Faller Car System

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Faller Car System

Indlæg af a62213 »

Hejsa alle,

Er der nogen der ved om man kan sænke farten på de biler til Faller Car System?

Jeg synes de alle kører voldsomt hurtigt, på de videoer man kan finde rundt omkring? Nu har jeg ikke den store forstand på elektronik, men kan det hjælpe at sætte en modstand på f.eks kørestrengen i vejen?

/Henrik
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Faller Car System

Indlæg af gert »

Hejsa

Det hjælper ikke at gøre noget ved styretråden i vejen, da den kun styrer retningen.
Det mest effektive er formentlig, at ændre gearingen i bilen.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Faller Car System

Indlæg af Søren »

a62213 skrev:Jeg synes de alle kører voldsomt hurtigt, på de videoer man kan finde rundt omkring? Nu har jeg ikke den store forstand på elektronik, men kan det hjælpe at sætte en modstand på f.eks kørestrengen i vejen?
Forbinder man overhovedet kørestrengen til noget som helst? Jeg troede kørestrengens eneste formål var, at guide magnetskoen på bilen.

Mit gæt vil være, at man kan ændre på elektronikken i bilen og herved få en bedre hastighed, men det er nok noget pillearbejde.

Der findes nogle, der roder med noget, der hedder DC car.
http://www.dc-car.de/

Meeen, hvis du ikke har så meget forstand på elektronik, så tror jeg du skal acceptere, at dine biler kører lidt hurtigere.

Pænt ser det da ud:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E6lL5KzDsvg[/youtube]

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Faller Car System

Indlæg af moppe »

a62213 skrev:Er der nogen der ved om man kan sænke farten på de biler til Faller Car System?
Det kan man, enten ved at geare om, eller sætte noget elektronik ind i mellem der reducerer farten. En almindelig diode i serie med batteriet gør underværker for de fleste, men optimalt sætter man noget hastighedsregulering ind som ved et lokomotiv, hvor det reducerede ikke bare bliver til varme.

For øvrigt er det her med høj hastighed meget udpræget ved "startsæt" køretøjerne. De dyre køretøjer er mere korrekt gearet.


Klaus
a62213
Godsforvalter
Indlæg: 116
Tilmeldt: 21 aug 2011, 20:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Faller Car System

Indlæg af a62213 »

Så det bedste er at købe den/de biler løst man gerne vil have og så noget køretråd ved siden af?

Hvilken slags tråd skal det være??

@ Moppe - hvorfor noget elektronik tænker du man kan sætte i mellem? En diode betyder vel at den bliver varm, gør det noget??
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Faller Car System

Indlæg af gert »

En diode giver et spændingsfald på 0,7V - og det er renet energispild. Den udvikler derfor varme, men det bliver nu nok ikke ret meget. De smp biler bruger næppe ret megen strøm - et gæt er 0,2A. Effekttabet bliver da 0,7V x 0,2A= 0,14W.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar