Digitale adresser og dekoder…?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Magnus »

Har efter 10 års pause fået tid til at se på min digitale togbane.
Så har udskiftet min computer og fået Windigipet 2018 op og køre med min Intellibox.

Men jeg er lidt forvirret og ikke helt forstår det med dekoder/adresser og de mange funktioner de indeholder idag.

Jeg har f.eks. 4 Märklin lokomotiver med hver deres adresse så de virker og jeg kan tænde lys på dem.

Men nogle af dem er helt nye med mfx funktionsdekoder og skulle kunne en masse ting. Har kunne læse lidt at det måske krævede to adresser.
Jeg har også lidt ældre lokomotiver 37841 og 37724 som jeg ikke ved hvad dekoder der sidder i.

F.eks. har jeg lokomotivet 39150 hvor der i manualen står:

Address set at the factory: MM 03 / DCC 03

Har også 37026 hvor der står MM 38 / DCC 03 vil det sige det også kører på adresse 3 og skal den så sættes til en anden adresse så de ikke bruger den samme?


I Windigipet der kan jeg jo for hvert lokomotiv vælge:

Digital-adresse

2. Motorola-adresse:

Dekodertype:
- Her kan man vælge en hel række typer så hvad skal man vælge?



Der er også et faneblad med funktions-dekoder
Her kan du også vælge digital-adresse og dekoder type hvad vil det sige?



Håber nogle kan hjælpe mig lidt ud af min digitale forvirring og give mig nogle fif til at få gang i alle mine tog.


/Magnus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af moppe »

Din største stopklods lige nu grunden til al din forvirring er din digitalstation.
Den egner sig i mine øjne ikke til dine lidt ældre tog uden at du skal til en masse krumspring.

De nyere lokomotiver der kan DCC, vil jeg klart anbefale at du bruger DCC til.
Du skal selvfølgelig skifte adresse på lokomotiverne, så de ikke er ens.

Hvordan man gør det på en Intellibox har jeg ingen anelse om.


Klaus
Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Magnus »

Ja, Intelliboxen er ikke ret brugervenlig derfor kører jeg også det hele via Windigipet.

Hvad konsekvenser har det at skifte Inteliboxen ud med en Märklin Central Station 3 plus med hensyn til sporskift (Viessmann 5211), tilbagemelding (Uhlenbrock 63350) og strømforsygning (Uhlenbrock 20155) osv. ?

Mere kræver det jeg skal til at udskifte en masse andre dele?

/Magnus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Søren »

Magnus skrev: 15 apr 2020, 07:06 Mere kræver det jeg skal til at udskifte en masse andre dele?
Konsekvensen er umiddelbart at du får en moderne og tidssvarende styring. CS3 kan håndtere både den ældre Motorola dekoder og de moderne mfx og DCC dekodere. Du skal ikke skifte noget ud.

Hvis du samler på Märklin, så får du mest ud af en central der kan snakke mfx. Det er her fremtiden ligger for alle nye tiltag Märklin tager.

Konceptet med Motorola og flere "følgeadresser" for at opnå flere funktioner synes jeg er besværligt - og unødvendigt med en moderne central.

Du behøver i princippet heller ikke Windigipet da CS3 kan meget af den samme automatik selv. Det kommer lidt an på hvad du bruger Windigipet til. Der er ikke et 100% overlap, men der er et stort overlap i funktionerne.

Nu skriver du ikke om det er en Intellibox 1 (IB) du har eller en IB2. Intellibox er som sådan ikke en dårlig styring, det er en fin styring til det den er beregnet til, som primært er DCC. Derudover er samspillet mellem de forskellige løsninger fra Uhlenbrock ret godt, men som med så meget andet, så får du mest ud af det, hvis du køber ind på deres koncept.

Det nemmeste er at du overvejer det lidt, måske undersøger lidt forskellige tilgange med det udstyr du inden du styrter ud og køber en masse nyt udstyr.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Magnus »

Det er den helt gamle IB 1 jeg har. Det er også utroligt svært at finde noget på nettet om den som ikke er meget gammelt.

Hvordan tilsluttes en Central Station 3 plus hvis det er sådan en jeg skal anskaffe mig og tilslutte mit eksisterende anlæg?

Min IB er er jo brun og rød ledning til alle spor og dekoder. Men hvordan skal jeg tilslutte en CS3 skal der en boks eller kontaktspor til for ser ikke ud til der er klemmer på en CS3 men kun stik?

Ville være så dejligt med noget tidsvarende der ikke kræver man er så nørdet når bare man vil køre med nogle tog.

/Magnus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Søren »

Med forbehold: Jeg ved ikke hvordan dit anlæg er bygget op. Hvis du har boostere på, så skal du lige sige til, for så kan der være nogle detaljer vi skal have på plads. Uhlenbrocks anbefalinger til opsætning af boostere er forskellige fra Märklin.

CS3'eren har skrueterminaler, så du skruer bare den brune og røde ledning fast i CS3'erens tilsvarende port. Så nemt er det! 🙂

Bag på CS3'eren har du to udgange:

B, 0

og

B, 0 prog - Prog for programmeringsspor.

Den brune og røde ledning fra anlægget skal i B, 0 porten. Den røde ledning skal i B (B for "Banestrøm", du kan huske det som "(B)rød" eller "B er ikke brun"). Den brune ledning skal, måske åbenlyst, i 0-porten. 0 er stelforbindelsen, "masse", retur - kært barn har mange navne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af moppe »

Magnus skrev: 15 apr 2020, 07:06 Hvad konsekvenser har det at skifte Inteliboxen ud med en Märklin Central Station 3 plus med hensyn til sporskift (Viessmann 5211), tilbagemelding (Uhlenbrock 63350) og strømforsygning (Uhlenbrock 20155) osv. ?
Dine feedback moduler virker kun til Intellibox.
Strømforsyning skal du ikke genbruge til noget, hvis du vil købe en CS3.


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 15 apr 2020, 17:10 Dine feedback moduler virker kun til Intellibox.
Det er korrekt med feedback modulerne, dem havde jeg overset. Strømforsyningen til CS3 skal være Märklin 60061.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Magnus »

Ok.

Så hvis jeg køber en CS3+ så skal er det 1 stk. L88 Märklin 60883 og et antal S88 Märklin 6088?

Strømforsyningen Märklin 60061.
Skal den kun tilsluttes CS3 som så kan forsyne hele banen eller skal jeg have en anden til det?

Så ender jeg nok med at investere i det for det ser godt nok lettere ud.

/Magnus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Digitale adresser og dekoder…?

Indlæg af Søren »

Hej Magnus

Hvis du skal købe tilbagemelding fra start, så skal du holde dig fra 6088. De moduler er udgået.

Køb i stedet S88 AC (60881). Du behøver ikke en L88 hvis du køber en CS3+, da den har tilslutning for S88 moduler i bunden af centralen.

Fordelen ved de aktuelle moduler er at du ikke skal bekymre dig om længden på kablerne mellem modulerne. Det er almindelige netværkskabler og de kan være næsten så lange som du måtte ønske.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar