CS3 og slavefunktion

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
petz
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 nov 2016, 22:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

CS3 og slavefunktion

Indlæg af petz »

Hej igen.

Nå så skete det, CS2 brød sammen og virker ikke mere .Touch-screen gik helt amok og kunne ikke indstilles, da den ikke kunne føres op i indstillingspanalet, selv efter forsigtig rengøring.

Var så glad for jeg havde den nye CS3, 60226, (desvære ikke CS3+).

Indtil jeg i manualen så at den ikke kan være slave til en computer. Da CS3 har ikke en enheds bus-indgang kan den i Master/slave drift ikke virke som slave, og det er jo det jeg vil med Mac-book og Itrain. Det vil jeg fordi jeg har en stor Mac skærm hvor jeg kan se hele bane på en skærm, uden det er for småt, samtidig med at flere andre programmer samtidigt er åbne.

Men er det rigtig, at det kan den godt hvis f.ex s88Llink forbindes til en Terminal (den grå) videre til CS3 og derefter via Router til Macbook?

I Itrain havde jeg fået opbygget banen som kunne styre lok. sporskifte og signaler mens jeg var på CS2.

Jeg havde i forvejen importeret data fra CS2 til CS3, som godt nok på skærmen lignede L... , Itrain kan stadig styre CS3 mht lok, sporskifte og signaler. Jeg ved bare ikke om data fra sensorer virker og om styringen af CS3 er mulig.

På CS3 's skærm står der " S88-apparatet har ikke leveret kontaktdataerne rettidigt tilbage. Kontroller, om apparatets kabler er tilsluttet korrekt og om det får strøm". Og det er der ikke ændret på og ja der er strøm.

På Märklins hjemmeside står der som sædvanlig ikke noget brugbart.

Håber I har noget input om CS3'en kan bruges til det jeg vil i min situation.

mvh
Peter

Admin: Jeg har splittet emnet fra den oprindelige tråd, så emnet ikke skrider.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3 og slavefunktion

Indlæg af Søren »

petz skrev: 30 okt 2019, 10:43 Indtil jeg i manualen så at den ikke kan være slave til en computer. Da CS3 har ikke en enheds bus-indgang kan den i Master/slave drift ikke virke som slave, og det er jo det jeg vil med Mac-book og Itrain. Det vil jeg fordi jeg har en stor Mac skærm hvor jeg kan se hele bane på en skærm, uden det er for småt, samtidig med at flere andre programmer samtidigt er åbne.
Du misforstår hvad det går ud på. Din CS3 kan sagtens sættes sammen med en computer. Master/Slave relaterer sig kun til mellem CS3'ere og CS2'ere, det har intet med computeren at gøre. Så snart du sætter en computer til, så er det DEN der bestemmer, og så er alt funktionaliteten i CS3 som sådan ligegyldig.
petz skrev: 30 okt 2019, 10:43 Men er det rigtig, at det kan den godt hvis f.ex s88Llink forbindes til en Terminal (den grå) videre til CS3 og derefter via Router til Macbook?
S88 LINK benyttes til at få feedback moduler forbundet til din CS3. Du kan forbinde et S88 LINK modul til en Terminal eller til CS3 selv. Det er hele ideen i CAN-bussen at CAN-enheder (S88 Link, booster, Mobile Stations osv.) kan forbindes hvor som helst (Terminaler, CS3'ere og CS2'ere).
petz skrev: 30 okt 2019, 10:43Jeg ved bare ikke om data fra sensorer virker og om styringen af CS3 er mulig.
Det er det, men du skal måske ind og rette referencen til dine kontakter, så de passer til den ny virkelighed.
petz skrev: 30 okt 2019, 10:43 På CS3 's skærm står der " S88-apparatet har ikke leveret kontaktdataerne rettidigt tilbage. Kontroller, om apparatets kabler er tilsluttet korrekt og om det får strøm". Og det er der ikke ændret på og ja der er strøm.
Så skal du kigge referencerne igennem. Det kan være de peger på ikke-eksisterende tilbagemeldingsmoduler. Hvis du f.eks. på din CS2 har haft tilbagemeldingsmoduler sat direkte til din CS2, så vil de referencer pege ud i den blå luft, da din CS3 ikke har den mulighed (det går via S88 LINK). Så ind og kig i referencerne til dine tilbagemeldingskontakter, og ret dem til.
petz skrev: 30 okt 2019, 10:43 Håber I har noget input om CS3'en kan bruges til det jeg vil i min situation.
Selvfølgelig kan den det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Märklin Digital: Sådan fungerer Märklin Digital

Indlæg af ErikL »

Ifølge Itrain manual side 32 kan den bruges med CS3, du skal bruge Ip-adressen på din CS3

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

petz
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 nov 2016, 22:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3 og slavefunktion

Indlæg af petz »

Kære begge,

Tak for nyttig information.
Nu skal jeg i de næste par dage lige have gennemgået et par ting.
Så tak for hjælpen

Mange hilsner
Peter
Besvar