MA, der starter med raketfart

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

MA, der starter med raketfart

Indlæg af bygger01 »

MA 461 69061 AC giver problemer, når kører igennem et bestemt bremsemodul område med styrevognen først ( de resterende moduler virker fint )

Lidt fact’s:
  • Bremsemodulerne er Uhlenbrock 44200
  • Nedbremsning er normalt via 90mm/900mm + død på 180mm, men stedet er inde i en helix, så om der er lidt mere end 900mm, kan godt ske
  • Afstanden mellem de to slæbesko er min. 58cm / max. 66cm.
  • Dekoderen skulle være ESU Lok-Sound 3.5

Efter OK nedbremsning ved rødt, lavede Ma’eren en start som en raket og blev så grebet ud banen inden der sket ulykker.

Efter blev hændelsen var alt normalt igen.


Togsættet er ikke længere end at styrevognens slæbesko også er kommet i nedbremsningsområdet, da det er den bagerste slæbesko, som bremser MA’eren ned.

Jeg har prøvet at måle modstanden på midterlederen mellem banen og de 3 zoner, samt mellem dem, og her er ingen forbindelse.

Desuden er modulet blevet skiftet ud.

Det er prøvet flere igen med samme resultat ……..


Vil en løsning være at fjerne styrevognens slæbesko og trække den strøm til lyset via en ledning igennem stammen til den bagerste skifter/dekode ( og så samtidig få lys i de to mellemvogne + de to andre ) ?
For at få forbindelsen skal der sikkert et han/hun stik i de tre overgange eller er der en anden løsning ?

Kunne det være denne:

Koblingssæt Roco VT11.5 (BR 601) - Sæt

Billedet følger ikke med, men kommer om lidt


https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=119723


Håber I kan komme på en anden løsning ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af bygger01 »

27A7AC41-3CA6-4E93-86A1-E477F135FDFB.jpeg
27A7AC41-3CA6-4E93-86A1-E477F135FDFB.jpeg (23.74 KiB) Vist 4030 gange

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af bygger01 »

Jeg prøver lige igen på en anden måde, da der på trods af mange kig ikke er et råd:

Er der andre, der har prøvet denne ændring af hastighed med denne dekoder ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af moppe »

Det har jeg ikke set før.

Hvad sker der, hvis du kører med motorvognen alene?


Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af bygger01 »

Den tanke er også kommet forbi, da jeg skrev "rykkeren" ......

MEN, der har været krydsspor, der skulle have 2 nye MTB drev, og der var en del op & ned for at bytte ledninger, så de passer med stillingerne på skærmen.

Bagefter skulle jeg prøve det, og så kommer den ærlig historie ( og der må godt grines ):

Et spor på skyggebanegården skulle tømmes, så det kunne prøves.

Men i går havde jeg installeret et nyt kamera på den station og havde så glemt, at jeg havde flyttet nogle ledningsbundter i sikkerhed ovenpå udkørselsporet, og hele togstammen, der skulle væk, væltede rundt og lavede så meget rod i de ledninger, at vores AC forsyningstrafo. begyndte at klikke p.gr. af en kortslutning.

Så nu er jeg træt og har forladt den det hele. Og desuden uden mad og drikke dur "helten" heller ikke.

Så bagefter bliver kortslutningen fundet, og der bliver prøvet endnu en gang - først med hele stammen med maskinen forrest ( men det har indtil dato gået godt ) og desuden blot med "trækdyret" for at have prøvet alt.

Jeg melder ind igen ........

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af bygger01 »

Så er ledningerne skilt fra hinandenog klikkeriet / kortslutningen er væk.

Toget, der væltede, er på skinner igen, og når MA'eren kører ( rapp. kommer senere ), så opføre det sig også mærkelig. Stopper pludselig, når MA'eren er omkring et bremsemodul, men bagefter kører dette lokomotiv også almindelig. Det er en Märklin 26554 med FX dekode ( passer ikke ind med pantograf, men det er en gave, så den bliver ).

Tilbage til vores MA'er

Først kørte den med fremad med styrevognen bagerst og i det berørte bremsemodul gik noget galt igen, og pludselig kørte den stærkt. Så blev de tre vogne koblet af, og ved samme tur opad opførte den sig mærkeligt / stoppede i et bremsemodul, der ikke var påvirket / ved det berørte modul med rødt, gik det galt igen, og den kørte mest baglæns på trods af den modsatte kommando.

Lyden har jeg aldrig kunne regulerer med DCC på CS3 eller før med CS2 , så den larmer meget.
  • Mon det vil hjælpe, at omstille dekoden til fabriksindstilling, for det kan jeg nok på vores CS3 ( i morgen ) ?
  • Eller skal jeg finde en med anden styring f. eks. Intellibox ?
  • Eller er det en anden og mere moderne dekoder ( og hva' mon det skal være ) ?
Der er lidt positivt / kortslutningen er væk.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af moppe »

Hmm, for at komme videre, skal vi vide, lidt mere.

Et billede af dekoderen vil afhjælpe mange spørgsmål.
Et varenummer på togsættet kan måske også hjælpe.

Er det kun et sted på banen den opfører sig underligt?
Er der andre lokomotiver der opfører sig underligt i spiralen?

I første ombæring dropper vi at køre med andet end motorvognen. Det simplificerer problemløsningen ikke at have mellemvogne/styrevogn på.


Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af bygger01 »

Numret på sættet står øverst og er Roco MA 69061

I morgen må en skruetrækker frem til et foto af dekoderen

Ingen andre er tossede på det sted eller andre steder, men det pågældende Märklin lokomotiv, der var med i beretningen, har også prøvet pludselig at vende om ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af moppe »

69061 er født med Loksound 2 dekoder, så hvis det stadig er den originale dekoder der er monteret, er det en loksound 2.

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: MA, der starter med raketfart

Indlæg af bygger01 »

Mærkelig for i kassen var en vejledning fra ESU, hvor der står 3.5.

Og den er købt som ny hos Felderbanen i 2008 ( har været længe på lager uden det store brug, da lyden er så høj ).

Men det må morgendagen vise, når jeg får fundet ud af åbne den og lagt et billede ind.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar