Blok og signal styring

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Spas
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 okt 2019, 17:58
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann picollo
Geografisk sted: Skanderborg

Blok og signal styring

Indlæg af Spas »

Hej
Jeg har en fleischmann spor n bane der styres af Z21 og bruger Roco 10775 til sporskifterne. Jeg vil gerne have blockstyring og signaler i næste trin, men hvad skal jeg vælge? Har set på Uhlenbrock 68500 med transmittere i lokomotivet, men er der nogen der har erfaringer med det i et miljø som mit?
Alternativer?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Blok og signal styring

Indlæg af moppe »

Blokstyring skriver du.

Der er to veje at gå, hvis du vil have automatik med Z21.

Den ene vej er at gå all in på Uhlenbrock Loconet komponenter, den anden er decideret computerstyring.


Du har kig på Uhlenbrock MARCo (RailCom) modtager. Det den kan er at se om et spor er besat (og fortælle hvilken adresse toget har), sat stille en magnetartikel (sporskifte, signal eller lignende).
Hvis man vil standse et tog med den løsning, kræver det signaler med kontaktsæt der kan afbryde fro strømmen ud i sporet, eller et form for bremsemodul (bremsning på DC, ABC brems, eller bremsebooster).

Hvis du vælger computerstyring, kan MARCo modtageren bruges til at fortælle om sporet er besat eller ej, samt hvilket tog der laver sporbesatmeldingen. Du kan ikke bruge funktionen med at stille en magnetartikel til noget.
Ved computerstyring bremser toget ved at der sendes kommando til lokomotivdekoderen om at standse, altså ren digitalt.
Skal du kun bruge ren RailCom tilbagemelding er Uhlenbrock 68510 for dyr med sine 40€ for ton tilbagemeldinger, når en Z21 Detector (Roco 10808, også med RailCom) koster 110€ for 8 tilbagemeldinger.

I begge tilfælde skal du enten have dekodere med RailCom i lokomotiverne, eller en RailCom transmitter indbygget. Det sidste kan godt blive lidt besværligt at finde plads til, i den skala du bygger i :-)

Klaus
Spas
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26 okt 2019, 17:58
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Fleischmann picollo
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Blok og signal styring

Indlæg af Spas »

Hej Klaus
Tak for dit input. Jeg er bekymret over at skulle have noget dekoderværk ind i lokomotiverne grundet deres størrelse, men som jeg læser det, er det ikke nødvendigt hvis jeg bruger Roco 10808 da den måler strømændringen på blokken. Er det ikke korrekt forstået?
Har iøvrigt lige kigget på CV29 for mine lokomotiver og 2 ud af tre har mulighed for at slå Railcom meldinger til!
Mit tredje loko er minitrix 16293 og det har jeg kun se om det også understøtter det men tror det ikke.
mvh
Severin
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Blok og signal styring

Indlæg af moppe »

Både Uhlenbrock og Roco modulerne kan lave simpel sporbesatmelding via strømforbrug.

Men det kan almindelige sporbesatmeldere uden RailCom feedback også (eksempelvis Roco 10819).

Dit Trix lokomotiv kan du måske skifte dekoder i, hvis du vil have RailCom feedback.


Klaus
Nissen
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 apr 2020, 08:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Fleischmann Modelgleiss

Re: Blok og signal styring

Indlæg af Nissen »

Håber det er ok at koble mig på denne tråd.
Jeg er ved at planlægge en Fleischmann HO bane med en Z21 og har p.t. en lille testbane, hvor jeg forsøger at blive klogere på den digitale verden.

Jeg har haft kig på Uhlenbrock 68510, men fandt denne på: https://www.z21.eu/de/produkte/z21/ansc ... 21#52-1197

Folgende Module sind mit Vollbrücken-Endstufen nicht kompatibel und dürfen daher nicht direkt an die Z21 oder an eine Digitrax Zentrale angeschlossen werden:

• MARCo
• 63330, 63350
• 68720, 68730

Nu er jeg ikke 100 meter løber ud i tysk, men forstår det som at MARCo ikke kan kobles direkte til en Z21, men hvad skal der så i mellem? Hvad er jeres erfaringer og set-up?
Karsten
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Blok og signal styring

Indlæg af moppe »

Hvis du har en Z21 (den sorte) er Uhlenbrocks detektor komponenter ikke at foretrække, idet de er udviklet til et system som kører med fælles stelforbindelse på hele anlægget, mellem alle komponenter og den ene skinne.
Et system der blev forældet for 20 år siden........

Hvad vil du gerne have ud af et MARCo system?


Klaus
sarby
Lokomotivfører
Indlæg: 245
Tilmeldt: 03 jan 2017, 16:52
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Blok og signal styring

Indlæg af sarby »

Hej.

Jeg ville kikke på GamesOnTrack, det har en masse af det du søger plus mere til.

MVH
John
Nissen
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 apr 2020, 08:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Fleischmann Modelgleiss

Re: Blok og signal styring

Indlæg af Nissen »

Hej
Tak for svar.

Det er den sorte Z21, som jeg har, og jeg vil først og fremmest vide om en blok er optaget og gerne, hvad der holder i den pågældende blok. Nu er jeg startet med LocoNet, så også gerne noget der kører herpå for at undgå flere netværk, som jeg skal sætte mig ind i.

Jeg har ikke valgt computerprogram endnu, men kigger på iTrain (da jeg kører mac) eller TrainController.

Karsten
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Blok og signal styring

Indlæg af moppe »

Først og fremmest så passer Uhlenbrock detektoren ikke sammen med Z21.
Uhlenbrock har åbenbart udladt adskillelse (isolering) af kredsløb.

Hvis du vil køre computerstyring, er detektorer med RailCom feedback overkill. Computeren holder alligevel styr på, hvilke tog der er hvor. Der vil en almindelig "sporet er optaget" detektor være mere relevant.
Skal det være LocoNet kan du tage Uhlenbrock 63320. Den er også blandt dem du kan vælge i Z21 app'en.

Selv bruger jeg Z21, med Z21 RailCom feedback moduler (10808), som kører via CAN bus. Det virker 100 :-)


Klaus
Besvar