Reducering af hastighed

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Vendelbo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28 jul 2020, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Vendelbo »

Det kræver jo lidt andet udstyr en det jeg er besiddelse af nu, desuden har det krævet en del tid at få sat sammen så det vil jeg ikke ændre,måske engang i fremtiden når jeg bliver pensionist og får mere tid og formodentlig er blevet klogere på den digitale verden.

mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af mr-data »

Søren skrev: 29 jul 2020, 06:05

Uhlenbrocks salgsmateriale giver indtrykket at man skal kombinere Lissy og Marco (Railcom) for at opnå en drift der minder om forbilledet. Det er her kæden hopper af for mig. Det forstår jeg simpelthen ikke, da de to systemer i min verden løser det samme problem, og Marco er den teknisk overlegne.

Nu er det her et indlæg af ældre dato, men jeg vil alligevel give en bemærkning:
Marco er baseret på elektrisk isolerede sporafsnit, hvor det registreres om et givent afsnit af strækningen er besat eller ubesat; altså samme princip som forbilledets linjeblok.
Lissy er baseret på punktvis registrering med en eller to infrarøde LED mellem svellerne (en hvis det kun er placering, to hvis der skal måles hastighed og retning), og en sensor på lokomotivets bogie. Så der kommunikeres på en måde lidt i stil fjernbetjeningen til f.eks. et tv. Princippet med præcis placering minder i nogen grad om f.eks. ATC hvor der anvendes såkaldte "baliser" (en lille retningsbestemt antenne, forbundet til signalstyringen) placeret på en svelle, som kommunikerer med elektronik på det rullende materiel (lokomotiv, styrevogn eller motorvogn) via en antenne og modtager beskeder fra de førnævnte baliser. Forskellen mellem Lissy og f.eks. ATC er at dekoderen i f.eks. et lokomotiv sender besked om bl.a. sin adresse for at digital centralen kan identificere hvilket lokomotiv der befinder sig et givent sted og sende ordre om f.eks. ændring af hastighed; det behøves ikke ved f.eks. ATC hvor der sendes besked om bl.a. tilladt hastighed som for at undgå ulykker ved at sikre at bl.a. tilladt hastighed bliver overholdt.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Søren »

Jo, det er jo præcis det som salgsmaterialet også skriver. Jeg er dog stadig ikke helt med på, hvorfor de mener man skal kombinere det. For, som jeg ser det, så kan Marco (som jo i princippet er railcom) jo alt det, som Lissy også leverer. Så hvorfor kombinere de to? Det må jo unægteligt være mere besværligt end "bare" den ene. Der kan jo selvfølgelig være fordele jeg har overset.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af mr-data »

Søren skrev: 18 apr 2021, 14:16

Jo, det er jo præcis det som salgsmaterialet også skriver. Jeg er dog stadig ikke helt med på, hvorfor de mener man skal kombinere det. For, som jeg ser det, så kan Marco (som jo i princippet er railcom) jo alt det, som Lissy også leverer. Så hvorfor kombinere de to? Det må jo unægteligt være mere besværligt end "bare" den ene. Der kan jo selvfølgelig være fordele jeg har overset.

På grund af deres forskellige formål:

Marco er beregnet til at vurdere om et givent spor eller et givent stykke af et spor (som hos forbilledet kaldes et blokafsnit) er besat eller ikke er besat; det samme kunne klares ved at måle spændingstab pga. strømforbrug, da selv et lokomotiv som holder stille men har lys og/eller lyd tændt trækker strøm.

Lissy er beregnet på at måle om der befinder sig et tog på ét helt præcist defineret punkt, f.eks. en passende afstand fra et signal og inden starten på et bremseafsnit (hvilket vel også kunne klares med en reed-kontakt under sporet og en magnet på undersiden af toget?), og hvilket tog der befinder sig her; noget som ikke findes ved andre systemer).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Søren »

Ah okay. Så synes jeg det virker lidt spild, at benytte railcom til Marco, med mindre man selvfølgelig benytter dens mulighed for autonome bokse der gør "et eller andet".

Umiddelbart er en af fordelene ved Lissy vel, at man kan bygge det ind uden isolerede strækninger m.v. Sådan som jeg forstår det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

mr-data
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 14 apr 2013, 12:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix C

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af mr-data »

Søren skrev: 18 apr 2021, 20:02

Ah okay. Så synes jeg det virker lidt spild, at benytte railcom til Marco, med mindre man selvfølgelig benytter dens mulighed for autonome bokse der gør "et eller andet".

Jeg mindes at have læst et sted at RailCom er en slags supplement til Marco, idet at Marco måler strømforbrug og dermed tilstedeværelse, mens RailCom sender besked fra lokomotivets dekoder til digitalsystemet og skulle desuden være en udvidelse DCC-systemet.

Umiddelbart er en af fordelene ved Lissy vel, at man kan bygge det ind uden isolerede strækninger m.v. Sådan som jeg forstår det.

Ja, det lyder som en ganske rigtig fortolkning.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Søren »

Jeg mindes at have læst et sted at RailCom er en slags supplement til Marco, idet at Marco måler strømforbrug og dermed tilstedeværelse, mens RailCom sender besked fra lokomotivets dekoder til digitalsystemet og skulle desuden være en udvidelse DCC-systemet.

Marco er RailCom. Da den i sig selv kan detektere hvilket tog (og ikke kun at der er et tog), så er det at Lissy ikke giver mening også at have. Det kommer selvfølgelig an på, hvordan man ser sin automatik. I min verden kan du sagtens klare dig med blok-tilbagemeldinger, og stadig have togene til at standse pænt foran signaler. Her behøver du ikke punkt-tilbagemelding, men det afhænger af styringen.

Jeg vil gætte på, at Uhlenbrocks systemer formentlig er bygget op omkring kombinationen, og så giver det selvfølgelig mening her. Hvis du tilslutter en pc til styringen, så kan den sagtens håndtere RailCom med blok-tilbagemelding uden yderligere assisterende teknologi.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar