CS3+ og decodere der står af

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Togfører 2 »

Hej
Nu har jeg sørme igen en decoder, der stod af.
Det er sket for mig 4 gange nu, siden jeg fik boksen i 2019. Underligt.
Min strømforsyning er den anbefalede 60061 til mindre baner og til selve banen har jeg også lagt en kraftig strømkreds ud med tilslutninger op til sporet.
Programmeringssporet er tilsluttet direkte også med med den medfølgende ledning.
Strømmen til selve banen er også koblet direkte fra boks til skinner.
2 af decoderne begyndte decideret at ryge. Begge disse sad i tog, som ikke har kørt i flere år.

Ifl. boksen ser det ok ud når jeg ser status og strømforbrug.

Er det normalt at decodere står af i ny og næ? En Esu 4.0 er jo til at betale sig fra men efterhånden som lyd-decodere kommer til bliver det jo dyrt. Og problematisk når man ikke selv kan lægge lyde ind.

Nogen tips?

/Finn
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Godsbanen »

Forhåbentlig kommer andre med nogle gode svar. Det at dekodere brænder af, synes jeg ikke er noget, der jævnligt dukker op forskellige fora og andre medier. Har du prøvet at måle spændingen ude på sporet med et multimeter (sat til AC). Jeg ved godt, at man vist ikke kan få en præcis måling med er almindeligt multimeter, men det kan alligevel give et fingerpeg.
Er det kun ældre lokomotiver og dekodere det er sket med? Og er det i så nogle, der ikke er i så fin stand? Men jeg ved ikke om et lokomotiv, der trænger til rens og smøring belaster dekoderen mere end normalt...
Jeg ved ikke om det er aktuelt længere, men før i tiden talte man jo også om at beboere i nogle egne af landet havde en ustabil elforsyning, hvor spændingen kunne være for høj eller lav - eller svingende. Om det evt. også kan påvirke CS3'eren ved jeg heller ikke.
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Togfører 2 »

Det er da nogle gode bud.
Den med ustabil strøm er ny for mig. Men der var for få år siden en debat fordi noget købt strøm ikke leverede de lovede 50 hz.

Tak for inspirationerne.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af moppe »

Togfører 2 skrev: 07 apr 2020, 12:24 2 af decoderne begyndte decideret at ryge. Begge disse sad i tog, som ikke har kørt i flere år.
Hvad skete der lige inden de begyndte at ryge?


Klaus
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Togfører 2 »

Jeg kørte ca 1 m frem med toget. Det hakkede og derfor bakkede jeg så jeg kunne efterse toget. Da jeg skiftede til frem igen stod det stille. Det begyndte at lugte brændt og den store stopknap måtte i gang. Samtidigt kom lidt røg.
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Anvender du boostere?

Anvender du fælles nul?

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Togfører 2 »

Ingen boostere.

Fælles nul ved jeg faktisk ikke.
Det skal jeg tjekke.

Kan systemet ikke tåle det?

/Finn
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Godsbanen »

Fælles nul er i forbindelse med boostere... eller hvis du har andre strømkilder tilsluttet.
Togfører 2
Godsforvalter
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 jan 2019, 17:47
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Aabenraa

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Togfører 2 »

Jeg bruger en anden transformator til lys i huse og signaler.
Må det ikke have fælles nul?
Og hvis ikke hvordan får jeg så forsynet signalerne?
(Den gule)

/Finn
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ og decodere der står af

Indlæg af Søren »

Jeg synes du skal holde dig fra fælles nul.

Fælles nul er en ældre ting man gjorde tidligere. I dag skal du passe på fordi strømmen der kommer ud af din CS3, ikke er den samme, som strømmen fra din lystransformator. De må aldrig forbindes, da det kan ødelægge din CS3.

Det nemmeste er at holde alle strømkredse adskilt (både banestrøm, B og stelforbindelsen, 0) i hver deres afsnit, så opstår der ikke problemer.

Det samme gælder feedback moduler, hvis du har sådan nogle, de skal forbindes med stel til den booster udgang der forsyner strømkredsen. Det er for at undgå problemer.

Systemet kan godt håndtere fælles nul mellem booster output (IKKE input!), men for at undgå tvivl er det 100 gange nemmere bare slet ikke at benytte det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar