Tilbagemelding på m-skinner

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Tilbagemelding på m-skinner

Indlæg af peras »

Hvordan laver man tilbagemelding på m-skinner?
Jeg kører m-skinner og CS3+
Kan det kun lade sig gøre med kontaktskinner, reed-kontakter, ir-bro eller?
Gerne meget lavpraktisk(billigt) og simpelt.
Hilsen Poul Erik
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Tilbagemelding på m-skinner

Indlæg af Søren »

peras skrev: 10 jul 2019, 14:15Gerne meget lavpraktisk(billigt) og simpelt.
Alt er relativt. Du får her den officielle måde at gøre det på. 🙂 Om det er simpelt og lavpraktisk, det må du så selv vurdere. Jeg vil heller ikke forholde mig til om det er billigt, for det er en personlig vurdering. Jeg værdisætter f.eks. også min egen tid, og så er det billigt at betale lidt mere og slippe for bøvl. 😉👍

Én ting er sikkert: Nedenstående forslag er veldokumenterede og de fungerer!

Bemærk! Jeg har nævnt varenumre på forskellige sporstykker, historisk kan der godt være flere varenumre, de her nævnte er fra kataloget 2000/2001.

Metalspor
Med M-spor har du den ulempe at de er helt og aldeles af metal. Derfor kan du ikke umiddelbart bygge tilbagemelding som du kan med C-sporet (alternativt K-sporet). Du skal bruge specielle sporstykker, hvis du vil benytte den gængse 3-skinne-måde.

Til alt held er teorien bag tilbagemeldingen i dag den samme som det var i tidernes morgen, der er faktisk ikke sket nogen nævneværdig udvikling. Derfor kan du grave ældre dokumentation frem og overføre praksis derfra til nutidens tilbagemeldingsmoduler.


Løsning 1 - Kontaktspor med vippekontakt
I Märklins digitalbog fra 1994 "Einsteig in Märklin Digital" er beskrevet at tilbagemelding foregår med kontaktspor.

For M-sporet har du umiddelbart tre mulige kontaktspor:
  • 5146 - Halv længde = 90 mm. Momentkontakt for slæbesko.
  • 5147 - R1, halv længde = 15°. Radius 360 mm. Momentkontakt for slæbesko.
  • 5213 - R2, halv længde = 15°. Radius 437,4 mm. Momentkontakt for slæbesko.
5146
5146
5147
5147
5213
5213

Som du kan se på de vedhæftede billeder af sporstykkerne, tilslutter du blot tilbagemeldingsmodulet med stik og ledninger. I tilbagemeldingsmodulets manual er der vist hvordan. Det er samme koncept på de aktuelle tilbagemeldingsmoduler (se illustration nedenfor).

For ovenstående løsning benytter du tilbagemeldingsmodulet 60881 (S88 AC) som du forbinder til din CS3.
60881 - S88 AC - Kontaktspor og blokke
60881 - S88 AC - Kontaktspor og blokke

Det er en nem og enkel måde at bygge tilbagemelding til M-sporet. Den er fleksibel, dog begrænset til de radier der er nævnt, hvis du ønsker tilbagemelding i kurver. Du skal selvfølgelig have fat i kontaktsporene på brugtmarkedet.

Ting at tænke over:
  • Det er kun lokomotiver- og vogne med slæbesko der kan aktivere tilbagemeldingen.
  • Tilbagemeldingsstatus er også aktiv under et nødstop.
  • Du kan nemt afgøre om et tog kører den ene eller den anden vej.
  • Tilbagemeldingen er kun aktiv i det øjeblik toget passerer.

Løsning 2 - Blokke
Du kan benytte kontaktspor 5145, som er beregnet til tilbagemelding, hvor den ene skinne er isoleret fra den anden. Du kan udvide din blok med de samme spor som du vil benytte til jernbaneoverskæringen 5292.

