Z21 muligheder ??

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moff
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 feb 2017, 10:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Z21 muligheder ??

Indlæg af moff »

Hej :)

Jeg har lige et par spørgsmål omkring hvad der er muligt at lave på Z21 :?: Min kæreste og jeg har lavet et julelayout til vores arbejde som skal stå i receptionen :) der skal jo også køre et lille jultog ;) vi vil jo meget styre det hele over en ipad.hvor det skal være muligt for folk at tænde for de forskellige lyde og få toget til at køre

Mit/vores spørgsmål er

Er det muligt at tilknytte nogle lydmonduler hvor der evt trykkes på en knap og lyden bliver afspillet (julemusik)?

Er det muligt at trykke på en knap og toget køre 2-3 omgange på banen?

Er der en form for timer indbygget i Z21 ?

Jeg har købt en digikeijs 16-fold switching decoder som skulle bruges til lydmondulerne 8-)

Moff :)
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af moppe »

Z21 alene kan intet, den er kun "oversætter" mellem forskellige enheder, så som dekodere på banen, tilbagemeldinger og betjeningsenheder (styre"mus", telefoner, tablets og computere).

Hvis du skal bruge et lydmodul, vil jeg anbefale dig at kigge på Tams Easy sound Maxi. Den koster 75€ og kan ved tryk på fysiske taster, eller sporskifte/signalkommando afspille lyde.
https://tams-online.de/EasySound-maxi-Soundmodul
Ved første øjekast er den sikkert dyr, men det er klart den vej, jeg ville gå.
Hvilket lydstumper den skal afspille er helt og holdent op til jer, idet i selv skal kopiere lyden over på et memorykort.

Hvis du vil have et tog til at køre et vidst antal omgange på banen, kræver det en form for tidsstyring. Det findes der ikke i selve Z21, idet den stadigvæk kun er "omsætter". Det kræver noget andet tilbehør.
Dette tilbehør planlægger i dog allerede selv at bruge, nemlig iPad.

Hvis man bygger en sportavle, har man mulighed for at indsætte en "unversalkontakt" og denne kontakt kan man tidsstyre. Jeg har tilføjet en sådan kontakt på nedenstående billede.
Image-1.jpg
Digikeijs dekodere er ikke mit gebet, så dam kan jeg ikke råde omkring. Her er jeg "skadet" af mit bruge af ESU produkter, deres excellente dokumentation og høje kvalitet.


Klaus
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af ErikL »

Hej

Hvis det er en 4018 du har så kan du se den som en række af kontakter, den kan konfigureres på mange måder, se i den medfølgende manual der er der en del standart konfigurationer som kan vælges for nem konfiguration.

Til 8 sporskifte, 16 kontakter on/off, signaler mm.

Når du bruger default bliver alle porte ens, så må man selv ind og tilrette hvis der er andet man vil.

Hvad vil i bruge den til ?

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moff
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 feb 2017, 10:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af moff »

Tak for svarene :)

Hvis jeg forstår det rigtigt så er det ikke muligt via Z21 appen (Ipad) at får den til at styre 6 stk lydmonduler og få den til at styre toget omgange på banen ?

Vores plan/ide var at kursisterne på konferencecenteret skulle kunne starte toget og div lyde med et enkelt tryk på en kontakt på Ipaden :D skal lige med at tog og lydmondulerne skal ha hver deres kontakt 7 stk og kun være aktive i kort tid

Det er så ikke muligt at får en startpuls kontakt i Z21 ?

Har fået fortalt at jeg kunne styre de 6 lydmonduler ved hjælp af Z21 - digikeijs 16-fold switching decoder og nogle små timer,men det helt store problem kunne være at få toget til at køre de 3 omgange

moff
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af ErikL »

Hej

Det modul Klaus linker til kan med mit ringe tyske styre med DCC, altså tænde og slukke for en lyd.

Dit digikeijs kan tænde og slukke for lys mmm, men kan også styre et relæ, det kan så slukke for strømmen til skinner, lidt voldsomt men det kan.

I gamle dage brugte man en trappeautomat, hvad med den

https://www.matronics.dk/kategori/elekt ... timer-230v

Nu mangler du kun noget som kan trigge lyden.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moff
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 feb 2017, 10:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af moff »

ja den skal bruge en kort puls til at starte relæet men med de knapper man har i Z21 appen kan man ikke give en kort puls :? det er jo kun en on/off kontakt ihvertfald hvad jeg kan se :cry:

Det eneste sted der er en puls funktion er når man aktiver lyden på toget (et horn)

Er der andre programmer/app der kan bruges til Z21 ??
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af ErikL »

Du kan bruge en normal lys kontakt med fjeder.

Men du skal have en form for automatisering til at styre det har jeg ikke set til Ipad.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af ErikL »

Hvem har foreslået jer at købe det i nu står med. De må jo have haft en ide omkring hvordan de ville udføre det😳

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moff
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 feb 2017, 10:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af moff »

Det var en som havde lavet det med noget lys der tændte på nogle brandbiler på et lille layout :)
moff
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 feb 2017, 10:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Z21 muligheder ??

Indlæg af moff »

Det er en Digikeijs 4018 jeg bruger :)
Besvar