Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Kresten »

Kan det være rigtigt, at der SKAL bruges separat strømforsyning 60822 til M84 ? Kan man ikke direkte tilslutte "det runde stik" til en hvilken som helst Märklin strømforsyning, f.eks. 66360 el.lign. ?

VH Kresten

Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Marklin4me »

Hej Kresten,

Man SKAL ikke.
Men ønsker du at M84 skal gemme skiftestatus, så skal man. Følgende læses i vejledningen : The m84 has 8 relays in 4 galvanically separated groups for switching users. Using the 66360 (66361)switched mode power pack allows you to achieve the bi-stable state of the relays and to store the switching status.
Jeg har købt disse fra slagtede startsæt, til mine M83/M84

De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Kresten »

Hej Ulrik
Tak for dit svar - men det gør mig lidt forvirret. Måske er jeg tungnem...

Du skriver, at hvis man vil gemme skiftestatus, så skal man (bruge 60822) ?

Men du citerer fra vejledningen: " Using the 66360 (66361)switched mode power pack allows you to achieve the bi-stable state of the relays and to store the switching status". Her nævnes da ikke noget om 60822 ?

Jeg har allerede diverse "switched mode power pack(s)" og vil helst undgå endnu en dims (60822) - så måske skulle jeg spørge på en anden måde:

Jeg bruger CS3+ . Når jeg vil bruge M84 til at styre strøm og signal på strømløse afsnit - hvordan sætter jeg så det op ? Der skal vel både noget "driftstrøm" til M84 og noget "digital kørestrøm" fra CS3+ til M84, eller hva' ?

VH Kresten

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Søren »

Jf. lovgivningen, så skal producenterne kunne dæmpe støjen i det elektronik som de leverer. Det er det primære formål med 60822, derfor får du aldrig et officielt svar der hedder: Ja, bare giv den gas uden 60822.

Uofficielt så kan du godt undlade den. 60822 leverer også strøm til k84 og k83, så har du sådanne, så er enheden også relevant.

Når du benytter en m84 til strømløse stykker, så skal forsyningen til sporet tappes fra banestrømmen. M84 får strøm i den midterste port, som så kan fordeles til 1. og 3. port. Du kan f.eks. sætte en lus mellem banestrømmen og de fire porte.

Du kan vælge at forsyne din m84 med ekstern strøm, men det kommer kun m84'eren selv til gode. Det giver mest mening med ekstern strøm, hvis du trækker sporskiftedrev, ældre signaler, afkoblingspor osv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Kresten »

Tak for dit svar.
Eftersom et billede jo siger mere end mange ord, tillader jeg mig at vedhæfte et billede af det, jeg tror du har forklaret mig.
Fra højre mod Venstre:

  • banestrøm og nul til M84
  • “lus” fra banestrøm til alle 4 “midterindgange”

Derefter har jeg forbundet udgang 1, som jeg opfatter din vejledning (samme for alle 4 udgange):

  • ved grøn markering tilslutter jeg banestrøm til det strømløse område samt grøn LED (kør)
  • ved rød markering tilslutter jeg rød LED (stop)

Er det så simpelt ?

Jeg går ud fra, at tilslutning 1-8 på den anden side af boksen f.eks. kan bruges til at styre udgang 1-4 vha tilbagemeldinger el.lign. Findes der et sted, hvor det er beskrevet - jeg synes ikke at den vedlagte manual er specielt oplysende...?

Vh Kresten

-

Vedhæftede filer
M84
M84
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Søren »

Ja, umiddelbart ser der rigtigt ud.

Det er korrekt at de andre indgange sker via tilbagemelding. Det er meget simpelt, du forbinder bare en kontaktskinne eller en reedkontakt. Jeg mener manualen beskriver det med en lille tegning. Du skal ikke bruge tilbagemeldingsmoduler.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Kresten »

Tusind tak, Søren.
Det virker sør'me - og så kan jeg jo grine lidt ad mig selv, som har betalt en halv tusindekroneseddel for 4 on/off kontakter, der kan styres fra en kontrolenhed... ;)

VH Kresten

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Søren »

og så kan jeg jo grine lidt ad mig selv, som har betalt en halv tusindekroneseddel for 4 on/off kontakter, der kan styres fra en kontrolenhed...

Du forsimpler det. 🙂

  • Du har givet en halv tusindekroneseddel for 8 kontakter, for du kan splitte de 4 i 8, hvis du f.eks. ønsker at benytte det til lys osv. Dog ikke til spor.
  • Du kan automatisere kontakterne fra din central med de mange muligheder for automatik som CS3'eren har.
  • m84 kan automatisere autonomt, hvis du ikke har en central. Eller bare ønsker noget der "passer sig selv".
  • m84 kan tænde og slukke kontakterne tilfældigt, igen autonomt, så du på den måde kan skabe liv i huse i anlægget.
  • Du kan styre signaler fra Märklin Start-Up serien, både hoved-, for- og dværgsignaler. Signalerne er billige.

Mulighederne med m84 (og m83) er mange, det er langt fra "bare" en kontakt. 🙂 Hvis du kender mulighederne, kan du også bedre værdsætte prisen.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Strømforsyning til Märklin 60842 / M84

Indlæg af Kresten »

Hej Søren

Ja, jeg er klar over at M84 kan meget mere.

Men til mit brug lige nu - tænde/slukke for strøm og skifte signal i et isoleret skinneafsnit - virker det som "over-kill"

Måske en gang i fremtiden bliver jeg en mere avanceret bruger af boksen - who knows. :-)

VH Kresten

Besvar