Vendesløjfe problem

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Vendesløjfe problem

Indlæg af Bof65 »

Hej

Jeg har lidt udfordringer med en vendesløjfe med et Lenz LK200 modul, så snart jeg kører ind i vendesløjfen via spor 1 går det galt, har tilsluttet modulet, på hver sin side af de isolerede stykker (Mærket med rødt) på min lidt ubehjælpsomme tegning.. :-) Skal jeg isolere andre steder..? Eller hvad er problemet....?
5E2207C6-9881-4155-91AA-8BDE7124A1EA.png
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af moppe »

Du har selvfølgelig skåret begge skinnestrenge over begge steder?

Hvilken digitalstation har du?


Klaus
Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af Bof65 »

Hej

Ja, har isoleringslasker begge steder og bruger Ecos. Tager strømmen fra samme supply iht Lenz manualen... :-(
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af moppe »

Det lyder mærkeligt.

Har du et billede af din opsætning?



Klaus
Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af Bof65 »

Tror måske jeg har fundet problemet, har jo en hel skyggebanegård (Blå streg) i selve loopet, det er vidst ikke helt smart, så prøver lige at lave det lidt anderledes 😄 Tænker jeg laver loopet med et isoleret spor lige efter sporskiftet i spor 1 og så 2 meter ned mod skyggebanegården, det bør vel være muligt..? Skal jeg så tilslutte Lenz modulet efter eller før det isolerede spor (samt i selvfølgelig) eller har det ingen betydning..?
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af moppe »

Du skrev jo ikke noget om at du havde mange spor/tog i vendesløjfen.

En vendesløjfe (afsnit), må kun indeholde et tog.
Hvis du har et spor på vej ned til i opstillingen, som er længere end det længste tog du kommer til at køre med, kan det spor være vendesløjfen.


Prøv at se det på den her måde:
Det ene spor kunne være meget langt, gå fra stationen, ned og samtidig også være vendesløjfen (sporet, hvor toget fysisk vender retning). På vej fra vendesløjfen og tilbage til stationen kunne opstillingen så være.
Nu ligner det en traditionel vendesløjfe opsætning.

Det eneste vi gør nu, er at afkorte det lange spor, der i ovenstående indeholder vendesløjfen (hvor toget vender rent fysisk), så det kun er sporet på vej ned mod opstillingen, der er den elektriske del af vendesløjfen og opstillingen bliver så der, hvor toget drejer rundt og kører tilbage mod stationen.


Klaus
Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af Bof65 »

Hej Klaus

Havde ikke set det med, at der kun måtte være et tog i sløjfen, før jeg lige fik læst manualen ordentligt... :-) Det er præcis den måde som du beskriver, at min bane er bygget op på, så laver et sløjfe spor på max tog længde fra spor 1 ned mod skyggebanegården, så tænker om det er ligegyldigt på hvilken side af sporet, jeg tilslutter det til IN indgangen på mit Lenz modul, OUT skal i det isolerede spor. ?

Bo
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af moppe »

Da sporet på begge sider af det isolerede stykke er elektrisk forbundet til hinanden, er det lige meget, hvilken ende du placerer modulet.

Klaus
Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af Bof65 »

Super, jeg vil prøve det snarest. Men igen skal du have mange tak for altid at komme med gode råd, når behovet er der, det er virkelig stort.

Bo
Bof65
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 17 mar 2018, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A - Peco

Re: Vendesløjfe problem

Indlæg af Bof65 »

Hej

Så kører loopet uden problemer, men tænker om en tilbagemelding vil virke i loopet, da det jo også tilfører strøm, bruger ESU Detector og Digikeijs, har nogle erfaringer med det..?

Bo
Besvar