.
2. Gå ind i System og vælg CS3 og sæt kryds i "Bootloader Update".
maerklin_cs3_bootloader_update.png
3. Luk din CS3 ned på den almindelige måde (vælg "Lukke ned" fra systemmenuen).
4. Tag strømmen fra CS3 og Booster. Sørg for at de kan tænde samtidig, når du sætter strømmen til igen (evt. samme stikdåse).
5. Sæt din Booster til din CS3 som den ENESTE enhed.
6. Start CS3 og Booster samtidig.
7. Når din CS3 kommer online, så er det MEGET VIGTIGT at du ikke rører nødstoppet. Det skal forblive som det er.
8. Gå ind i System menuen og se om der tilbydes en opdatering til Booster. Hvis der gør, så gennemfør opdateringen.
9. ULTRA VIGTIGT: Efter opdatering gå ind i System-menuen og fjern krydset i Bootloader update.
10. Luk CS3 ned, tag strømmen fra det hele, vent 1 minut. Start herefter igen.

Hvorfor skulle det gøre en forskel?
Når CS3 starter op, så aktiverer den alle CAN-enheder som en del af sin opstart. Hvis en CAN-enhed har fejlbehæftet software, så vil den ikke reagere på startkommandoen, hvorved den ikke vil fungere som forventet. Bootloader Update funktionen forhindrer CS3 i at sende startkommandoen, og derved holdes CAN-enhederne i en tilstand hvor en opdatering kan gennemtvinges. Det kan afhjælpe problemer, hvor opdateringerne (af den ene eller anden grund) er gået galt.

For at forhindre evt. følgeproblemer er det derfor vigtigt, at ingen andre CAN-enheder end den problematiske er tilsluttet når opdateringen gennemføres. Dette gælder især for Mobile Station 2, da den snakker på CAN-netværket og derfor kan forvirre enheder under påvirkning af Bootloader Update.

Nødstoppet må ikke betjenes, da det får CS3 til at sende startkommandoen og derved ødelægges forsøget.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Opdatering gfp maerklin 60175

Indlæg af Mogens »

Udfordringen er klaret, har fået byttet min 60175(var fabriksny) til en anden(fabriksny)og den er opdateret til gfp 3.68, så herligt nu virker alt som tænkt. Tak for jeres input. Til.Søren tak for dit store bidrag som jo helt klart uddyber den i cs3 indlagte vejledning til bootloading.

Godt nytår

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar