Fast forbindelse mellem vogne.

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Fast forbindelse mellem vogne.

Indlæg af ErikL »

Hejsa

Er der nogen af jer der har erfaring med at have fast forbindelse mellem personvogne ?

Grunden er at jeg har nogle vogne med lys, hvor det at montere strømoptag på alle aksler giver
En del modstand med deraf dårlige egenskaber når det trækkes. Min tanke var at montere faste koblinger
og så benytte microstik til de 2 ledninger til lys mellem vognene og så kun have strømoptag på en vogn.
N scala kan man ikke få strømførende koblinger som jeg ser det.

Jeg syntes jeg har prøvet næsten alt for at justere strømoptagerne og prøvet forskellige, alle forsøg ender med enten lys der blinker
eller vogne der har stor modstand.

Det er fx 3 Lufthansa vogne, så jeg kan godt glemme alt om at køre med 5 eller 6 vogne. Godsvogne kører eksemplarisk, og vogne
uden lys.

God påske til jer alle

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Fast forbindelse mellem vogne.

Indlæg af Søren »

Hej Erik

Jeg har flere vogne der udelukkende får deres strøm fra strømførende koblinger. Det fungerer fint.

Det er muligt at få strømførende koblinger til spor N. Krois producerer et sæt:
http://www.krois-modell.at/produkt/stkupp/

Du kan også få et sæt strømførende magnetkoblinger. Men magneter og strøm? Jeg ved ikke helt. Jeg har set nogle eksempler på nettet, koblingerne bliver hårdt belastet når der er vægt på. Den forreste magnet skal jo binde vægten af hele togstammen. Det kan give en masse flimmer, fordi den "små slipper" hele tiden.

https://www.mbs-sebnitz.de/TT-N-Stromfu ... dNr=58-330

Jeg synes det er synd at have ledninger hængende mellem vognene, så jeg ville nok gå langt for at finde en løsning med koblinger. Evt. strømførende trækstange.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Fast forbindelse mellem vogne.

Indlæg af ErikL »

Genialt, syntes også selv det var en møj løsning, tror jeg prøver at bestille et par set.

Var ikke klar over at man kunne få dem.

Tak for hjælpen Søren

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Fast forbindelse mellem vogne.

Indlæg af ErikL »

Så et det 5 sæt på vej fra ham der laver dem, det ser samtidigt ud til at de laver en tættere kobling.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Fast forbindelse mellem vogne.

Indlæg af ErikL »

Hejsa

Lidt opfølgning på Sørens forslag.

Fik indkøbt en stribe Peho 2 polede koblinger med magnet, det gav mig så lige en ide til at få et par ranger lokomotiver til at fungere bedre.

De er så korte at de kun har 2 aksler og kører rigtig dårligt, men men, Brugte at sæt af de nys indkøbe og nu har de fået nyt liv.
Da de altid kører som et sæt har jeg sat dem sammen og banestrøm er nu fælles for de 2 og det er jo 4 aksler, se nu kører de ordentlig ;)

Det er samtidig kort kobling det gør det jo bare pænere, tog det lang tid.... ja.
Tak Søren
IMG_0421.jpeg
IMG_0423.jpeg

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar