Ændring af antal dampstød.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1530
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Ændring af antal dampstød.
En BR 50 har været op i hastighed på de 80 km, men dampstødende synes jeg kommer alt for hurtige.
Så er der en CV værdi man kan ændre lidt på, så man høre de enkelte stød ?
Så er der en CV værdi man kan ændre lidt på, så man høre de enkelte stød ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Ændring af antal dampstød.
Det kommer nok mest an på, hvilken dekoder der er i lokomotivet......
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1530
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Ændring af antal dampstød.
Det er en Märklin dekorder
Facts
Facts
- BR 55
Art. 37843
- 146416
Decoder mfx Progr.mit Sound 112085
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 216
- Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
- Geografisk sted: Ringkøbing
Re: Ændring af antal dampstød.
Problemet kan vel være, at dekoderen er sat til, at lyde som en BR 55, der har mindre diameter på drivhjulene end på BR 50 - d.v.s. at lyden er ude af sync med hjulomdrejningerne.
Klaus ved sikkert, hvilken CV, der skal justeres :-)
Klaus ved sikkert, hvilken CV, der skal justeres :-)
Med venlig hilsen
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Henrik
2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
-
- Ledvogter
- Indlæg: 184
- Tilmeldt: 08 nov 2015, 16:18
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C og M cs 3 + og Litra dk dekodere
- Geografisk sted: Skive
Re: Ændring af antal dampstød.
Hvis det er et lokomotiv med 2 cylindre, skal der være 4 dampstød pr. hjulomgang og der skal ikke meget fart på, inden det lyder meget hurtigt. På hvilket cv man justerer dampstød ved jeg ikke.
-
- Stationsforstander
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 15 maj 2015, 11:45
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin M
- Geografisk sted: Tisvildeleje
Re: Ændring af antal dampstød.
Hvis dekoderen er en Märklin af type mSD3 kan afstanden mellem de enkelte dampstød ændres ved en CV justering:
Programmerer du i MM-mode er CV'erne #57 og 58.
CV #57 angiver afstanden mellem dampstødende ved køretrin 1, CV#58 tilsvarende for køretrin højere end 1.
Standardværdierne (default) er hhv 7 og 22 og kan begge justeres til værdier mellem 0 og 255.
Analogt for DCC programmering: Samme CV'er, men lidt andre standardværdier, nemlig 30 hhv 90.
De bedste nytårshilsner fra
Vectra aka Torben E
Programmerer du i MM-mode er CV'erne #57 og 58.
CV #57 angiver afstanden mellem dampstødende ved køretrin 1, CV#58 tilsvarende for køretrin højere end 1.
Standardværdierne (default) er hhv 7 og 22 og kan begge justeres til værdier mellem 0 og 255.
Analogt for DCC programmering: Samme CV'er, men lidt andre standardværdier, nemlig 30 hhv 90.
De bedste nytårshilsner fra
Vectra aka Torben E
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1530
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Ændring af antal dampstød.
Så må jeg rode med finde ud af det med dekoder typen.
Men det må prøves ......
Men det må prøves ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Ændring af antal dampstød.
Det er helt sikkert ikke en mSD3 dekoder, da modellen er fra 2009. Dermed ikke sagt, at det ikke kan fungere. De ældre dekodere har tidligere været meget låste i deres muligheder.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Ændring af antal dampstød.
Sådan en søndag aften er ganske passende for insekterotik.....
En BR 50 (og hvad den ellers hedder rundt omkring i hele verden) har drivhjul der er 1,4 meter høje.
Den har to højtryks dampcylindre. Det betyder at der fra lokomotivet kommer der 4 dampslag for hver omdrejning.
For hver omgang hjulet tager, kører lokomotivet (1,4 meter x pi =) 4,4 meter fremad.
80 km/t svarer til (80.000 m/t / 3.600 sekunder = ) 22 meter i sekundet.
Det vil sige at for hver sekund tager hjulene (22 m/s / 4,4m = ) 5 omdrejninger.
Så for hvert sekund er der (5 omdrejninger i sekundet x 4 dampstød =) 20 dampstød / sekund.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1530
- Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin K
- Geografisk sted: Herning
Re: Ændring af antal dampstød.
Ca. 20 slag i hvert sekund ................
Det er helt vildt, og for at være ærlig har jeg kigget på tallene et par gange, men resultatet synes dampfast.
Så når en BR 50/55 eller Litra N kører med max. så er det måske nogenlunde rigtig !
Så nu kommer den regulering lidt på hylden, og vi kigger på andet, der skal laves på J&B Rail.
På en måde manglede der er en gearkasse, når først de 80 km/h var nået, for det må have slidt helt vildt på diverse lejer med det antal ændringer i bevægelserne selvom det kun er det halve med 2 cylindre ......
Det er helt vildt, og for at være ærlig har jeg kigget på tallene et par gange, men resultatet synes dampfast.
Så når en BR 50/55 eller Litra N kører med max. så er det måske nogenlunde rigtig !
Så nu kommer den regulering lidt på hylden, og vi kigger på andet, der skal laves på J&B Rail.
På en måde manglede der er en gearkasse, når først de 80 km/h var nået, for det må have slidt helt vildt på diverse lejer med det antal ændringer i bevægelserne selvom det kun er det halve med 2 cylindre ......
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).