Lastregulator og hakkende lokomotiver, der kører nedad bakke (programmering af dekoder?)

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
SBB 474
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 mar 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Lastregulator og hakkende lokomotiver, der kører nedad bakke (programmering af dekoder?)

Indlæg af SBB 474 »

Jeg har et anlæg, hvor der er forholdsvist stort niveauforskel med maks. 5% fald /stigning. Jeg kører op til 25 vogne lange godstog typisk med soft-drive sinus lokomotiver med træk på to aksler (Märklin 39891-6 og 39836-8). Disse lokomotiver kører (meget tilfredsstillende) i en jævn hastighed nedad uanset hastighed og antal vogne!

De nyere lokomotiver med træk på fire aksler (eks. Märklin 39860-63 og 39850), der vel er omkring 100 gram lettere, har derimod en tendens til ved lavere hastigheder (og op til 25 vogne), at de hakker, når de kører nedad.

Dette skaber en meget ujævn kørsel, når toget kører nedad. Det er min opfattelse, at lokomotivet bremser ned, når det mærker det fulde tryk af vognstammen og slipper igen, og så bremser ned og slippper, indtil lokomotivet og de fleste af vognene kører plant. Det skaber forholdsvist stor acceleration og de- acceleration, og i svingene er der risiko for afsporing af eventuelle lettere vogne.

Jeg har haft sendt et lokomotiv ned til Märklin uden at det blev bedre. Jeg har drøftet med en modelbaneforhandler i Tyskland, der siger, at det er spørgsmål om at programmere dekoderen rigtigt, da de fire akslede lokomotiver, skulle have lige så gode køreegenskaber, som soft-drive sinus.

Jeg vil derfor venligst høre, om der er nogen på Baneforum.dk, der kan genkende problemet og som venligst kan hjælpe mig med at løse det/sende mig i den rigtige retning – jeg tænker, om det er et spørgsmål om at programmere relevante parametre i dekoderen som eksempelvist lastregulatoren?

(jeg har ingen erfaring i øvrigt med at programmere dekodere/ændring af parametre, så et hvert godt råd vil være meget værdsat).

Med venlig hilsen

Søren
SBB 474
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 mar 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lastregulator og hakkende lokomotiver, der kører nedad bakke (programmering af dekoder?)

Indlæg af SBB 474 »

Til orientering, så tror jeg, at jeg har fundet årsagen til den hakkende gang, og det er sandsynligvis fordi, at vægt-symbolet på Central-stationen har været valgt. Dvs. at forsinket acceleration og bremsefunktion er fravalgt. Hvis det ikke er valgt, så er gangen mere eller mindre perfekt.

Derudover, synes gangen at kunne yderligere fintunes ved at justere på K-værdien/parameteren i CV-indstillingerne.

Jeg hører dog gerne høre, hvis der er nogen, der kan uddybe de forskellige parametre i CV-indstillingerne i relation til ovenstående.

Søren
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lastregulator og hakkende lokomotiver, der kører nedad bakke (programmering af dekoder?)

Indlæg af Godsbanen »

Hej Søren. Jeg har fulgt Baneforum i nogen tid med stor interesse og har tilmeldt mig pga. dette emne. Kan du uddybe, hvor dette "vægtsymbol" er på CS3? Jeg har ét lokomotiv, der hakker ved nedadkørsel når der er vogne bagefter, et Mck Q.
SBB 474
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 mar 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lastregulator og hakkende lokomotiver, der kører nedad bakke (programmering af dekoder?)

Indlæg af SBB 474 »

Jeg har CS2, men jeg mener, at det også må være tilgængeligt på CS3.

Det er et symbol/ikon ved siden af de øvrige symboler såsom horn, banegårdslyd, blæserlyd, bremselyd etc..
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lastregulator og hakkende lokomotiver, der kører nedad bakke (programmering af dekoder?)

Indlæg af Godsbanen »

Okay ja. Det er f4 ABV funktionen (automatisk bremseforsinkelse). Den findes for nogle lokomotiver, for andre må den findes i cv konfigurationen. Mck Q har den ikke blandt de 16 umiddelbart tilgængelige funktioner (f0-f15).
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Lastregulator og hakkende lokomotiver, der kører nedad bakke (programmering af dekoder?)

Indlæg af Godsbanen »

"Problemet" med McK Q på forholdsvis stejl nedkørsel med vogne på slæb (som i dette tilfælde bliver til "skub") ligger i gangtøjet/koblingen mellem lokomotivets aksler, blandingen af trækkende og ikke trækkende aksler. Hvis man skubber let til lokomotivet under vandret kørsel kan man tydelig mærke forskel på modstanden alt efter hjulenes position i rotationen. (Det er ikke nogen kritik af Litra Q).
Besvar