Automatisk linjeblok med CS3

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Automatisk linjeblok med CS3

Indlæg af Søren »

Hejsa

Et hyppigt stillet spørgsmål er: "Hvordan bygger jeg automatisk linjeblok med CS3?".

Her er en guide der beskriver, hvordan du programmerer din CS3 til formålet. Jeg har undladt at beskrive hvordan du fysisk forbinder komponenterne, isolerer skinner m.m. Det er vendt mange gange før. Hvis du har spørgsmål til det, så skal du blot spørge.
autoblok_a.jpg
Automatisk linjeblok er super nemt at bygge, og kan gøres med en m84 dekoder og et tilbagemeldingsmodul.

  • m84 dekoder (60842) (4 blokke pr. dekoder)
  • Til 2-skinne skal du bruge S88 DC tilbagemeldingsmodul (60882) (16 blokke pr. modul)
  • Til 3-skinne skal du bruge S88 AC tilbagemeldingsmodul (60881) (16 blokke pr. modul)

Bemærk! Hvis du kører CS3 (ikke plus) skal du bruge et S88 LINK modul (60883), hvis du ikke har et i forvejen. Som 3-skinne bruger skal du være opmærksom på, at hvis dit S88 LINK modul har de nødvendige antal porte ledige (minimum 1 port pr. blok), så behøver du ikke et S88 AC modul. Du skal først bruge S88 AC modulet, hvis antallet af blokke overstiger mængden af ledige porte på S88 LINK modulet.


Sådan gør du

Til eksemplet har jeg oprettet en blokstrækning med 2 blokke. Toget bevæger sig fra venstre mod højre. Min CS3 har automatisk genkendt min m84 dekoder via mfx og jeg har opsat to bloksignaler (S1 og S2) på den. Derudover har jeg opsat to blokke (K1 og K2). Hver blok repræsenterer én kontakt på mit S88 modul.
autoblok_artikler.jpg
For at det hele kan fungere automatisk skal vi bygge nogle hændelser, der styrer signalerne (og dermed strømmen) i blokkene.

Du skal bygge 2 hændelser pr. blok:
  • Én hændelse når toget kører ind i blokken
  • Én hændelse når toget kører ud af blokken
Her kan du se alle hændelserne for mine to blokke.
autoblok_haendelser.jpg
Hver hændelse er ultra-simpel. Den består kun af signalet og blokkens besatmelder. Den første hændelse stiller signalet på rødt, når blokken besættes (deraf også navnet).
autoblok_besaet.jpg
Den anden stiller signalet tilbage på grønt, når blokken frigives (deraf dens navn).
autoblok_frigiv.jpg
Under indstillingerne for udløseren af hændelsen vælger du om den skal udløse ved besættelsen (gul) eller ved frigivelsen (grå).
autoblok_indstil.jpg
Så nemt er det! Nu vil din automatiske linjeblok fungere, uanset hvilket tog der kører ind i den. Din m84 vil standse toget (afbrydelse af strømmen) når signalerne er på rødt.

Kommentarer

Ang. bremsemodul. Med en m84 vil toget standse hårdt når strømmen forsvinder. Du kan opnå en mere realistisk effekt med et bremsemodul. Hvis du vælger den vej, skal du i stedet for m84 benytte en m83 dekoder og et bremsemodul. Du skal bruge ét bremsemodul pr. signal. Programmeringen af hændelserne på din CS3 er de samme. Bemærk ved 2-skinne: Det er muligt at benytte bremsemodulet ved 2-skinne-drift, men jeg kan ikke anbefale det, da der er særlige krav til overbelastningssikringen ved lange tog med mange strømoptag.

Ang. signaler. Du kan benytte de signaler du måtte ønske. Signalerne har i virkeligheden ingen funktion andet end at være til pynt. Det er m84 dekoderen der udfører arbejdet. Märklin leverer signaler der kan sluttes direkte til m84 dekoderen. Det er nemt at sætte op, da du blot sætter signalet til signalstikket på dekoderen. Signalet har varenummer 74391og det tilhørende forsignal har varenummer 74380.
74391.jpg
God fornøjelse! 😊👍

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar