Mârklin 29183

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Mârklin 29183

Indlæg af bygger01 »

Ikke for bagklog, men kunne man ikke via et programmeringsspor selv med en MS'er, få lokomotivet til melde sig ind, og på den måde få lokomotivets adresse ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Mârklin 29183

Indlæg af Søren »

Nej for et Fx lokomotiv kan ikke melde sig selv til. Det kan kun mfx.

Du kan sætte din Mobile Station til en stump skinne og lade den søge efter lokomotivet. Så prøver den adresser igennem ind til den finder noget. Det er dog lidt omstændigt. Det er altid meget nemmere at bruge databasen, hvis du har varenummeret på loket.

Hvis loket har en nyere dekoder, så er adressen desuden programmerbar. Der er det ligemeget om man kender adressen på forhånd, hvis du ikke kender adressen, så giver du bare loket en ny. Det er meget nemmere end at sidde og gætte.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Mârklin 29183

Indlæg af Godsbanen »

Super, at du altid har svar og gode råd Søren :) Nu skrev sarby jo, at han havde prøvet på forskellige måder. Så det har vel været manglende tålmodighed, der har gjort, CS3'eren ikke har kunnet finde lokomotivet?
Jeg har selv kun registreret lokomotiver med mfx og dcc protokol på min CS3. På min Mobil Station fik jeg lavet "ged" i den, da jeg skulle registrere et dcc lok (fra Heljan) og lod MS'en finde det fra en database (eller noget i den stil), og der måtte jeg have hjælp fra forretningen, begynder som jeg var, til at gøre det på den korrekte måde.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Mârklin 29183

Indlæg af bygger01 »

Det med at "melde" ind, hvar ikke ment som mfx, men får dekoderen til at udskrive dens indstilling og på den måde finde adressen ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar