Digitale adresser og dekoder…?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af moppe »

Magnus skrev: 15 apr 2020, 20:47 Strømforsyningen Märklin 60061.
Skal den kun tilsluttes CS3 som så kan forsyne hele banen eller skal jeg have en anden til det?
Jeg giver lige et lidt kryptisk svar:
En 60061 kan strømforsyne en bane, hvor det samlede strømforbrug ikke overstiger 3A.

Hvis din nuværende bane kan trækkes af en Intellibox kan den højst sandsynligvis også trækkes af en CS3 med 60061 alene.
Kan den ikke det, opdager du det ved at den begynder at melde korslutning når der er mange tog i drift. I så tilfælde får du brug for en booster.

Og når det kommer til booster, vil jeg henvise til denne tråd:
viewtopic.php?f=6&t=1517&p=8854#p8854


Klaus
Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Magnus »

Har valgt at anskaffe mig en CS3+ og strømforsyning 60041.
Men hvad med sporskift dekoder (har pt. 25 sporskift) hvad er et optimalt valg?

Det skal vel være Märklin 60832 (K83) eller Märklin 60842 (K84) og hvad er forskellen?
Hvordan skal strømmen deles op f.eks. konstant (gul ledning) til lanterne på sporskift vil K83/K84 levere denne strøm eller hvordan opdeles det fordelagtigt?

Og hvad med forsyning af anden belysning på anlæg og eventuelt dekoder til at tænde og slukke det og andet via CS3+


Har ingen signaler endnu men har en Märklin 7286 drejeskive som også skal tilsluttes og har ikke kørt med booster før men ved ikke om jeg skal nu eller hvordan?


/Magnus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Søren »

Hej Magnus

Du skal vænne dig til at sige m83 (60832) og m84 (60842). Det er de aktuelle dekodere.

m84 er en kontaktdekoder, dvs. den indeholder relæer der kan tænde og slukke for strømmen. Den benyttes oftest til styring af strømmen i skyggebanegårde, så togene standser og starter. Den benyttes også til signalerne fra Start Up serien.

m83 benyttes til sporskifter, afkoblingsskinner, men kan også benyttes til belysning. Dekoderen har indbyggede rutiner til at simulere lysstofrør, blinklys m.v.

m83 er den mest alsidige. Det er typisk den man ender med at have flest af.

Ang. booster så glem det. Du skal først benytte en booster når anlægget bruger mere strøm end CS3 kan levere og den skal nok fortælle dig det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af moppe »

Magnus skrev: 17 apr 2020, 18:08 Men hvad med sporskift dekoder (har pt. 25 sporskift) hvad er et optimalt valg?
Har du i forvejen dekodere på, der kører DCC?

I så tilfælde behøves du ikke at skifte dem.
Den eneste fordel du får ved at skifte, er at programmering af Märklin M83 dekodere er bedre integreret i brugerfladen på CS3.


Klaus
Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Magnus »

Jeg har i forvejen Viessmann 5211 til at styre sporskift.

/Magnus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Søren »

Fint. Den kan du fortsat benytte.

Generelt set, hvis du har udstyr der snakker DCC eller MM, så kan du i langt de fleste tilfælde fortsat benytte det.

Er du i tvivl, så lad tvivlen komme udstyret til gode, inden du stormer ud og køber en erstatning.

Det er kun ved tilbagemelding, at der ikke er entydige standarder, som gør at udstyret her ofte er forskelligt implementeret.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar