Ændring af antal dampstød.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Ændring af antal dampstød.

Indlæg af bygger01 »

En BR 50 har været op i hastighed på de 80 km, men dampstødende synes jeg kommer alt for hurtige.

Så er der en CV værdi man kan ændre lidt på, så man høre de enkelte stød ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af moppe »

Det kommer nok mest an på, hvilken dekoder der er i lokomotivet......


Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af bygger01 »

Det er en Märklin dekorder

Facts
  • BR 55
    Art. 37843
Og i reservedelskataloget står der:
  • 146416
    Decoder mfx Progr.mit Sound 112085
Giver det nogen mening ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af henho »

Problemet kan vel være, at dekoderen er sat til, at lyde som en BR 55, der har mindre diameter på drivhjulene end på BR 50 - d.v.s. at lyden er ude af sync med hjulomdrejningerne.

Klaus ved sikkert, hvilken CV, der skal justeres :-)
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
peras
Ledvogter
Indlæg: 184
Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
Geografisk sted: Skive

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af peras »

Hvis det er et lokomotiv med 2 cylindre, skal der være 4 dampstød pr. hjulomgang og der skal ikke meget fart på, inden det lyder meget hurtigt. På hvilket cv man justerer dampstød ved jeg ikke.
vectra
Stationsforstander
Indlæg: 78
Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin M
Geografisk sted: Tisvildeleje

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af vectra »

Hvis dekoderen er en Märklin af type mSD3 kan afstanden mellem de enkelte dampstød ændres ved en CV justering:
Programmerer du i MM-mode er CV'erne #57 og 58.
CV #57 angiver afstanden mellem dampstødende ved køretrin 1, CV#58 tilsvarende for køretrin højere end 1.
Standardværdierne (default) er hhv 7 og 22 og kan begge justeres til værdier mellem 0 og 255.
Analogt for DCC programmering: Samme CV'er, men lidt andre standardværdier, nemlig 30 hhv 90.

De bedste nytårshilsner fra
Vectra aka Torben E
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af bygger01 »

Så må jeg rode med finde ud af det med dekoder typen.

Men det må prøves ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af Søren »

Det er helt sikkert ikke en mSD3 dekoder, da modellen er fra 2009. Dermed ikke sagt, at det ikke kan fungere. De ældre dekodere har tidligere været meget låste i deres muligheder.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 18 nov 2019, 17:11 En BR 50 har været op i hastighed på de 80 km, men dampstødende synes jeg kommer alt for hurtige.
Sådan en søndag aften er ganske passende for insekterotik.....


En BR 50 (og hvad den ellers hedder rundt omkring i hele verden) har drivhjul der er 1,4 meter høje.
Den har to højtryks dampcylindre. Det betyder at der fra lokomotivet kommer der 4 dampslag for hver omdrejning.

For hver omgang hjulet tager, kører lokomotivet (1,4 meter x pi =) 4,4 meter fremad.
80 km/t svarer til (80.000 m/t / 3.600 sekunder = ) 22 meter i sekundet.
Det vil sige at for hver sekund tager hjulene (22 m/s / 4,4m = ) 5 omdrejninger.
Så for hvert sekund er der (5 omdrejninger i sekundet x 4 dampstød =) 20 dampstød / sekund.




Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Ændring af antal dampstød.

Indlæg af bygger01 »

Ca. 20 slag i hvert sekund ................

Det er helt vildt, og for at være ærlig har jeg kigget på tallene et par gange, men resultatet synes dampfast.

Så når en BR 50/55 eller Litra N kører med max. så er det måske nogenlunde rigtig !

Så nu kommer den regulering lidt på hylden, og vi kigger på andet, der skal laves på J&B Rail.

På en måde manglede der er en gearkasse, når først de 80 km/h var nået, for det må have slidt helt vildt på diverse lejer med det antal ændringer i bevægelserne selvom det kun er det halve med 2 cylindre ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar