CS3 1.4.1 - Opdatér firmware i Märklin mSD3 og mLD3 dekodere

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5228
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

CS3 1.4.1 - Opdatér firmware i Märklin mSD3 og mLD3 dekodere

Indlæg af Søren »

Hejsa

I går kom opdatering 1.4.1 til Central Station 3. Det har betydet bl.a. 32-funktioner med Mobile Station 2.

En anden mulighed der kom i går er, at du nu kan opgradere firmwaren i Märklins mSD3 og mLD3 dekodere. Ikke kun firmwaren i eftermonteringsdekoderen, men også firmwaren i dekoderne monteret fra fabrikken.

Opdateringsmulighederne har været til stede i CS3 i et stykke tid, men ikke fungeret optimalt. Det gør de nu! 👍

Sound-lokomotiver produceret i og efter 2016 (for de flestes vedkommende) har en mSD3 dekoder monteret. Det er samme dekoder som du kan købe løst. Den ensretning betyder, at du bl.a. kan opdatere dine lokomotiver og få glæde af nyudvikling og udbedringer af evt. problemer. Opdateringer der tidligere kun kom nye lokomotiver til gode.

Hid til har det kun været muligt at opdatere via mDT (Märklin Dekoder Tool) eller Central Station 2. Det er nu også muligt på CS3 fra og med opdatering 1.4.1.

Sådan gør du
Med en opdateret CS3 sætter du et lokomotiv med en mSD3 (eller mLD3) dekoder på programmeringssporet.

Vælg at bearbejde lokomotivet og vælg konfigurer fanen. Du kan se en knap i nederste højre hjørne med et lille "U" på. Tryk på knappen.
Annotation 2019-05-16 061601.jpg
CS3 vil nu udlæse status i dekoderen. Hvis dekoderen ikke er supporteret, så vil CS3'eren fortælle dig, at den ikke kan udlæse versionen af dekoderen. Den dekoder kan ikke opdateres. "Heh æ det bar´ Pech, som de saje å Synnejysk".

Hvis dekoderen er supporteret, vil du se et skema med versionsnumre.
Annotation 2019-05-16 062637.jpg
Den øverste linje er firmwaren, her er en dropdown menu, hvor du kan vælge den ny firmware. Der er en række at vælge imellem, du skal tage den med den højeste version.
Annotation 2019-05-16 062712.jpg
Annotation 2019-05-16 062547.jpg
Herefter trykker du på udfør, din CS3 vil nu skrive den ny firmware til dekoderen, som herefter er opdateret med nyeste features osv.
IMG_20190515_205452.jpg
Din CS3 vil fortælle dig når opdateringen er udført.
IMG_20190515_205527.jpg
Bemærk! Hvis du har lokomotiver som kører i traktion, så skal du efterfølgende kontrollere at traktionen stadig er fungerende. Dekoderens ny firmware kan justere på motorstyringen, hvilket kan ændre på den måde lokomotivet kører på. Du kan altså komme ud for, at de forbedrede køreegenskaber gør, at traktionen skal justeres på ny. Ce la vie!

God fornøjelse med at opdatere dekodere! :-)

Tip! Hvis du er interesseret i at se hvad opdateringen bringer. Når du har valgt firmware version, kan du trykke på "Info"-knappen ved siden af dropdown menuen. Her kan du læse om ændringerne i firmwaren, hvilke nye funktioner eller fejlrettelser den bringer med sig. Teksten er som oftest på tysk. Er du i tvivl om noget, så spørg her på Baneforum. :-)
Annotation 2019-05-16 062802.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5228
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 1.4.1 - Opdatér firmware i Märklin mSD3 og mLD3 dekodere

Indlæg af Søren »

Hejsa

Her er en beskrivelse af samtlige forbedringer og rettelser der er kommet med seneste version af CS3.

Det primære er selvfølgelig de 32 funktioner med MS2, men der er også en række forbedringer til selve CS3, hvoraf de fleste omfatter programmering af mfx-dekodere og opdatering af dekodernes firmware.

Der er enkelte forbedringer til brugergrænsefladen.

Du kan læse mere her:
https://docs.google.com/document/d/e/2P ... ji7dxM/pub

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3 1.4.1 - Opdatér firmware i Märklin mSD3 og mLD3 dekodere

Indlæg af PerR »

Hej

Tak for informationen om forbedringer.

Jeg har på fornemmelsen at der er sket en forbedring mere ud over de forbedringer der er nævnt i dokumentet.

På min CS3+ har jeg indtil nu oplevet at man skulle "Lukke ned" 2 eller 3 gange fra menuen for at få den til at lukke ned.

Jeg har oplevet en stor forbedring på dette område da jeg har kunnet lukke ned i første forsøg efter jeg har opdateret til v 1.4.1

Så tak til Märklin for en god opdatering med forbedret funktionalitet.

Mvh Per
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5228
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 1.4.1 - Opdatér firmware i Märklin mSD3 og mLD3 dekodere

Indlæg af Søren »

PerR skrev: 17 maj 2019, 10:38På min CS3+ har jeg indtil nu oplevet at man skulle "Lukke ned" 2 eller 3 gange fra menuen for at få den til at lukke ned.
Den problemstilling arbejdes der på. Det er muligt at det er forbedret i denne version, men det er ikke sikkert, derfor står der heller ikke noget i change-loggen.

Oplevelsen er typisk, at det langt fra sker hver gang (for de fleste i hvert fald). Problemet er ekstremt svært at debugge fordi det er sporadisk. Hvis du oplever det igen, må du meget gerne slå debug logging til (under System-menuen) og lade den logge hvad der sker. Herefter sende det til servicecentret eller til mig. Husk at slå logging fra igen, når den er færdig. Det fylder alt for meget at lade den køre med det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar