Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Wirring
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 nov 2019, 09:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Indlæg af Wirring »

Hej

Jeg er igang med at bygge et lille anlæg op.
Systemet består af z21(hvid), digikreijs 4088-opto moduler samt Märklin C-tracks Jeg har planlagt at jeg vil isolere alle skinner undtagen (naturligvis) sporsifter. Således at spor fra et sporskifte til et andet er mindst en blok. For lang strækninger har jeg tænkt mig at dele det op i flere blokke.

Egentlig havde jeg forestillet mig at jeg ville bruge RocRail, men efter at læste en del i vejledningerne kom jeg til den konklusion at RocRail egentlig er opbygget til kontaktpunkter og ikke sporoptaget.
Se https://forum.rocrail.net/viewtopic.php?f=5&t=18922

så nu vil jeg spørge om nogen kender og har erfaringer med et styresoftware der kan anvende sporoptaget ?

jeg har løseligt set på:
Traincontroller (dyrt !)
iTrain (knap så dyrt)
JMRI (svært at finde rundt i beskrivelse mm -men gratis)
og der er jo flere....

Erik

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Indlæg af moppe »

Hej Erik

Jeg er 99,9% sikker på at RocRail kan fungere med almindelige sporbesatmeldere.



Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Indlæg af Søren »

Jeg kunne ikke lige læse med på RocRails forum, da man skulle logge sig ind og jeg ikke har en konto.

Anyway: Jeg er enig med Klaus. Jeg har svært ved at tro, at RocRail ikke kan arbejde med almindelige sporbesættelser. Det grænser jo til ubrugeligt hvis det var tilfældet.

TrainController får meget ros. Dyrt? Det kommer an på øjet der ser, med Train Controller er du så også godt kørende. Så i sidste ende er det da også værd at betale for. Som med alt andet: Man får hvad man betaler for. Det gælder også styringer til modeljernbanen.

Men igen: Det vil undre mig meget hvis RocRail ikke kan løse dit problem. Jf. de skærmbilleder de lægger på deres hjemmeside, så er sporbesættelser helt klart en del af funktionerne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Wirring
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 nov 2019, 09:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Re: Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Indlæg af Wirring »

Hej Klaus

Tak for svar.
Jeg har nok udtrykt mig lidt for kortfattet :)
Det jeg tænker med ægte sporbesat er at en blok er besat, når der nogle hjul der kortslutter skinnerne og fri når der ingen er..
Rocrail kan sagtens bruge skinne kortslutningen som kontakt til enten Enter eller In. Som man kan læse af linket til mit spørgsmål på RocRails forum forventer RocRail at der er 2 kontakter/blokke. Det var det jeg mente med at RocRail design bygger på 2 gerne 3 events der udløses af et indkørende tog.
Det jeg leder efter er et styreprogram der også kan fungere med sporbesat ligesom i den rigtige verden :)

Erik

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Indlæg af moppe »

Wirring skrev: 13 nov 2019, 20:05 Rocrail kan sagtens bruge skinne kortslutningen som kontakt til enten Enter eller In. Som man kan læse af linket til mit spørgsmål på RocRails forum forventer RocRail at der er 2 kontakter/blokke. Det var det jeg mente med at RocRail design bygger på 2 gerne 3 events der udløses af et indkørende tog.
Det jeg leder efter er et styreprogram der også kan fungere med sporbesat ligesom i den rigtige verden :)
Det virker under RocRail:
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=se ... ueckmelder

Men - som ved alle andre programmer, bliver det lidt noget "gætværk" at stoppe præcist.
Ude i den virkelige verden, er det lokoføreren der standser toget og ikke en timer/strækningsmåling. Anbefalingen - når nu der køres computerstyrede tog - er at bruge flere sporbesatmeldere.

På "min" modelbane (Modelbane Europa i Hadsten) har vi alt fra 1 til 5 sporbesatmeldere i hver blok afhængigt af funktionen. Det har virket i 24 år........

Klaus
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Indlæg af ErikL »

Jeg bruger traincontroller måske ikke billig men spiller bare som det skal, har i øvrigt som her fantastisk Forum som man nemt får hjælp skulle det behov opstå.

Tror i øvrigt at windigipet er af samme kvalitet. Men har det ikke.

Man får typisk den kvalitet man betaler for. Eller også skal man bruge en hulens masse tid, som tager tid fra det at hygge sig med tog.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Wirring
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 nov 2019, 09:51
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Måløv

Re: Hvilket software kan håndtere 'ægte' sporoptaget

Indlæg af Wirring »

Hej

Tak for svar alle 3.
Jeg tror jeg skal læse lidt mere på RocRail Wiki. Det link der var i Klaus's svar var meget sigende.Kunne være jeg skulle give RocRail en chance -det koster næsten gratis

Min bekymring med RocRail er så om eventen enter2in udløser en frigivelse af den blokken hvorfra toget kom, når toget er bragt til standsning.,Såvidt jeg ved, er det det, der sker når der er kontaktpunkt In der nås i en blok med flere kontaktpunkter.
Hvad mon der sker hvis der stadig står vogne på den tidligere blok.? I mit tilfælde vil der jo stadig være en 'spor besat' fra boksen (DR4088)

Dette vil naturligvis kun ske på blokke der er kortere end det aktuelle tog, men det er ikke helt usandsynligt i mit lille anlæg.

Med Venlig Hilsen
Erik

H0 AC C-skinner, z21hvid, Digikries tilbagemelding iTrain kontrolsoftware
Dansk Epoke III og IV

Besvar