Märklin Decoder Programmer

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Vuillaume
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25 feb 2016, 19:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Märklin Decoder Programmer

Indlæg af Vuillaume »

Hej,
jeg kan ikke få forbindelse til decoderen (mSD3). USB sticken er genkendt, og jeg har programmeret via 8pins interfacet, men når jeg sætter en dekoder i 21pin, så kan den ikke finde den. Jeg har prøvet med to forskellige dekodere, der, vel at mærke, fungerer perfekt, når de bliver monteret i loket. Kystbanen har været så venlig at låne mig en ny programmer, men det er med samme resultat! Er der mon nogen der har et bud?
Märklin K
Bayersk Epoke I
CS3
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af Søren »

Decoder programmer kan deles i to. USB sticken, som sidder i USB porten og printet med dekoderen på. Del den i to.

For at den kan finde dekoderen, skal du først sætte sticken i USB porten. Herefter sætter du dekoderen på printet, og først derefter sætter du printet til USB sticken.

Virker det så?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Vuillaume
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25 feb 2016, 19:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af Vuillaume »

Hej Søren
Nej, desværre ikke. Jeg har har sat det hele sammen, og monteret mSD3 dekoderen i printet og satset hele sammen. Svaret er: 'Decoder antwortet nicht'. Jeg har, som nævnt haft helt til at programmere en dekoder der var koblet til 8 pin interfacet, så der er forbindelse til PC'en - blot ikke via 21pins interfacet!!! Samme resultat med to forskellige Programmere.
Märklin K
Bayersk Epoke I
CS3
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af Søren »

Okay. Når du siger dekoderen er en msd3 hvad er dens varenummer så?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af marklinbygger »

hej
det betyder ikke noget om du sætter programmeren i samlet eller delt
jeg sætter den i samlet med dekoder på i en usb port , den kan godt finde den

har du vendt dekoderen den rigtige vej , det sorte hun stick med kobber huller skal vende opad
og den grønne flade nedad , der kan godt gå 10 el. 20 sec før den kan se programmeren

hvis du har software rev.3,40 til programmeren så er den udgave kun comfatible med win 7, 8, 10
( går ud fra du køre windows og på en pc el. laptop ) så hvis du er under rev 3.40 så prøv at opdatere

! søren hvis det er en Märklin dekoder så kan ( skal ) programmeren se den og så betyder det ikke noget hvad nummer den har
bare det ikke er en der alt for gammel , tænker på de gamle f/x od delta

ps
hvis du gerne vil have hjælp in person , så kan vi finde en dag , men det er op til dig
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af bygger01 »

Ikke for at hugge indlægget, men hva' kan dekoder gøre anderledes end et programspor ?

For som jeg læser det, skal man have lokomotivet skilt ad, og det er vel ikke så sundt at gøre for tit .......

Og hastighed / bremselængde er vel noget, som skal ske med maskinen på sporet, eller ????

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Vuillaume
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25 feb 2016, 19:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af Vuillaume »

Hej
Tusind tak for jeres svar. Først en indrømmelse!! Dekoderen er en msd (ikke 3)! Jeg var overbevist om at det var seneste model, da den er købt lige før jul i Gentofte. Det beklager jeg, og det forklarer jo nok hvorfor den ikke bliver set.
Angående montering, har jeg prøvet alle varianter ;) Delt, samlet, før software starter op, og efter. Hver gang bliver USB sticken set, men ingen forbindelse til dekoderen. Det sidste er der jo så nok en forklaring på!!!

Mvh John
Märklin K
Bayersk Epoke I
CS3
Vuillaume
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25 feb 2016, 19:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af Vuillaume »

Bygger1

Det drejer sig primært om dekodere til eftermontering.
Den fra fabrikken installerede lyd er jo temmelig generisk. Man kan både hente mere passende lyde på, eks. Märklin hjemmeside, eller designe dem selv. Mig bekendt kan man endnu ikke importere lyde via CS3.

Mvh John
Märklin K
Bayersk Epoke I
CS3
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af Søren »

marklinbygger skrev: 20 jan 2020, 08:26 det betyder ikke noget om du sætter programmeren i samlet eller delt
jeg sætter den i samlet med dekoder på i en usb port , den kan godt finde den
Det kommer an på pc'en. Min kan ikke, så det kan sagtens have betydning.
marklinbygger skrev: 20 jan 2020, 08:26 har du vendt dekoderen den rigtige vej , det sorte hun stick med kobber huller skal vende opad
og den grønne flade nedad , der kan godt gå 10 el. 20 sec før den kan se programmeren
Det er en 21-pin. På grund af blindstikket kan den kun vende korrekt på én måde. Den vil sidde skævt ellers.
marklinbygger skrev: 20 jan 2020, 08:26 ! søren hvis det er en Märklin dekoder så kan ( skal ) programmeren se den og så betyder det ikke noget hvad nummer den har
bare det ikke er en der alt for gammel , tænker på de gamle f/x od delta
Det "skal" den ikke. Det er tydeligt beskrevet, at det kun drejer sig om dekodere til eftermontering og (i hvert fald, ind til for nylig) kun msd3/mld3. Nogle fabriksmonterede msd3 dekodere kan heller ikke udlæses.

Når folk skriver "msd3" så ved vi jo reelt set ikke om de tager fejl før vi har set varenummeret. Derfor er det altid en god idé at spørge. Varenummeret afslører om de tager fejl, så det er et meget relevant spørgsmål, hvis tiden på at hjælpe skal bruges effektivt.

Indlægget lidt ovenfor, bekræfter i øvrigt vigtigheden i at spørge. 😉

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 86
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: Märklin Decoder Programmer

Indlæg af marklinbygger »

hej søren

så kan det være at du skal opgrader din pc
jeg har aldrig haft det problem

jeg var lige en tand for hurtig på hvad vej den skal vende , kan kun vende en vej på lok programmeren

jeg kan ikke tro at Märklin bruger andre end en msd 3 dekoder i deres lokomotiver el. en msd decoder
men det kan være at de prøver noget nyt ??

mvh
marklinbygger
Besvar