Märklin mfx-sporskiftedekoder 74462

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Märklin mfx-sporskiftedekoder 74462

Indlæg af Søren »

Hejsa

Jeg har optaget en video, der viser hvordan du installerer den ny sporskiftedekoder til indbygning i Märklin- eller Trix C-sporet.

Med mfx er det supernemt at opsætte et nyt sporskifte!



Uddybning: Vær opmærksom på at selvom dekoderen er en mfx-dekoder, så benytter din CS enten DCC eller MM når den sender skiftekommandoer til dekoderen. Det er kun ved registrering og programmering af dekoderen at mfx benyttes. Det er derfor du ser, at jeg indstiller min dekoder til at benytte DCC.

Tip! Navnet på sporskiftet kan i øvrigt gemmes i dekoderen, så sporskiftet altid hedder det samme når det registreres. Det kan der være både fordele og ulemper ved, så det er et aktivt valg du skal træffe. Du gemmer navnet under mfx-konfigurationen. Når sporskiftet registreres overføres navnet fra dekoderen til artikellisten. De to hænger ikke sammen, så en rettelse af navnet i artikellisten retter ikke navnet i dekoderen. Dette er by design.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin mfx-sporskiftedekoder 74462

Indlæg af Godsbanen »

Det ser jo fint ud. Jeg har brugt en del af forgængeren på mine C sporskifter.
Der var dog den lille hage at for at få presset dekoderen helt op på plads, på de små plastictappe på sporskifterne, måtte jeg udvide de tre huller i printpladens plastic en anelse og/eller bruge en del kraft på at presse dekoderen helt på plads (for at skabe lidt luft mellem dekoder og underlag).
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin mfx-sporskiftedekoder 74462

Indlæg af Søren »

Det er ikke et problem jeg har haft.

På sporskifterne er toppen af de små pinde lidt mindre end resten af pinden. Når du presser dekoderen på plads med fingrene, så tilpasser pindenes toppe sig til hullerne i dekoderen.

Jeg har aldrig haft brug for at udvide hullerne i printpladen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin mfx-sporskiftedekoder 74462

Indlæg af Godsbanen »

Ja, jeg regnede også bare med, at det bare gjaldt om at trykke dekoderen på plads, men jeg opdagede at selv med et betragteligt tryk med fingrene "klikkede" den ikke på plads. Enten sad den så løst, at den ville droppe ned, når man vendte sporskiftet, eller også ville dekoderen, som nævnt, sidde fast, men så lavt at den ville være tættere på underlaget end tilsigtet. Der var måske et par stykker hvor klikmetoden virkede, men på de fleste måtte jeg forsigtigt øge hullet en anelse og så alligevel bruge en vis kraft for at få dekoderen på plads.
Besvar