CS3 Der går ned

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
carlh
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18 apr 2018, 11:35
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C cs3 TrainController Gold
Geografisk sted: jægerspris

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af carlh »

PerR skrev: 27 okt 2019, 11:42 har du checket "Indstillinger" for GFP3 ?

Mvh Per
Det har jeg Per og de er ok
carlh
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18 apr 2018, 11:35
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C cs3 TrainController Gold
Geografisk sted: jægerspris

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af carlh »

Så har jeg fået monteret 100 w strømforsyning og nu kører alt som det skal,så det var den 60 w der var problemet

Carl 🙂
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af Mogens »

Du bør lige være OBS på om dit ledningsnet kan klare 100 watt.... 100 watt bruges mig bekendt kun til spor 1 (det store tog), har du husket at " fortælle" din cs3 hvilken strømforsyning du bruger,

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

carlh
Stationsbetjent
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18 apr 2018, 11:35
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C cs3 TrainController Gold
Geografisk sted: jægerspris

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af carlh »

Hej Mogens
Jeg bruger 0,75 kvadrate under banen og det er kun det sidste stykke op til hver enkel sport stykker der er lidt tyndere
Og ja jeg har fortalt at CS 3 at det er 100 W

Carl
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af Mogens »

Jeg er ikke ekspert i ledningsdimensioner, men jeg tænker du godt nok bør søge råd og vejledning her på fora'et, 100 watt. 5amp, pas på ved kortslutninger at det ikke futter af.


Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af PerR »

jeg er enig med Mogens i at man skal være yderst forsigtig med at køre med 100 VA strømforsyning og sætte konfigurationen til 60101, da det ændrer den maksimal tilladelige strøm fra 3 Amp til 5 Amp.
Selvom man bruger 0,75 kvadrat (mm2) på det meste af anlægget, så er det et problem hvis der bare er et lille stykke med 0,14 kvadrat (mm2), da en 0,14 kvadrat (mm2) ikke kan tåle en strøm på 5 Amp og man kan risikere at en 0,14 kvadrat ledning begynder at smelte og i værste fald gløde.

Hvis man har sat konfigurationen til 60101, så den maksimal tilladelige strøm er 5 Amp, så er det ikke sikkert at CS3 kan detektere en kortslutning hvis modstanden i skinner og ledningsnet er for stor.
Det er et stort problem hvis man bruger en "lille" 60061 (60VA) strømforsyning, og man har sat konfigurationen til 60101, så den maksimal tilladelige strøm er 5 Amp, så er det slet ikke sikkert at CS3 kan detektere en kortslutning overhovedet, da 60061 sikkert ikke kan levere 5 Amp.
Derfor er det også lidt irriterende at konfigurationen en gang imellem (især ved opdateringer af CS3) ændres fra 60061 til 60101.

Mit personlige gæt på hvad der har været problemet for Carl, er at forbruget til "banestrøm" samt den strøm som CS3 selv forbruger, har været for stor til at din "lille" strømforsyning (60061) har kunnet klare det.

Personligt bruger jeg ikke boosteren internt i CS3, da jeg var så uheldig at brænde min første CS2 af (60213). Den blev sendt til Märklin gennem min forhandler, og efter cirka 2 måneder, så modtog jeg en ny 60214 og tak til Märklin for det.

Nu forsyner jeg min bane med strøm fra 2 60174 boostere og det går fint. Hvis uheldet skulle ske en gang mere, så er det bedre at skulle købe en ny booster fremfor at skulle købe en ny CS3.

Mvh Per
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af Søren »

PerR skrev: 29 okt 2019, 09:35 Derfor er det også lidt irriterende at konfigurationen en gang imellem (især ved opdateringer af CS3) ændres fra 60061 til 60101.
Dette skete ved CS2. Jeg har aldrig oplevet ved ved CS3.

Jeg har oplevet at jeg havde en backup-fil hvor default konfigurationen var 60101, da jeg ofte arbejder med at prøve ting af, og genskabe fra backup, så blev indstillingen (selvfølgelig, by design) ændret hver gang jeg genskabte backuppen. Der gik lidt tid før jeg spottede sammenhængen. Jeg rettede backup-grundlaget og så var det ikke længere et issue.

Jeg har også oplevet at en backup genskabt fra en CS3 (ikke plus) på en CS3 Plus medtog sin GFP (60226) info, så jeg fik en ekstra GFP (ikke fungerende, men den var der). Den GFP ændrede konsekvent sin strømforsyning fra 60061 til 60101. Dette er dog ikke et problem eftersom at det ikke er bundet i noget hardware på CS3 Plus'en. Løsningen her er blot at slette GFP'en; den er ikke til noget, blot et levn fordi backup'en kom fra en CS3 (60226).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af PerR »

ved den seneste opdatering i oktober var konfigurationen af strømforsyningen for min CS3+ og den ene booster ændret fra 60061 til 60101.
Jeg checker ofte konfigureringen for at sikre mig at strømbegrænseren er sat rigtigt.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af Søren »

Hmm okay. Tak for afklaringen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3 Der går ned

Indlæg af moppe »

Det er et stort problem hvis man bruger en "lille" 60061 (60VA) strømforsyning, og man har sat konfigurationen til 60101, så den maksimal tilladelige strøm er 5 Amp, så er det slet ikke sikkert at CS3 kan detektere en kortslutning overhovedet, da 60061 sikkert ikke kan levere 5 Amp.
[/quote]

Faktisk sker der noget helt andet.
Hvis CS3 forsøger at levere 5A til skinnerne og strømforsyning kun kan levere 3A, "tømmer" CS3 strømforsyningen. Når strømforsyningen er "tom", er der ingen strøm til at drive selve CD3 og den slukker.

Det er set før :-)

Til gengæld er der intet problem i at bruge 5A strømforsyning og sætte begrænseren til 3A....


Klaus
Besvar