AC transformator

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Helenerup
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 apr 2019, 07:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

AC transformator

Indlæg af Helenerup »

Hej,
Jeg har fået mig en Faller karrusel til et lille Tivoli. Motoren skal bruge AC. Jeg har en gammel blå Märklin transformator, men den larmer og det anbefales flere steder ikke at benytte de gamle blå transformator. Jeg har set at Faller har en fin strømforsyning, men de ved også hvad de skal have for den. Er der nogen som har foreslag til alternativer?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: AC transformator

Indlæg af moppe »

Denne kunne være et forslag:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html
450 kroner plus porto.


Var det mig selv, havde jeg nok fundet en gammel transformator oppe på garageloftet, men jeg har også 110% styr på strøm og spænding. Har man ikke det, kan man hurtigt brænde for 450 kroner elektronik af og så er det billigere at købe den jeg linker til.


Klaus
Helenerup
Trafikelev
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 apr 2019, 07:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: AC transformator

Indlæg af Helenerup »

Tak for svar, jeg har desværre ikke liggende en AC transformer på garageloftet ;) da alle dem jeg har liggende i kælderen er DC (gamle PC strømforsyninger mm. )

Jeg ser på linket
Purellum
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17 dec 2012, 17:16
Digital: Ja
Scale: 1

Re: AC transformator

Indlæg af Purellum »

8-)

Prøv om du kan finde en Märklin 6647 et eller andet sted ;)

https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/6647/

Jeg er desværre ikke hjemme pt. for ellers kunne jeg godt sælge dig en for 200,- kr. ;)

Per.

8-)
ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: AC transformator

Indlæg af ptmadsen »

Hej.
Nu behøver det vel nødvendigvis ikke at være en Maerklin transformer der bruges. En Fleischmann som giver Ac til sporskifter og andet samt Dc via. en brokobling kan vel også bruges. Så kan man jo selv vælge alt efter behov, Ac eller Dc.
Ved valget af en Fleischmann undgår man også den forhøjede spænding ved retningsskift hvis et fjols skulle finde på at trykke på knappen. Kan købes for max. 100,00dkk på marked.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Purellum
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17 dec 2012, 17:16
Digital: Ja
Scale: 1

Re: AC transformator

Indlæg af Purellum »

8-)
ptmadsen skrev: 12 jun 2019, 19:07 Hej.
Nu behøver det vel nødvendigvis ikke at være en Maerklin transformer der bruges. En Fleischmann som giver Ac til sporskifter og andet samt Dc via. en brokobling kan vel også bruges. Så kan man jo selv vælge alt efter behov, Ac eller Dc.
Ved valget af en Fleischmann undgår man også den forhøjede spænding ved retningsskift hvis et fjols skulle finde på at trykke på knappen. Kan købes for max. 100,00dkk på marked.

Venlig hilsen
Peter Madsen
Det kan du have ret i; men dels ved jeg ikke hvilken spænding der kræves, dels var det bare fordi jeg tilfældigvis har et par Märklin-trafoer stående.

Og så synes jeg da at det ville være smart om man selv på en nem måde kunne bestemme karrusellen's hastighed.

Per.

8-)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: AC transformator

Indlæg af moppe »

Purellum skrev: 12 jun 2019, 22:21 Og så synes jeg da at det ville være smart om man selv på en nem måde kunne bestemme karrusellen's hastighed.
Det kan man ikke, det er en synkronmotor og den eneste måde man kan ændre hastigheden er ved at ændre frekvensen.

Klaus
Purellum
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17 dec 2012, 17:16
Digital: Ja
Scale: 1

Re: AC transformator

Indlæg af Purellum »

8-)
moppe skrev: 12 jun 2019, 22:32
Det kan man ikke, det er en synkronmotor og den eneste måde man kan ændre hastigheden er ved at ændre frekvensen.

Klaus
Nå for ***. :)

Jeg har godt nok et par ældre VLT'er liggende; men det bliver næppe relevant............ :D

Per.

8-)
Besvar