Ændring af antal dampstød.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af vectra »

Søren skrev: 05 jan 2020, 22:12 Det er helt sikkert ikke en mSD3 dekoder, da modellen er fra 2009. Dermed ikke sagt, at det ikke kan fungere. De ældre dekodere har tidligere været meget låste i deres muligheder.
Om den nævnte dekoder er låst eller ej ligger uden for min kompetance. Jeg har kun (lidt) erfaring med Märklin mSD og mSD3 samt ESU LokSound 3,5 og 4. Fælles for disse er, at CV #57 og #58 regulerer antal dampstød-lyd for køretrin 1 hhv 2+.
For ESU dekoderne gælder ydermere, at CV #249 regulerer afstanden mellem grupper af to dampstød, hvilket kan være relevant ved fuld fart. Ved højere fart kan man derfor øge afstanden mellem hver to dampstød.
Om det også gælder for Märklin dekoderne ved jeg ikke.
Fut-fut herfra
Vectra
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af Søren »

vectra skrev: 08 jan 2020, 12:38 Om den nævnte dekoder er låst eller ej ligger uden for min kompetance. Jeg har kun (lidt) erfaring med Märklin mSD og mSD3 samt ESU LokSound 3,5 og 4. Fælles for disse er, at CV #57 og #58 regulerer antal dampstød-lyd for køretrin 1 hhv 2+.
Yes, yes. Pointen var også blot, at Märklin i perioden og tidligere benyttede alverdens forskellige dekodere, og man kunne aldrig rigtig vide hvad man fik. Det er selvfølgelig værd at efterprøve, men man skal blot ikke forvente at det virker.

Alle nye modeller (fra ca. 2018) har en mSD3 type dekoder. Den kan opdateres og justeres som man ønsker. Lydskemaet kan dog ikke ændres, som det også er tilfældet med dekodere fra mange andre producenter.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar