Min CS3Plus i "u-du"...

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Min CS3Plus i "u-du"...

Indlæg af Kresten »

Hvis jeg kunne vælge - og det kan jeg jo ikke - så jeg hellere, at ESU opgraderede ECoS til kunne reagere på f.eks. Railcom hændelser/feedback. Udskiftning af alle dekodere til "ny mfx" er en alt for bekostelig affære...

Det er min ECoS 2 (50200), som forvrænger signalet. Signalet på min gamle CS1 er egentlig udmærket, men den har for mange begrænsninger i.f.t. Railcom. Jeg har prøvet at sætte en ECOS booster foran min 50200, og der blev signalet lidt bedre - men stadigvæk ikke godt nok til, at man kunne aflæse det.

Egentlig lidt pudsigt - for alt andet virker fint på min 50200.

For fuldstændighedens skyld vedhæfter jeg det dokument med målinger på ECoS 50200 og CS3+, som jeg har sendt til DCC4PC og til ESU.

VH Kresten
Vedhæftede filer
Railcom Oscilloscope.rtf
(7.81 MiB) Downloadet 129 gange
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Min CS3Plus i "u-du"...

Indlæg af moppe »

Kresten skrev: 12 jun 2020, 07:15 Hvis jeg kunne vælge - og det kan jeg jo ikke - så jeg hellere, at ESU opgraderede ECoS til kunne reagere på f.eks. Railcom hændelser/feedback.
Well, hvad kan jeg sige, ESU er "bagude på automatik"
Kresten skrev: 12 jun 2020, 07:15 Udskiftning af alle dekodere til "ny mfx" er en alt for bekostelig affære...
Det kommer jo an på om Märklin vil tibyde en "mfx-feedback-sender", til DCC lokomotiver?
Det er jo dybest set det du selv har gjort på dine MM/mfx lokomotiver.
Kresten skrev: 12 jun 2020, 07:15 Jeg har prøvet at sætte en ECOS booster foran min 50200, og der blev signalet lidt bedre - men stadigvæk ikke godt nok til, at man kunne aflæse det.
Hvis du har sat en booster efter din ECoS 2 og den stadig har "underligt signal" har du enten noget der belaster systemet helt tosset, eller defekt i både booster og central.

Når du nu har lavet målinger med oscilloscop, så prøv lige at lave dem med 5V/div og lad 0 være i midten, for at se symmetri i signalerne.
Og start ud med kun at have ren DCC (ingen MM/mfx og railcom)


Klaus
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Min CS3Plus i "u-du"...

Indlæg af Kresten »

Mja - en "mfx-feedback-sender" lyder da som en meget god ide. Som du skriver, er det jo ligesom mine Railcom-Sender moduler.

Og nej - jeg har ikke noget, der overbelaster systemet. Alle målinger er taget "i laboratorie" - dvs. ikke på anlægget og med højst et enkelt lokomotiv på mit arbejdsbord.

Men det kan altsammen være ligemeget nu: Min ECoS begyndte - i stedet for at sende korrekte DCC-signaler - at sende røgsignaler. Med duft! Og så blev den helt sort... Så nu er CS1 reloaded kommet frem på anlægget, mens jeg kæmper med CAN-beskeder til min CS3 "i laboratoriet".

Og fremtiden: Tja, mit anlæg er "splittet op" så skyggebanegården håndteres af kontrolenheden, mens "1. sal" håndteres af en booster.
Så enten kan jeg vælge at købe en ny ESU 50210, hvor jeg allerede har en booster, der passer til. Og med passende 2 styks Märklin Delta-kontrolenheder til at håndtere magnetartikler. Eller jeg kan vælge at købe en Märklin booster og satse benhårdt på at lære at håndtere CAN-protokollen. Og selv om jeg nu sidder og bander og svovler, vinder Märklin-løsningen jo nok.

Men jeg er nødt til at have (masser af) pædagogisk hjælp til CAN-protokollen. Jeg kan skifte alle de sporskifter og signaler, jeg vil. Men det er jo ikke det, jeg vil bruge CAN-bussen til. Jeg har bl.a. brugt to dage på ikke at kunne få et tog til at ændre hastighed.

Jeg starter snart en ny tråd desangående og håber på jeres allesammens velvillige bistand og tålmodighed :-)

VH Kresten
Besvar