Adresser til MFX

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Adresser til MFX

Indlæg af Lincoln »

Efter nogen tid i vitrinen fik jeg tid til at få rørt nogle af mine lokomotiver.

Men jeg oplevede at de lokomotiver, der har en mfx-dekoder, pludselig havde en anden adresse end den, jeg mente de havde. Flere af de adresser, mfx-lokene havde, er nemlig optaget af andre lok (uden mfx).

Er det sådan, at CS2 tildeler et mfx-lok en tilfældig adresse, når det bliver sat på (programmerings-)sporet, og at denne adresse godt kan være identisk med andre loks, fordi de ikke har samme dekodertype? Så der kan godt køre to lok med f.eks. adresse nr. 20, hvis det ene er et mfx-lok?
poulmh
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 04 nov 2017, 18:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Adresser til MFX

Indlæg af poulmh »

Nej, CS2'ern deler ikke tilfældige adresser ud til mfx-decoder. Hvad jeg har oplevet er at de sætter mfx-lokomotiverne i nummerorden.
Det vil sige, første lok. får nr. 1, næste får nr. 2 og så videre. Giver det mening?
Med Venlig Hilsen
Poul
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Adresser til MFX

Indlæg af Lincoln »

Det er ikke tilfældet her. Den har eksempelvis givet 5 MFX-lok adresserne 11, 19, 20, 06 og 21 i den nævnte rækkefølge. Og det selv om nr. 11, 20 og 21 er optaget af andre lok. :?:
poulmh
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 04 nov 2017, 18:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Adresser til MFX

Indlæg af poulmh »

Mfx lokomotiverne har ikke adresser, de har pladsnumre. mm2 og dcc har adresser.

Du skal ikke bruge pladsnumrene til noget. Du vælger lokomotiverne fra dit lokomotiv kartotek.
Med Venlig Hilsen
Poul
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Adresser til MFX

Indlæg af Søren »

Mfx arbejder ikke med kendte adresser. Hele ideen er at du bare sætter loket på og kører.

Men: Oplever du problemer af nogen art? Du kan vel bare vælge loket og køre?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Adresser til MFX

Indlæg af Lincoln »

Jeg kan dog stadig se at adressen inde i indstillingerne ændrer sig fra gang til gang. Men det skal jeg måske bare springe op og falde ned på?

Hvis ikke mfx-lok bruger de almindelige adresser, vil man så kunne have 80 almindelige lok og x antal mfx-lok på banen? Eller vælger mfx bare en adresse, der ikke er på sporet?

Beklager de dumme spørgsmål; jeg prøver stadig at forstå hvordan mfx fungerer..... :o
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Adresser til MFX

Indlæg af moppe »

Lincoln skrev: 12 mar 2019, 18:29 Jeg kan dog stadig se at adressen inde i indstillingerne ændrer sig fra gang til gang. Men det skal jeg måske bare springe op og falde ned på?
Ja
Lincoln skrev: 12 mar 2019, 18:29 Hvis ikke mfx-lok bruger de almindelige adresser, vil man så kunne have 80 almindelige lok og x antal mfx-lok på banen?
Ja
Lincoln skrev: 12 mar 2019, 18:29 Beklager de dumme spørgsmål; jeg prøver stadig at forstå hvordan mfx fungerer..... :o
Alle (ja, alle!) mfx lokomotiver har sit eget id nummer,
Når en mfx dekoder møder en mfx central siger lokomotivet "Hej, her er jeg med hardware id nummer xxxxxxx".
Hvorefter centralen svarer dekoderen: "Hej og velkommen til, du har nu nummer xxxxx, som du skal lytte til, indtil du får andet at vide".
Da det er centralen der uddeler "numre", er det den der er "chef" og har styr på det hele.


Klaus
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Adresser til MFX

Indlæg af Lincoln »

Godt, så faldt der lige et par brikker på plads! ;)

Nogle andre lokomotiver (ikke mfx) oplever jeg, at man godt kan ændre adresse på via CS2, mens man ikke kan på andre. Er det disse lokomotiver, man skal skille ad og manuelt ændre adressen på "museklaveret"?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Adresser til MFX

Indlæg af Søren »

Lincoln skrev: 12 mar 2019, 18:29Hvis ikke mfx-lok bruger de almindelige adresser, vil man så kunne have 80 almindelige lok og x antal mfx-lok på banen? Eller vælger mfx bare en adresse, der ikke er på sporet?
En måde at betragte de forskellige protokoller er at sammenligne med forskellige landes telefonsystemer - i en lettere forenklet virkelighed.

En person i land A kan have samme nummer som en person i land B, men fordi det er to forskellige lande, så vil folk der ringer til personen i land A ikke komme i kontakt med personen i land B - og omvendt. Har to personer i land B til gengæld samme telefonnummer, så går det galt.

På samme måde kan mfx, DCC og MM ikke "se" hinandens kommandoer og derfor kan to lokomotiver have samme adresse under de forskellige protokoller uden der sker noget. Men to lokomotiver med samme protokol kan ikke have samme adresse.

Adresserummet er unikt pr. protokol - ikke globalt i systemet. Adresse 3 eksisterer altså både under DCC og MM. MFX adresserne er anderledes, men samme princip gælder.

Den adresse du ser som en "mfx-adresse" i f.eks. CS3 er "køreadressen". Det er indført for at gøre det nemt at vælge mfx-lokomotiver på nummervælgeren. Nummervælgeren er også i din CS2, og ser lidt anderledes ud end på billederne nedenfor.
cs3_adressestyring.png
cs3_adressestyring_b.png
Desværre har synliggørelsen af adressen også betydet at folk ønsker at kunne ændre mfx-adressen. Til trods for det ingen betydning har. Man kan ikke ændre adressen, og man skal blot lade være med at tænke over det. Adressen du ser er virtuel og kun til brug for nummervælgeren. Mig bekendt er det de færreste der benytter nummervælgeren.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Adresser til MFX

Indlæg af Søren »

Lincoln skrev: 12 mar 2019, 19:59 Nogle andre lokomotiver (ikke mfx) oplever jeg, at man godt kan ændre adresse på via CS2, mens man ikke kan på andre. Er det disse lokomotiver, man skal skille ad og manuelt ændre adressen på "museklaveret"?
Det er typisk sådan det er.

I nogle tilfælde er der også gamle dekodere som ignorerer CS'erens instruktioner, her kan man prøve med en anden central. Det kan variere lidt hvilke centraler der får forbindelse. Mobile Station 2 har en god hit rate.

Hvis det er en trodsig dekoder, så skift den ud med en moderne. Du bliver træt af den meget hurtigt.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar