Reducering af hastighed

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Vendelbo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28 jul 2020, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Reducering af hastighed

Indlæg af Vendelbo »

Hej

Er i færd med opbygning af modelbane.

Til styring af Märklin deltalokomotiverne (Motorola) har jeg valgt en uhlenbrock intellibox.Til styring af anlæg sporskifter signaler etc. har jeg valgt en plc.Anlægget er nu så fremskreden at jeg så småt er begyndt at lave programmer så togene kan køre automatisk.For at få det så virkeligheds tro som muligt ville jeg gerne om togene kører noget langsommere ind på stationsområderne.Ifølge oplysniger fundet på nettet er det ikke muligt få delta lokomotiver til køre langsommere med bremsemoduler, da de vist ikke er kompatible.Mit spørgsmål er derfor om det er muligt at sænke spændingen ved indkørslen til stationsområder og derved få lokomotiverne til at køre langsommere.

Håber at der er nogen der har erfaring med det og vil give mig et godt råd.

PFT

Niels

Vedhæftede filer
BA504802-093E-4213-9A75-D3DE1B30A8F4.jpeg
3C530F93-04CE-42BD-A503-B65461A9A5AA.jpeg
B5E6F8B8-343B-4382-8354-3E9A463D6D14.jpeg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Søren »

Hej Niels

Al respekt for at du har valgt at bygge noget selv med en PLC. Det har du sikkert mange gode grunde til. Det har dog potentiale til, på sigt, at spænde ben for de mange forskellige features som dit Uhlenbrock system tilbyder. Heriblandt automatisk styring af tog, togveje osv. Inkl. signalers påvirkning af tog.

Du kan ikke reducere spændingen i sporet og dermed opnå lavere hastighed, for sådan fungerer det ikke med det digitale. Dekoderen er fuldstændig ligeglad. Dekoderen udfører kommandoer og kanaliserer strøm til motoren gennem impulser (pulse width modulation) som dermed giver hastigheden. Jo flere impulser motoren får, jo hurtigere kører den.

H0 opererer typisk med 18 volt, hvis du går lavere, så vil dekoderen på et tidspunkt ikke have strøm nok til at fungere og så stopper showet.

Hvorvidt dine deltalokomotiver kan fungere med bremsestrækningen er du nødt til at lade komme an på en prøve. Det ville ikke undre mig, hvis nogle lokomotiver kan. Delta er "bare" et fancy ord for et tidligere digitalsystem. Det er simpelt ja, men det fungerer på præcis samme måde som digitalt i dag. Delta er et marketing-stunt fra Märklins side.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af bygger01 »

Hvor mange delta`er er der tale om ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Vendelbo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28 jul 2020, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Vendelbo »

Hej Søren
Tak for svar!
Ja det med at nedsætte spændingen er har jeg også fundet ud af ikke dur.

Jo, der er gode grunde til at jeg har valgt en plc som styring, bl.a at jeg har lavet programmer og indkørt plc styrede maskiner igennem mange år i mit tidligere arbejde, så syntes at det var oplagt at anvende dette system til styring af mit modelanlæg også.Desuden har jeg haft det meste af udstyret på lager, så det har der ikke været den store omkostning ved . Den sidste grund er måske også at jeg er nybegynder og ved ikke meget om de muligheder der findes idag med hensyn til moderne styring af tog.
Dog mener jeg at det muligt at styre både signaler og togveje da jeg har lavet en udgang og indgang til hver enkelt komponent på banen og så er jo egentlige bare at kombinere det i et program Til den ene skinne har jeg fremfør 24 Volt+ ,den anden skinne har jeg isoleret fra på en strækning, og derved har man en billig kontaktsæt til indgangen på Plc.en når toget kortslutter skinnestrækningen.
Hvis du mener de 3 Delta lokomotiver godt kan styres af et bremsemodul, har du måske også en model du kan anbefale ?
Næste køb af lokomotiver bliver nok med en moderne dekoder.

Mvh Niels

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af moppe »

Hej Niels

Og velkommen til :-)

Med de gamle delta dekodere, kan du faktisk godt opnå hastighedsregulering, ved at sænke spændingen, fordi dekoderne ikke har lastregulering (så den forsøger at holde hastigheden på motoren.
Men i det øjeblik du finder en moderne dekoder (læs: køber et nyt lokomotiv), så kan du ikke gøre det.

Din styring med PLC forstår jeg godt, jeg har selv været samme sted og laver stadig styringer både arbejdsmæssigt og ikke mindst på "min" modelbane (Modelbane Europa i Hadsten).
PLC styring og digital kørsel harmonerer bare ikke, med mindre at du kan lave kommunikation mellem PLC og Intellibox, og lade PLC holde styr på, hvilke tog der er hvor.

Men PLC styring er i høj grad on/off kontakter/relæer og det kan du bruge ved bremsemoduler (hvor der sendes en DC spænding ud i sporet), men ikke til hastighedsændringer, der foregår ved hjælp af kommunikation mellem digitalstation og dekoder.

Din Intellibox (der er ved at være en ældre svend, den kom på markedet i 1999 og blev afløst af Intellibox II i 2010), egner sig bedst til computerstyring, men så bliver hele dit PLC setup stort set overflødigt.

Der findes en halvvej med Uhlenbrock, som hedder Lissy, hvor du skal bygge en IR sender ind i hvert lokomotiv og modtagere ind i sporene på dit anlæg. Her skal du så til at lave en mase programmering i Intelliboxen og Lissy systemet. Det er rigtigt smart, omend noget arbejdskrævende, men også forældet.
Jeg ved til gengæld at der netop i nordjylland (formoder at du kommer fra den omegn, med dit brugernavn) er en del anlæg med Lissy i drift, solgt gennem Hobbykæden i Nørresundby.

Mine anbefalinger til dig må være at vælge mellem følgende:

  1. Bevar PLC styring, lav bremsepunkter, men glem langsom hastighed.
  2. Gå "all in" med PC styring, enten ved at droppe din PLC styring, eller ved at udvikle kommunikation mellem PLC og PC program

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Søren »

Hvis du kun har 3 Delta lokomotiver, så skift dekoderen i dem. Du kan bruge et motorombygningssæt og en Märklin mld3 dekoder. Samlet set koster det ca. 500 kr. pr. lokomotiv og du får meget bedre køreegenskaber af det.

Hvilke varenumre er der tale om?

Det er muligt at skifte dekoderen uden at ombygge motoren, men det er en halv løsning og ikke nær så god. Et motorombygningssæt koster ca. 250 kr., så det er ikke et sted jeg vil anbefale at spare.

Benyt Märklins bremsemodul, det er deres koncept, så deres modul giver dig det du har brug for. Det er desværre også ret dyrt ca. 550 kr. Du kan med fordel benytte det på synlige steder, og så cutte strømmen til sporet på steder, hvor du alligevel ikke kan se toget bremse pænt (f.eks. ved en skjult banegård).

Som Klaus skriver er der ingen magi i bremseteknikken, det er en simpel jævnspænding der sendes ud i sporet, når toget skal bremse. MEN hvad der lyder som noget man nemt kan lave selv, så vær opmærksom på at bremsemodulet samtidig sørger for at sikre at toget ikke bygger bro mellem de to strømsystemer som digital spænding og jævnspænding er. Derfor ser du faktisk aldrig hjemmegjorte løsninger af den slags. Det er simpelthen for risikabelt, da bare én fejl kan (og formentlig vil) smadre udgangen på din digitalcentral. Blot til info.

Link til Märklin bremsemodul:
https://www.maerklin.de/de/produkte/det ... cle/72442/

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Søren »

Lissy er rigtigt smart, omend noget arbejdskrævende, men også forældet.

Jeg synes nu stadig det har sin berettigelse i tilfælde hvor man ønsker en mere autonom styring af sektioner af anlægget, og uden computerstyring. Samt anlæg, hvor man, af den ene eller anden grund, ikke ønsker at implementere isolerede spor osv. Forældet ved jeg ikke om man kan sige. Det er anderledes. Der findes mig bekendt ikke nogen konkurrerende systemer der gør som Lissy.

Uhlenbrocks salgsmateriale giver indtrykket at man skal kombinere Lissy og Marco (Railcom) for at opnå en drift der minder om forbilledet. Det er her kæden hopper af for mig. Det forstår jeg simpelthen ikke, da de to systemer i min verden løser det samme problem, og Marco er den teknisk overlegne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Vendelbo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28 jul 2020, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Vendelbo »

Tak for løsningsforslagene, det er jo altid godt at have alternativer at vælge imellem.
Vil nok beholde PLC styring, da nogle af de muligheder som er med ren digital drift ikke er så vigtige for mig.
Dog vil jeg nok prøve at kombinere lissy/Marco systemet ind i styring, bremsepunkterne har jeg allerede lavet, men hastighedsnedsættelser syntes jeg er vigtige.
En anden grund til at jeg helst vil bevare PLC er at jeg hellere vil trykke på en tast, en rode rundt i en menu på en computer, da jeg jo nok er lidt af den gamle skole. :)
Men dejligt at dele erfaringer med ligesindede, det vil jeg helt sikkert benytte mig af når der kommer andre udfordringer.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af Søren »

En anden grund til at jeg helst vil bevare PLC er at jeg hellere vil trykke på en tast, en rode rundt i en menu på en computer, da jeg jo nok er lidt af den gamle skole. :)

En klassisk misforståelse. Du kan "jo bare" bygge en pult og lade tastetrykkene gå til det digitale system. En computer er ikke et must for at opnå det du gerne vil. Specielt ikke med Uhlenbrocks system.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Reducering af hastighed

Indlæg af moppe »

Så vil jeg kaste en lidt anderledes computerstyring ind i billedet:

http://www.gamesontrack.dk/

Klaus

Besvar