CS3+ stopper med at reagere

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af Kresten »

Jeg prøver at finde mig til rette med min CS3+, men nogen gange opfører den sig altså mærkeligt. Eller også er det mig, der ikke har styr på kalorius.

Ind imellem mister den kontakten til loks - og så vidt jeg kan se, stopper den også med at broadcaste CAN-msg over nettet. Jeg kan dog stadig ping'e den over nettet.

Jeg kan stadig vælge i menuerne, men f.eks. STOP-knappen virker heller ikke.

Når jeg forsøger at ændre hastighed, følger "den grønne søjle" ikke med op, men viser i stedet et tal (for mfx er det ovenikøbet en procentsats). Jeg vedlægger to screenshots til illustration - den ene mfx (med %-angivelse), det andet en LP4 nano.
Retningsskift reagerer den heller ikke på - skærmen markerer et blåt felt, når jeg trykker, men pilen ændrer ikke retning. Lokomotivet heller ikke.

Er der nogen, der kan forklare mig hvad jeg gør galt ?

Nåja - nu jeg er i gang: Den er syv lange og syv brede om at starte. nogen gange synes jeg, at jeg må rokke rundt på stikket på bagsiden for at få gang i den. Eller også er min tålmodighed for kort...

VH Kresten

Vedhæftede filer
CS3 Screen.pdf
(405.58 KiB) Downloadet 137 gange
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af Godsbanen »

Søren og andre kommer nok med bedre svar om lidt, men hvordan fungerer den hvis du starter den op helt uden noget tilsluttet, og hvordan hvis du blot har et kort stykke skinne tilsluttet med et enkelt lokomotiv på? Er den opdateret? (Selvom den burde virke uden at være det). Har selv en almindelig CS3, og den starter vel op på omkring et halvt minut eller mindre - uden at jeg har taget tid på det...

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af Kresten »

Jeg har kun et enkelt (nej, 4) stykker skinner tilsluttet. Så der er ingen indflydelse fra andre komponenter.
Men hvis jeg til sidst slukker og lader den stå i et stykke tid (nogle minutter), starter den vel op som du siger det. Lidt under et minut.

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af moppe »

Har du din pc koblet til når det sker?

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af Søren »

Hmm...

Jeg ved at der kan opstå et problem hvor alle ressourcerne bliver ædt op. Det kan ske i den aktuelle version, hvis man benytter en Loop makro, hvor man udelukkende foretager checks af status på artikler. Det ved jeg ikke om du gør, men hvis du gør, så prøv at fjerne den.

Når CS3 bliver langsom, så skyldes det oftest at der er uhensigtsmæssige hændelser i spil.

Hvis, som Klaus skriver, at du har noget pc software sat til, så prøve at fjerne det. Uhensigtsmæssigt konstrueret software kan uforvarende DDOS'e CS3'eren. Om end det er sjældent. Der skal meget til.

I sidste ende, tag en backup af konfigurationen og genskab den tomme backup (leer, hedder den). Se om din CS3 fungerer normalt her. Hvis den gør, så ved du at problemet ligger i din konfiguration. Hvis ikke, så ville jeg sende den til service.

I ovenstående antager jeg, at din CS3 er helt opdateret. Hvis ikke, så start med det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af Kresten »

Tak for svarene :-)

Min CS3+ er opdateret til nyeste SW/FW-level.

@Klaus: Jeg ved ikke, hvad du mener med at have min PC "koblet til" ? Men ja, jeg kører VNC og bikser stadig med at få CAN-protokollen til at virke fra min RPi - og "sniffer" til broadcast med JMRI for at følge med i, hvad der foregår. Men alle disse opkoblinger er jo connection-less og burde ikke binde ressourcer på CS3...? Og selv når jeg lukker ned for "dass ganze molevitten" bliver den ikke vakt til live.

@Søren: Og der er vel intet af det, som skulle få min CS3 til at føle sig udsat for et DDOS-angreb ? Den er endnu ikke indsat "i drift" på mit anlæg, men bruges til rent "laboratorieforsøg". Der er heller ikke nogen væsentlig konfiguration at gemme - har ledt efter en "reset til factory default" -funktion, men har ikke fundet den. Netop fordi jeg var bange for at have gjort noget forkert. Men den kører fint igen efter 2-5 minutter uden strøm på.

Så et eller andet sted har I jo nok en ledetråd. Hvis jeg ikke gør nogetsomhelst, kører den fint. Men jeg har jo ikke købt den for ikke at gøre "nogetsomhelst" :-)

Hvad kan I foreslå, at jeg holder op med ? Jeg bruger kun dokumenterede (hvis man kan kalde Märklins CAN-interface "dokumenteret") interfaces... og så JMRI.

VH Kresten

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af moppe »

Ud fra det du beskriver ville jeg klar starte med at pille netværkskablet ud og se om fejlen med betjeningsoverfladen kommer.

Altså en helt standard løsning med CS3, strømforsyning, skinner og lokomotiver.

Mit bedste bud er at din pi sender beskeder med samme id som betjeningsenheden på din CS. Dermed bliver betjeningsenheden “lukket ude”.
Det gær at du godt kan betjene selve GUI, men kommandoer fra den aldrig når ned til GFP.
Når du trykker nødstop, sender GUI, måske kommando, men da den aldrig modtager at GFP er gået i nødstop, vil status på skærmen ikke ændre sig. Status på skærmen kommer netop fra GFP, idet du kan trykke nødstop på andre enheder og det vil stadigvæk blive vist på GUI.

KLAUS

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af Kresten »

Jeg vil nu ikke pille den helt af nettet - men alting virker fint indtil jeg begynder at sende kommandoer til en lok-dekoder fra min RPi.
Så det er nok noget "skrammel", jeg sender - og måske ovenikøbet, som Søren foreslog, noget der kan minde om et angreb...

Jeg synes ellers, jeg havde fundet en god og pædagogisk (for mig selv) måde at gøre det på:
Sætte JMRI til at sniffe, mens jeg udfører diverse kommandoer direkte på CS3. Derefter kopierer jeg JMRI-loggen til et Python-program på min RPi for at afspille det hele igen.

Hvis jeg har forstået dit svar rigtigt, mener du at GUI og min RPi har hvert sit ID - og at GFP på CS3 ikke kan håndtere at modtage kommandoer fra 2 forskellige "devices" med samme ID. Og det kan jo lyde rigtigt nok - jeg bruger jo ID fra JMRI-loggen...

Så er spørgsmålet hvordan jeg finder og bruger det rigtige ID for min RPi. Måske skal jeg prøve 0x1800, som iflg. Märklins dokumentation er "Frei für Privatanwender" ?

VH Kresten

Lyne Preben
Godsforvalter
Indlæg: 146
Tilmeldt: 05 apr 2016, 14:40
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lyne

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af Lyne Preben »

Hej,
Jeg kan ikke "dy mig" for at komme med en lille kommentar her. Jeg har lidt de samme problemer med min CS3+. Jeg har i en tidligere tråd "CS3 går i KOMA" her på forumet, som af en eller anden grund aldrig blev bragt til en konklusion, samt her for nylig en ny tråd "CS3 Falsk/manglende tilbagemelding ".
Jeg har nu konstateret, at når blokstyringen fejler, kan jeg heller ikke betjene magnetartikler/signaler manuelt. Hvis jeg så aktiverer nødstop, at starter igen, kan jeg atter betjene disse.
For mig virker det som om at CS3 løber tør for memmory eller lign.

Mvh Preben

Märklin c-skinner
CS2, CS3
Fortrinsvis Dansk
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: CS3+ stopper med at reagere

Indlæg af moppe »

Kresten skrev: 24 aug 2020, 17:38

Så er spørgsmålet hvordan jeg finder og bruger det rigtige ID for min RPi. Måske skal jeg prøve 0x1800, som iflg. Märklins dokumentation er "Frei für Privatanwender" ?

Enten bruge 1800, eller finder et nyt id.
Lån en MobilStation2 et sted og snif dens ID.

Klaus

Besvar