Hej Niels
Og velkommen til :-)
Med de gamle delta dekodere, kan du faktisk godt opnå hastighedsregulering, ved at sænke spændingen, fordi dekoderne ikke har lastregulering (så den forsøger at holde hastigheden på motoren.
Men i det øjeblik du finder en moderne dekoder (læs: køber et nyt lokomotiv), så kan du ikke gøre det.
Din styring med PLC forstår jeg godt, jeg har selv været samme sted og laver stadig styringer både arbejdsmæssigt og ikke mindst på "min" modelbane (Modelbane Europa i Hadsten).
PLC styring og digital kørsel harmonerer bare ikke, med mindre at du kan lave kommunikation mellem PLC og Intellibox, og lade PLC holde styr på, hvilke tog der er hvor.
Men PLC styring er i høj grad on/off kontakter/relæer og det kan du bruge ved bremsemoduler (hvor der sendes en DC spænding ud i sporet), men ikke til hastighedsændringer, der foregår ved hjælp af kommunikation mellem digitalstation og dekoder.
Din Intellibox (der er ved at være en ældre svend, den kom på markedet i 1999 og blev afløst af Intellibox II i 2010), egner sig bedst til computerstyring, men så bliver hele dit PLC setup stort set overflødigt.
Der findes en halvvej med Uhlenbrock, som hedder Lissy, hvor du skal bygge en IR sender ind i hvert lokomotiv og modtagere ind i sporene på dit anlæg. Her skal du så til at lave en mase programmering i Intelliboxen og Lissy systemet. Det er rigtigt smart, omend noget arbejdskrævende, men også forældet.
Jeg ved til gengæld at der netop i nordjylland (formoder at du kommer fra den omegn, med dit brugernavn) er en del anlæg med Lissy i drift, solgt gennem Hobbykæden i Nørresundby.
Mine anbefalinger til dig må være at vælge mellem følgende:
- Bevar PLC styring, lav bremsepunkter, men glem langsom hastighed.
- Gå "all in" med PC styring, enten ved at droppe din PLC styring, eller ved at udvikle kommunikation mellem PLC og PC program
Klaus