Bremsestrækning Loksound 5.0

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af Kresten »

Hej Per
Tak for dit svar. Jeg bruger det relæ, som er på billedet (Floodland omtaler det som "FRT5", og det har jeg bestilt).
Nej, det siger ikke en lyd (normalt kan jeg jo også høre relæet i Märklins signalmodul). Så jeg aner ikke, om det virker, om det vender rigtigt, osv.
Kan du beskrive en måde at teste det på (jeg har købt 30 stk, så nogen af dem må vel virke), som selv en amatør som jeg kan forstå ("NO" og "NC" er græsk for mig)?
VH Kresten

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af ErikL »

NO = åben i den tilstand hvor der ikke er strøm på spolen, ikke forbundet
NC = lukket i den tilstand hvor der ikke er strøm på spolen, forbundet, eller sluttet

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af PerR »

det vil være en rigtig god ide hvis du tager et billede af relæet så vi helt præcist kan identificere det.

Du skriver at det er et 24 volts relæ. Hvilken spændingsforsyning har du til at aktivere relæerne?

Ifølge de datablade jeg har fundet for relæer af typen FTR5, så kan der være to typer af bistabile relæer:
En type med 1 relæ spole og en anden med to relæ spoler.

Hvis det er den type med en spole, så skal man tilføje en DC spænding mellem terminal 1 og 10, for at få relæet til at skifte den ene vej og man skal vende polariteten for at skifte den anden vej.

Hvis det er den type med to spoler, så skal man tilføje en DC spænding med plus på terminal 1 og minus på terminal 5 for at få relæet til at skifte den ene vej og en DC spænding med plus på terminal 10 og minus på terminal 6 for at få relæet til at skifte den anden vej.

Men et billede af relæets overside vil hjælpe. Hvis der er brugbar information på undersiden af relæet, må du meget gerne tage et billede af undersiden også.

Mvh Per

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af Kresten »

Hej Per
Tak for dit svar. Jeg vedhæfter et billede af både relæ og elektrolyt kondensator. Håber det er skarpt nok.
Det står ingenting på undersiden.

Mht strømforsyningen bruger jeg den gule udgang fra K83 til 16V indgangen på bremsemodulet - og de to blå ledninger fører jeg tilbage til rød/grøn på K83. "Ground" og Digitalstrøm tager jeg fra "udgangen" på K83 (den der er beregnet til "næste K83").Det må vel svare til at forbinde direkte til sporene.

Desuden: Jeg har også forsøgt med Veroboard, hvor jeg kan bytte rundt på komponenterne. Hvis jeg vender relæet "den ene vej", kører toget upåvirket igennem og bremser ikke for hverken rødt eller grønt. Hvis jeg vender relæet "den anden vej" kører det også upåvirket igennem - men så er der ikke strøm på Emergency-afsnittet - ligegyldigt om det står på rødt eller grønt.

VH Kresten

Vedhæftede filer
IMG_0099.jpg
PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af PerR »

Hej Kresten,

som jeg tolker nummeret på relæet, så er det et almindeligt astabilt relæ som kun trækker når der påtrykkes spænding på relæ spolen.

Hvis det skal være et bistabilt relæ, så skal der stå FRT5-L1 eller FTR5-L2 på relæet.

Hvis det er den astabile type, så skal man tilføje en DC spænding med plus på terminal 1 og minus på terminal 10 for at få relæet til at skifte

Man kan godt bruge astabile relæer, men styringen af relæet skal være anderledes.
Jeg vil tro at du kan bruge en K84 istedet for en K83 til at styre med.

Jeg bruger selv astabile relæer i mine Floodland bremse moduler, og det er ikke noget problem, da jeg selv har lavet elektronikken der styrer signallamperne og relæerne i bremsemodulerne.

Prøv at sætte en DC spænding på relæet, med plus på terminal 1 og minus på terminal 10. Jeg vil mene at spændingen skal være mellem 16 og 24 Volt DC for at relæet vil skifte. Du kan høre at relæet klikker når det skifter.

Mvh Per

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Floodland bremsemodul (was: Re: Bremsestrækning Loksound 5.0)

Indlæg af moppe »

For at bygge et bremsemodul, er det en rigtig god ide at have erfaring med elektronik, ellers ender man med at købe for massevis af kroner på komponenter og spilde en masse tid, uden at få et resultat man lige så godt kunne have fået ved at købe færdige bremsemoduler (Märklin, Viessmann Bogobit, eller noget helt tredje).

Når jeg går på arbejde kan jeg i løbet af to timer tjene penge nok til at købe et Bogobit classic modul (30€). Arbejder jeg over, skal der kun en time til (typisk om aftenen, hvor jeg ellers kunne sidde og bygge bremsemoduler).

Engang for mange år siden lavede jeg denne side:
http://moppe.dk/mmstop.html
Det er stort set det samme som Floodland modulerne, ud over at min bremse er smartere, fordi den også kan håndtere styrevognstog....

Anyhow, så skal du finde ud af, hvordan dit relæ arbejder. Få det til at virke med din dekoder (mit bedste bud er at du kobler relæet sammen med det grønne lys i dit lyssignal på M83 dekoderen) og så ellers bygger ud derfra. Så vil tog - hvis dekoderen forvirres af et eller andet, eller slukker - stoppe toget foran signalet.
Når du har et relæ der skifter med det grønne lys i signalet, kan du bygge det resterende kredsløb på.

For øvrigt, dit relæ kræver mindst 18 volt DC i følge specifikationerne. Det kan måske trække ved lavere spænding, men der er ingen garanti for funktionen.

Klaus

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af Kresten »

Det har du selvfølgelig ret i - men det er jo sjovt at prøve selv. Og i dette tilfælde var der både komponentliste, byggevejledning, tegning - hele molevitten. Elektrisk modeltog har vist aldrig genereret overskud - måske bortset fra store anlæg, bygget af folk der har styr på det.

Jeg vil prøve, som du beskriver - og bestilte et Bogobit modul i sidste uge - "just in case". ;)

VH Kresten

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af Kresten »

PerR skrev: 22 sep 2020, 20:09

Hej Kresten,

som jeg tolker nummeret på relæet, så er det et almindeligt astabilt relæ som kun trækker når der påtrykkes spænding på relæ spolen.

Hvis det skal være et bistabilt relæ, så skal der stå FRT5-L1 eller FTR5-L2 på relæet.

Hvis det er den astabile type, så skal man tilføje en DC spænding med plus på terminal 1 og minus på terminal 10 for at få relæet til at skifte

Man kan godt bruge astabile relæer, men styringen af relæet skal være anderledes.
Jeg vil tro at du kan bruge en K84 istedet for en K83 til at styre med.

Jeg bruger selv astabile relæer i mine Floodland bremse moduler, og det er ikke noget problem, da jeg selv har lavet elektronikken der styrer signallamperne og relæerne i bremsemodulerne.

Prøv at sætte en DC spænding på relæet, med plus på terminal 1 og minus på terminal 10. Jeg vil mene at spændingen skal være mellem 16 og 24 Volt DC for at relæet vil skifte. Du kan høre at relæet klikker når det skifter.

Mvh Per

Hej Per
Tak for dit svar. Jeg vil prøve "at fumle videre" efter din anvisning. Første udfordring er at finde en DC srømkilde, der genererer mere end 16V.

Når du taler om terminal 1 og 10, går jeg ud fra at det svarer til tegningerne på dette datasheet: https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... -1-pcs.pdf ?

Fra dit og Klaus svar gætter jeg på, at min største udfordring er relæerne. Har du et bud på hvilket relæ jeg kan bruge i stedet sammen med hobbysignaler - og stadig holde det så simpelt som muligt (gerne med link til URL) ?

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Floodland bremsemodul (was: Re: Bremsestrækning Loksound 5.0)

Indlæg af moppe »

Kresten skrev: 23 sep 2020, 08:40

Tak for dit svar. Jeg vil prøve "at fumle videre" efter din anvisning. Første udfordring er at finde en DC srømkilde, der genererer mere end 16V.

Hvad spænding har du ud af din dekoder, som skal trække relæet?

Find benene på relæet, der er forbundet til spolen.
Sæt DC til spolen, både den ene og den anden vej og hør hvornår relæet klikker.

Når du har fundet spolen, sætter du spolen til dekoderen og får relæet til at klikke.

Kan du ikke det, så kig efter andre relæer.....

Klaus

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: Bremsestrækning Loksound 5.0

Indlæg af Kresten »

Det klikker "ikke-noget-som-helst".

Jeg gør det sikkert forkert - men jeg fandt en diskussion på et hollandsk forum, hvor et indlæg anbefalede disse relæer, som jeg nu har købt en stak af: https://www.reichelt.de/de/de/signalrel ... FD2-L&&r=1

Desværre kan jeg ikke finde et datablad, som oplyset afstanden mellem benene men håber det passer med mine fumle-brætter :-)

Til morgen har jeg så også fået en mail om, at mit "nød" Bogobit modul er på vej med posten fra Mailboxde.com - han vil jo ikke selv sende til DK pga. CE-regler, osv.

VH Kresten

Besvar