Udvidelsesstykkerne er specielle i det den ene skinne rent faktisk er isoleret fra den anden. Du bygger så blokke af skinnerne der hvor du ønsker tilbagemelding. Bemærk at du her er begrænset til én radius, hvis du ønsker tilbagemelding i en kurve.
  • 5115 - Fuld længde = 180mm. Forlænger kontaktstykkerne til jernbaneoverskæringen (5292) og 5145
  • 5116 - R1, fuld længde = 30°. Radius 360 mm. Forlænger kontaktstykkerne til jernbaneoverskæringen (5292) og 5145.
5145
5145
5115
5115
5116
5116

Ovenstående er også nem, men du er begrænset ved radier. Til gengæld har du den fordel at du kan se, hvis der holder en vogn i sporet, da vognens uisolerede aksler vil aktivere tilbagemeldingen. Det er altså ikke kun begrænset til lokomotiver- og vogne med slæbesko.

Ting at tænke over:
  • Tilbagemeldingen kan overleve et nødstop.
  • Det er sværere at afgøre hvilken vej toget kører.
  • Tilbagemeldingen er permanent, så længe toget befinder sig i blokken.
Hvis du havde kørt med C-sporet (eller K-sporet) ville jeg have anbefalet udelukkende at benytte denne metode. For sporsystemer hvor du kan isolere den ene skinne er det klart den mest fleksible og stabile tilbagemelding. Ved M-sporet er det ikke nødvendigvis den bedste løsning i alle tilfælde, netop fordi du her ikke kan isolere den ene skinne uden specielle udvidelsesstykker og fordi det er begrænset til radius 1 eller lige strækninger.


Løsning 3 - Reed-kontakter
Reed-kontakter er altid en mulighed. Her kan du placere dem hvor du vil.
60881 - S88 AC - Reed-kontakt
60881 - S88 AC - Reed-kontakt
Ulempen er at du skal have magneter under de lokomotiver og vogne der skal aktivere tilbagemeldingen. Personligt er det ikke min kop te, og jeg vil ikke anbefale det. Jeg synes det er noget bøvl.

På samme måde som med kontaktsporet med vippekontakt kan du kun se toget når magneten passerer reed-kontakten.


Løsning 4 - Strømforbrug
En anden mulighed, som du ikke finder beskrevet i den ældre dokumentation er at basere din tilbagemelding på strømforbrug.

Tilbagemelding ved strømforbrug er ikke typisk for 3-skinne, men vil ikke desto mindre fungere fint. I Märklins aktuelle sortiment finder du tilbagemeldingsmodul 60882 (S88 DC) som er beregnet til at måle strømforbruget i et afsnit.

Her har du den frihed at du kan gøre som du lyster. Du isolerer midterlederen og lader den forsyne gennem tilbagemeldingsmodulet. Når toget kører ind i afsnittet vil tilbagemeldingsmodulet opdage strømforbruget og melde aktivitet til centralen.

Fordelen er at du kan isolere lige som du har lyst til. Ulempen er at det kun er strømforbrugere der kan aktivere tilbagemeldingen. Du skal desuden være opmærksom på at det ikke i udgangspunktet virker hvis midterlederen samtidig er strømløs for at bremse toget foran et signal. I sig selv ikke et uløseligt problem, du kan benytte en 1,5 kOhms modstand. Se evt. illustrationen.

Det virker slet ikke under et nødstop, hvilket måske ikke er et problem, men det kan blive det, hvis din automatik bliver aktiveret af en tilbagemelding. Når nødstoppet ophæves aktiveres alle besatmeldere hvor der holder tog. Dette kan have uheldige konsekvenser. Du kan dog tage højde for det i din programmering af automatikken. Det kan vi tage, hvis det kommer dertil.

Se illustrationen nedenfor. Illustrationen viser fremgangsmåden ved 2-skinne, men du skal blot forestille dig at den øverste skinne er midterlederen.
60882 - S88 DC - Strømforbrug
60882 - S88 DC - Strømforbrug

Nu har du en række muligheder. Det er jo altid lidt svært at vide hvor din grænse går, når det skal være billigt, men ovenstående løsninger er de mest gængse og de vil fungere.

Spørgsmålet er hvilken der løser dit behov, for de har, som du kan læse, hver deres fordele og ulemper. Det er selvfølgelig noget du selv skal afgøre, du kan også kombinere mulighederne og benytte dem der hvor de hver især giver mening. Det er ikke enten eller.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Tilbagemelding på m-skinner

Indlæg af peras »

Hej Søren
Igen en superfin og detaljeret doktor-afhandling fra din hånd.
Jeg takker mange gange og kan nu se, at der er flere muligheder.
Hilsen Poul Erik
Besvar