Fejl ved sporplan på CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Godsbanen »

Advarsel. Lad være med at efterprøve nedenstående uden at have taget backup først.

På min CS3 opdateret til v 1.4.0 gik jeg i gang med at lave sporbilleder. I forhold til illustrationen i brugervejledning opdagede jeg at der i bearbejdningsmode ikke er pile i top og i venstre side af sporbilledet til at udvide arealet. Der er kun pile i højre side og i bunden til at forøge og formindske arealet. Værre endnu: da jeg valgte et udsnit at den sporplan jeg var i gang med og så valgte "kopiere udvalg til plade" altså en ny plade, så blev udvalget kopieret så kun en lille del var synlig, og resten altså uden for planen og ikke til at få fat i. Da jeg ikke kunne slette det nye sporbillede, fordi nogle elementer ikke var synlige, valgte jeg at gøre det fejlagtige billede så lille som muligt for at kunne ignorere det. Men det har resulteret i, at CS3'eren crasher hver gang jeg nu vil gå i bearbejdningsmode, fordi jeg åbenbart har sporbilleder (to stk.) der er minimeret for meget til at styresystemet kan håndtere det. Jeg har lavet en backup, men det er desværre med de fejlagtige sporbilleder, så backuppen kan ikke bruges. Jeg kan kun gendanne CS3'eren helt tom og så lægge lokomotiver og artikler ind igen.

Men altså. Lad være med at efterprøve hvad jeg har gjort - kopiere eller flytte dele af sporbillede til ny plade - uden at have taget backup.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Søren »

Hejsa

Ja, det er en irriterende fejl. Den er jeg også rendt i. Humlen i problemet er: Kopier til ny plade lægger elementerne uden for synsfeltet. Det er ikke muligt at løse problemet selv.

Det er heldigvis nemt at reproducere, for det sker hver gang, og derfor også nemt at rette.

Du må meget gerne sende dine observationer til service (a) maerklin.de. Jo flere der gør det, jo tydeligere og vigtigere bliver problemet. På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Godsbanen »

Tak for svaret Søren.
Det vil jeg gøre. Det er jo en alvorlig fejl. Det vil altså sige, at man i øjeblikket ikke kan bruge funktionerne 'kopier til plade' og 'flyt til plade', at der mangler ændringspile i øverste kant og venstre kant af sporbilleder i bearbejningsmode og at systemet crasher hvis man har gjort et sporbillede så lille, som muligt (muligvis med usynlige artikler på), og derefter går i bearbejdningsmode.

Der er et digitalforum på Märklin-user.net, hvor jeg måske også skulle gøre opmærksom på problemet? Det burde næsten være en 'sticky' for folk risikerer at få spildt og ødelagt store mængder af arbejde på deres CS3'ere.

Mvh Claus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Søren »

Manglende pile øverst og til venstre tror jeg ikke er en fejl. Sporplanen arbejder ud fra et koordinatsystem, hvor 0,0 er i øverste venstre hjørne. Derfor findes der ikke punkter bag venstre og øverste side af sporplanen. Derfor ingen pile. Du udvider altid nedad eller mod højre.

Problemstillingen er at kopier til plade ser ud til at indsætte det kopierede udenfor arbejdsområdet. Hvilket er ret irriterende. Alt hvad du oplever herefter er følgeproblemer der aldrig ville være opstået hvis ikke kopier til plade fejlede i første omgang.

Så budskabet skal være: Lad være med at benytte kopier til plade før problemet er rettet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Godsbanen »

I Märklins bog "Running Trains Digitally with the Central Station 3" som vel er grundbogen (på engelsk og tysk) er der flere billeder, bl.a. på side 59, 65 og 67, hvor der er pile midt på alle kanterne af sporbilleder i bearbejdningsmode. Så det ser ud til at have været muligt i tidligere versioner af systemet. Hvis det var muligt at udvide opad og til venstre ville det måske også være muligt at få synliggjort de kopierede eller flyttede elementer og dermed undgå crash.

Tilføjelse: Det ses også på denne officielle youtubefilm, at der tidligere har være pile midt på alle kanter.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Søren »

Korrekt, men den har aldrig udvidet opad så vidt jeg husker. Den har bare trukket planen opad, mens den lavede plads nedenfor.

Hvis jeg husker forkert, så er det måske et problem, med mindre man har valgt at det ikke skal være sådan længere.

Igen, vi kan ikke dømme fejl før vi kender planen. Derfor er det nemmeste at melde det ind til supporten, så de kan prioritere hvad de gør.

Uanset hvad: Kopier til plade fungerer helt sikkert ikke efter hemsigten. Det er et træls problem.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Godsbanen »

Tak for de hurtige svar Søren. Jeg har sendt nogenlunde udførlig besked om problemerne på engelsk både via mail og via maerklin.de's service kontakt, og så har jeg oprettet en profil på marklin-users.net og postet problemet i digital-forummet.
Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Anders63 »

Om det är fel i mjukvara så kan Märklin bara ensam lösa problemet med en ny uppgraderingen.
Hur lång tid det kommer att ta vet jag dessvärre inte.
Den förra uppgraderingen fram till nu tog alltså sex och en halv månad för kunder att vänta!!
Jag tycker det är för dålig service av Märklin också med att uppgradera CS3 manualer i olika språk och även förtydliga bättre med bilder i steg för steg att hantera program i CS3 på grund av nyare uppgradering i mjukvara.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af ErikL »

Anders63 skrev: 28 apr 2019, 09:35 Om det är fel i mjukvara så kan Märklin bara ensam lösa problemet med en ny uppgraderingen.
Hur lång tid det kommer att ta vet jag dessvärre inte.
Den förra uppgraderingen fram till nu tog alltså sex och en halv månad för kunder att vänta!!
Jag tycker det är för dålig service av Märklin också med att uppgradera CS3 manualer i olika språk och även förtydliga bättre med bilder i steg för steg att hantera program i CS3 på grund av nyare uppgradering i mjukvara.
Hejsan

Hvordan kan det være du altid er så negativ i dine kommentarer. Hvis du ikke gider det udstyr du har,
hvis du ellers har CS3, så køb dog noget andet og fri os andre fra alt dit brok. Hvis du har problemer med det så ret henvendelse til leverandøren. Vi andre løser det jo ikke da du totalt ikke mener de laver noget du gider.

Ikke for at være uforskammet men du omtaler det altid negativt :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fejl ved sporplan på CS3

Indlæg af Søren »

Man kan også sige: Hvor mange andre producenter opdaterer deres udstyr med 6 måneders mellemrum?

Mig bekendt: Få!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar