Hændelser

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser

Indlæg af Søren »

Du skal ikke bruge flere end du har i dag. Du skal stadig bruge dine vippekontakter, du indfører bare kontrolkontakter. Én kontrolkontakt pr. blog. De eksisterer kun inde i din CS3 og koster gratis.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hændelser

Indlæg af Mogens »

Søren skrev: 19 aug 2019, 22:08

Super! 👍

Hvordan kan det så løses? Jo, der er umiddelbart to måder der falder mig ind.

Tidsforsinkelse
Her vælger du at tidsforskyde afslutningen af den hændelse der aktiveres af kontakterne der styrer signalerne. Måden at gøre det på er, at redigere egenskaberne for den sidste opgave i hændelsen. Sæt ventetiden til nogle sekunder, så du er sikker på at ethvert tog har passeret kontakten (inkl. efterfølgende slæbesko). Herved undgår du at hændelsen startes to gange i streg.

Hvor lang tid der skal gå er lidt en vurderingssag og her må man prøve sig frem.

Fordele: Det er nemt.
Ulemper: Det er ikke 100%. Hvis dit tog af en eller anden grund er meget langsomt, så vil du opleve at hændelsen på et tidspunkt er hurtigere færdig end toget når at passere og så har du potentielt problemet igen.

Kontrolkontakter
En mere kompleks løsning, men som er 100% sikker, er at sikre blokken. Det kan du gøre med en kontrolkontakt. En kontrolkontakt er en virtuel tilbagemeldingskontakt som du kan læse- og sætte værdien på.

Ideen er enkel: Når hændelsen udløser skift af signalerne, sætter du samtidig kontrolkontakten til at være optaget (du trækker blot kontrolkontakten ind i hændelsesforløbet og vælger at den skal få status optaget).
I starten af din hændelse lægger du et check på om kontrolkontakten er ledig, hvis den er, så lader du hændelsen fortsætte.

Hændelsen der ligger efter ovenstående hændelse, skal så frigive kontakten igen.

Det vil betyde at hændelsen nu kun kan udføres hvis kontrolkontakten er ledig. Kontrolkontakten kan kun blive ledig, hvis toget rammer næste kontakt. Ergo vil du kunne slæbe lige så mange slæbesko henover kontakten du måtte ønske, den bliver kun aktiveret én gang.

Det svarer lidt til at du bygger sporbesatmelding ind i din blokstrækning. Hvor du i dag kun har kontakter. Det kan være en større operation, så kontrolkontakter er en nem måde at opnå et lignende system.

Fordele: Det er 100% sikkert.
Ulemper: Ingen umiddelbart.

Bemærkning
Den elegante løsning vil være at fjerne dine vippekontakter og bygge ægte tilbagemelding ind i skinnerne. Afhængig af dit anlæg kan det både være nemt eller besværligt. Derfor har jeg arbejdet med det du har. Jeg skylder dog at nævne, at det klart vil være en fordel med permanent tilbagemelding. Så har du helt andre værktøjer til at arbejde med hændelserne, og det bliver også mere simpelt.

Det kræver selvfølgelig en ombygning...

For år tilbage havde du ovenstående indlæg, jeg har et spørgsmål.

En s88 kontakt udløser en hændelse med eet element - et signal - der stiller sig på rødt når togets sidste vogn forlader s88.

Spørgsmålet er hvordan kan jeg forsinke at det går på rødt til f.eks efter 5 sekunder , jeg tænker man vel skal have en form for virtuel kontakt i hændelsen som det første element og der indsætte forsinkelsen på xx tid, herefter signalet ?

Det ligger nok lige for, men hvordan?

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hændelser

Indlæg af Søren »

Du har udløserkontakten i forvejen. Du kan lade din hændelse tjekke kontakten igen, som en del af hændelsen. Ikke fordi du skal vide hvad kontakten står til, det ved vi jo, hændelsen er udløst, men fordi du så kan indstille tjekket til at vente 5 sekunder (efter tjekket er foretaget) før den går videre.

Du indstiller ventetiden under egenskaber for kontakten i hændelsesforløbsvinduet. Kontakten skal samtidig stadig være den udløsende kontakt, så den del skal du ikke pille ved. Blot tilføj kontakten først til hændelsesforløbet også.

Så sparer du at oprette en virtiuel kontakt som du alligevel ikke benytter.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hændelser

Indlæg af Mogens »

Tak

Jeg prøver og melder tilbage.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Hændelser

Indlæg af Mogens »

Tak til Søren, ja meget enkelt og det virker.
Ideen med forsinkelsen er at nogle lok har indbyggede lydeffekter og med forsinkelsen opnås at de er kommet ud af s88 området og dermed forbi mit signal inden det stiller sig på rødt.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Besvar