Multimaus og z21

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Multimaus og z21

Indlæg af erikit »

Søren skrev: 01 jul 2019, 20:56 Ang. plade: Vælg krydsfiner!

Vælg en tykkelse der er til at håndtere f.eks. 9 mm eller 12 mm. En god tykkelse, som tyskerne ofte anbefaler, er 10 mm, men den fås typisk ikke herhjemme; ikke så nemt i hvert fald.

Tilbehør til indbygning (f.eks. underjordiske drev) kræver ofte pladetykkelser på 10 mm eller mindre, så har du de krav, skal du gå efter 9 mm. Konsultér din brugervejledning for information.

Jeg synes også det kan blive for tyndt. Jeg har arbejdet med 6 mm kryds og det er lige tyndt nok.

Lad i øvrigt være med at vælge det billigste træ du kan få. Vælg en god kvalitet, ja det er dyrere, men resultatet bliver meget mere tilfredsstillende. Det er træls med finér fyldt med gab og knaster. Det billige finer er ofte af en kvalitet der svarer til dets brug (afdækning osv.).

Jem & Fix har finér de kalder "Hobbyplader", det er mindre plader og jeg synes de er pæne. Det er dog mange lag, så de tykkere varianter er tungere. Tidligere har jeg benyttet finér hvor yderpladerne er af noget pænere træ, men mellem er billigere træ. Ikke så mange lag, hvilket gør konstruktionen lettere. Det er fordelagtigt til moduler, hvor det til faste anlæg ikke er så vigtigt.

Hvis du skal bygge en ramme kan du med fordel vælge forrammelister. Det er pæne lister og fås i mange forskellige varianter. Læg dig fast på et par varianter og byg rammen af det. Benyt så finér der hvor toget skal køre og bygninger skal stå, men ellers ikke. Det bliver populært kaldet for et cookie cutter anlæg (fordi du skærer finéren ud som dej til småkager).

Her er en video fra NOCH der viser konceptet. Den er på tysk, men billederne taler for sig selv.

Tak for dine råd.
Jeg kendte ikke dit link til NOCH. Jeg læser, skriver og taler tysk, så det er ikke noget problem.
Med venlig hilsen
Erik
erikit
Trafikelev
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 jun 2019, 22:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Multimaus og z21

Indlæg af erikit »

moppe skrev: 01 jul 2019, 22:29
erikit skrev: 01 jul 2019, 11:55 Jeg er i tvivl om hvilken sporskiftedekoder jeg skal vælge. Nogle gode råd?
Min anbefaling går på ESU Switchpilot. ESU laver nogle solide produkter der er lette at have med at gøre og lette at programmere.

Spånplade er absolut no-go. Tungt og det hærder med tiden så det bliver umuligt at sætte skruer i. Krydsfiner er i mine øjne det eneste rigtige.

0,75 mm2 er fint.


Klaus
Jeg kan se jeg kom til at skrive EMU i stedet for ESU.
Endnu engang tak for dine råd.
Med venlig hilsen
Erik
Besvar