Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af morten2665 »

Hej Søren

Det driller mig alligevel lidt. ØV.

Det sker når jeg sætter vogne med DC hjul efter et lokomotiv. Så bliver hændelsen i modsat retning udløst når toget passerer.

Alt virker fint hvis stammen kører med rene AC-hjul/lokomotiv alene. De samme vogne med DC-hjul uden lokomotiv passerer fint uden at udløse hændelsen i modsat retning, men så snart de får et lokomotiv/vogn med AC-hjul i stammen, udløses hændelsen i modsat retning.

Jeg ser heller ikke at kontaktsporet melder optaget ved passage af vogne med DC-hjul men hvad får så hændelsen i modsat retning til at udløse ???

Kan ikke gennemskue hvorfor ?

mvh
Morten
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af Søren »

Jeg oplever typisk, at når jeg blander AC og DC hjul, så får jeg "huller i osten". Det skal forstås sådan:

Når du har udelukkende AC-hjul, så har du også en konstant sporbesatmelding gennem hele toget. Det inkluderer både vogne og lokomotiv.

Når du har DC-hjul, så har du kun sporbesatmelding ved lokomotivet, og hvis du blander vogne med AC-hjul ind imellem, så har du sporbesatmelding når vognen med AC-hjul er på sporet, og ingen når vognene med DC-hjul er på sporet.

Det betyder, at hvis din hændelse er opbygget til kun at håndtere scenariet med AC-hjul, så vil dens opførsel være utilregnelig når DC-hjulene kommer i spil.

I dit tilfælde er retningen bestemt af at kontakterne ikke kan afvikles i den forkerte rækkefølge. Toget optager _altid_ kontakten først den ene, og så den anden. Det gælder fordi vi antager, at lokomotivet kører først, og at samtlige efterfølgende vogne ikke kan gøre det om.

Når du bringer DC-hjul i spil, så kan der opstå et scenarie midt i toget hvor K1 bliver besat (af en vogn med AC-hjul) og K2 allerede er besat. Fordi der var en vogn med DC-hjul der skabte et hul i den forventede konstante sporbesatmelding.

Hvad gør vi så? Jo, nu skal du så sikre dig, at det ikke får betydning. Én måde at gøre det på, er at sætte en tid på den sidste opgave i hændelsen. I eksemplet tidligere drejede vi et sporskifte. Du kan åbne din hændelse og sætte en forsinkelse på sporskiftet. Det betyder at efter sporskiftet er stillet, vil CS3 vente et antal sekunder før den frigiver hændelsen. Således kan hændelsen ikke udføres, før tiden er gået. Det betyder at efterfølgende forsøg på at starte hændelsen (vogne der flim-flammer henover kontakten) vil være forgæves. Det drejer sig jo blot om et par sekunder.

Tiden er dog en usikker faktor, for hvad nu hvis du standser toget midt i det hele. Så vil tiden udløbe, selv om toget står der. Så du kan bygge det mere avanceret. I seneste version af CS3, kan du sætte status på kontrolkontakter.

En kontrolkontakt er en virtuel kontakt, som kan have status tændt eller slukket. Du kan så aflæse status på kontakten og lade hændelser agere ud fra det.
cs3_kontrolkontakt_2.png
Ideen er følgende:
1. Ud over at lade din hændelse være afhængig af K2, så lader du den også være afhængig af en kontrolkontakt. Hændelsen må altså ikke starte, med mindre kontrolkontakten f.eks. er slukket.
cs3_kontrolkontakt_1.png
2. Når hændelsen så starter, sætter du som det første kontrolkontakten til tændt. Dette vil betyde, at hændelsen nu ikke kan starte igen, så længe kontrolkontakten er tændt.
cs3_kontrolkontakt_3.png
3. Længere ude af strækningen indbygger du endnu en S88 kontakt. Til den knytter du en hændelse, der slukker kontrolkontakten fra tidligere. Dvs. toget skal nu være nået et stykke ud af strækningen før kontrolkontakten bliver ophævet. I den periode vil hændelsen ikke kunne afvikles.
cs3_kontrolkontakt_4.png
cs3_kontrolkontakt_5.png
Hvis du har dit anlæg inddelt i blokke, kan du jo blot udnytte sporbesatmeldingen på en anden blok til at ophæve kontakten.

I den anden retning bygger du en lignende løsning for din anden hændelse.

Der er flere muligheder, og det er meget individuelt hvad man synes fungerer. Tidsstyringen er den mest simple, og hvis ikke du har tænkt dig at standse toget midt i det hele, så vil den fungere fint. Den anden løsning er mere bullet proof.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af morten2665 »

Hej Søren

Det lyder rigtig det du skriver.

Hvis jeg nu ikke kan ændre min kontrolkontakt i hændelsen fra at være en Betingelse til at være en Aktion (den er grået ned), hvad kan det skyldes ?

/Morten
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af Søren »

Ah! Det er fordi du lige skal ind under systemindstillinger og slå avancerede hændelser til. Så bliver de aktive.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

morten2665
Stationsbetjent
Indlæg: 27
Tilmeldt: 30 maj 2017, 19:50
Digital: Ja

Re: Hændelse i CS3 baseret på 2 kontaktspor

Indlæg af morten2665 »

Hej Søren

Ja, så fik jeg også den mulighed.

Jeg tester og giver en tilbagemelding, nok først på søndag.

Indtil videre tusind tak for hurtig og kompetent hjælp :)

mvh
Morten
Besvar