Digital drift

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Digital drift

Indlæg af Cman01 »

Jeg har fået oprettet en pæn modelbane med opdeling i to afsnit: den ene styres af en booster 60174 tilkoblet CS2, den anden via CS3/CS2 (som er koblet sammen). Det et tilsyneladende ikke ligegyldigt, om skinnestrømmen tilsluttes CS3 elle CS2. Hvis det er til CS2, er det kun den halvdel, der er tilsluttet boosteren, hvor signalerne virker. Hvis det er til CS3, er det den anden halvdel, der virker. Der er dog lys i signaler - og strøm til tog - uanset, om skinnehalvdelen er tilsluttet CS2 eller CS3. Jeg troede faktisk, jeg havde fulgt Märklin systemarkitektur. Hvori ligger fejlen? Jeg skulle jo gerne kunne betjene alle signaler samtidigt, uanset CS2 eller CS3 strømtilslutning.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digital drift

Indlæg af moppe »

Frit fra hukommelsen:


Med CS3, er din CS2 kun en betjeningsenhed.

Det vil sige at booster skal kobles til CS3 og skinneudgangen på CS2 ikke må benyttes.
CS2 kobles til CS3 som slave og sender styrekommandoer til CS3, der formidler dem videre ud i sporet (evt gennem en booster).


Klaus
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digital drift

Indlæg af Cman01 »

Jeg checker. Tak, Klaus
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Digital drift

Indlæg af PerR »

Hej Klaus,

jeg mener ikke det er korrekt hvad du skriver.

Hvis man bruger CS3/CS3+ som Master og CS2 som Slave, så vil booster delen i CS2 optræde på samme måde som 60174/60175 boostere i System oversigten og man kan koble dem til sporet. Men man skal være meget opmærksom på typen af CS2 du benytter, da nogle versions kombinationer ikke er tilladt.
Hvis det er CS2 af typen 60215 eller 60214 med hardware version 4.33, så skulle det være OK at forbinde dem som slaver til både CS3(60226) og CS3+ (60216) og forbinde dem til sporet.

Hvis det er en CS2 type 60214 (ikke HW version 4..33), så skal Masteren være en CS3+ (60216) og der må kun være en CS2 type 60214 (ikke HW version 4..33) i systemet.

Begrænsningen skyldes at CS3 (60226) ligesom de tidlige versioner af CS2 (60213 og 60214 op til HW version 4.33) ikke har galvanisk adskillelse.

Jeg har selv en 60215 og en 60214 (ikke HW version 4..33) koblet op som slaver til min CS3+ (60216) og bruger booster delen i disse.

Man skal bruge 60123 kabler for at koble CS3 og CS2 sammen.

Hvis man bruger CS3+ som slave som forbindes via netværket, så skal man også bruge et 60123 kabel for at kunne bruge boosteren i CS3+ slaven.

Mvh Per
Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digital drift

Indlæg af Cman01 »

Vi taler om 60216 og 60214 (HW 3.4) koblet sammen med 60123. Jeg forsøgte med boosteren tilkoblet CS3 og skinnestrøm til enten CS3 eller CS2, men jeg ser ingen forskel i relation til boosteren til CS2. I øvrigt vil jeg gerne friholde indgangen i CS3 til S88 (60883), som er viderekoblet til 4 stk. 60880. Altså min foretrukne løsning er booster til CS2 og S88 til CS3. Men hvad med skinnestrømmen fra de to afsnit?
Mvh. Niels
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digital drift

Indlæg af Søren »

Jeg skrev den her guide tidligere, som har hjulpet andre. Du kan prøve at holde informationen op imod dit setup og se om der er noget der springer i øjnene.

https://docs.google.com/document/d/e/2P ... H-Mk4w/pub

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Digital drift

Indlæg af PerR »

Jeg vil lige starte med at rose Søren for den fine beskrivelse der giver et rigtigt godt overblik.

Med hensyn til det aktuelle problem så vil jeg anbefale at du forbinder boosteren til CS3+ og checker at 60123 kablet vender rigtigt.
Den ende af kablet med flest ben skal vende mod CS3+ (master) og den ende med færrest ben skal vende mod 60214 (slaven).

Jeg har hørt om andre der har vendt kablet forkert og det har givet nogle underlige problemer.

I mit tilfælde så har jeg koblet en 60125 fordeler boks til CS3+, hvor boosterne er tilkoblet og 60123 er forbundet fra 60125 boksen til CS2 (60214) og så kan kablet kun vende en vej.

Mvh Per

PS: hvor i landet bor du?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digital drift

Indlæg af Søren »

Det med at vende slavekablet forkert er et klassisk issue.

Med hensyn til at forbinde boosteren til CS eller terminal, så er forbindelsen på alle Märklins tegninger vist med boosteren forbundet til en terminal eller master CS. Det håber jeg i hvert fald. Hvis du har fundet en officiel tegning hvor det er vist anderledes vil jeg gerne vide det (og hvor).

Det bør være sådan det er forbundet.

At forbinde boosteren til en slave CS strider lidt imod tankegangen, dermed ikke at det ikke måske kan bringes til at virke, det er bare ikke sådan det er vist. Enhver CS2 fungerer som en terminal, men der kan godt være interne forhold der gør at det ikke er en 100% erstatning.

Enhver CS2 (60215) kan agere booster alene.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cman01
Stationsforstander
Indlæg: 50
Tilmeldt: 28 nov 2018, 22:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digital drift

Indlæg af Cman01 »

Tak for jeres bidrag til opklaring af arkitekturen. Til Per kan jeg oplyse, at 60123 er tilsluttet korrekt. Bl.a. har jeg forsøgt at koble boosteren til CS3 (master) i stedet for CS2 (slave), men det i sig selv gav blot røde koblingsspor på CS3 grafikken, da jeg så må undvære S88. Ikke godt. Derimod fjernede jeg skinnekablet fra boosteren, og anvendte i stedet både CS3 og CS2 som strømførende til de to baneafsnit. Det virkede faktisk, da jeg nu kunne betjene alle signaler. Men hvad skal jeg så med en overskydende booster 60174? Herefter byttede jeg om på de to baneafsnit og anvender nu CS3 til det ene baneafsnit og boosteren (koblet til CS2) til det anden baneafsnit. Samme løsning som tidligere, blot med den forskel, at jeg har byttet om på de to baneafsnit til boosteren. I princippet skulle det vel ikke betyde det store, men det hjalp altså efter at have te to strømførende kabler tilsluttet CS3 hhv. CS2 samtidigt. Hvorfor ved jeg ikke, men det ser ud til at fungere i øjeblikket.
Et tillæg spørgsmål: Jeg hører en mindre brummen, når bremsemodulerne er tilkoblet. Er dette et kendt fænomen, og kan lyden fjernes?
Bh. Niels
Til Per: 2970.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digital drift

Indlæg af Søren »

Dine S88 moduler er tilsluttet til stellet right? Kunne det tænkes at problemet opstår når boosteren er forbundet til et baneafsnit, hvor S88 modulerne er forbundet til stellet for det andet baneafsnit?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar