LokPilot 3.0 vs 4.0

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af jhcn »

Til rette vedkommende!

Nu har jeg ombygget mine gamle Märklin MY'ere (3067) med Märklins 60944 motorbygningssæt + ESU LokPilot dekoder. Det er egentlig gået godt indtil jeg løb tør for (gamle?) version 3.0 dekodere. For sætter jeg en ny version 4.0 i, så kan jeg kun styre lyset.... Lokomotiverne (for jeg har prøvet på kryds og tværs) bevæger sig ikke?!
Er der en detalje jeg overser, eller er den nye dekoder bare defekt?

På forhånd tak for input
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af gert »

Den kunne være indstillet til kun at køre DCC - og ikke multiprotokol som de flerste er fra fabrikken.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af Søren »

gert skrev:Den kunne være indstillet til kun at køre DCC - og ikke multiprotokol som de flerste er fra fabrikken.
Det kan også være en DCC only version. Varenummer 54611 er ren DCC dekoder uden multiprotokol. Det er den version jeg benytter til mine modeller.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af moppe »

jhcn skrev:Nu har jeg ombygget mine gamle Märklin MY'ere (3067) med Märklins 60944 motorbygningssæt + ESU LokPilot dekoder. Det er egentlig gået godt indtil jeg løb tør for (gamle?) version 3.0 dekodere. For sætter jeg en ny version 4.0 i, så kan jeg kun styre lyset....
Kan du styre lyset (tænd/sluk)?

Hvilken adresse har lokomotivet?

Hvilken digitalstation har du?

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af jhcn »

moppe skrev:
Kan du styre lyset (tænd/sluk)?

Hvilken adresse har lokomotivet?

Hvilken digitalstation har du?

Klaus
Jeps, jeg kan styre lyset, og det skifter når jeg skifter køreretning.
Adressen er stadig 3 - den har jeg ikke ændret endnu.
Det er en Märklin CS2 (60214 versionen, men med nyeste software) DCC dekodere er ikke et problem. Jeg tror denne dekoder er defekt.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af moppe »

jhcn skrev:Det er en Märklin CS2 (60214 versionen, men med nyeste software) DCC dekodere er ikke et problem. Jeg tror denne dekoder er defekt.
Okay, selvfølgelig drejer din motor let rundt (det er før set at permanentmagneten klemmer omkring ankeret) og eventuelle stelforbindelser til kulholdere er væk?

Afmonter dekoderen og sæt jævnspænding direkte til motoren. Kører den fint, så reset dekoderen (sæt CV 8 til 8) og prøv igen.

Klaus
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af jhcn »

moppe skrev:
Okay, selvfølgelig drejer din motor let rundt (det er før set at permanentmagneten klemmer omkring ankeret) og eventuelle stelforbindelser til kulholdere er væk?

Afmonter dekoderen og sæt jævnspænding direkte til motoren. Kører den fint, så reset dekoderen (sæt CV 8 til 8) og prøv igen.

Klaus
Hej Klaus

Thjaa - det har jeg ikke lige prøvet, for når jeg sætter dekoder i et lokomotiv der ellers fungerer fint, så virker kun lyset. Jeg tror det nemmeste bliver at tage dekoderen med omkring dig ;)

Vi ses i Hadsten!
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: LokPilot 3.0 vs 4.0

Indlæg af moppe »

jhcn skrev:Vi ses i Hadsten!
Du er (som altid) velkommen.......

Klaus
Besvar