Opdeling af bane i blokke

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Carsten67
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2020, 13:43
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Opdeling af bane i blokke

Indlæg af Carsten67 »

Hej
I forbindelse med at jeg på mine "hoved banen" vil køre efter for programmeret kørsels mønstre vil jeg skulle opdele banen i nogle blokke. Vil disse blokke med fordel opdeles således at blokke ligger mellem 2 sporskifte hvor jeg jo vil kunne få stilstand på og signal med ind i programmet, eller kan blokken godt blive større (altså færre blokke) og opnå samme fleksible kørselsmønstre/programmering?

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Opdeling af bane i blokke

Indlæg af ErikL »

Hej

Jeg bruger Traincontroller men mener at det er det samme andre programmer

Minimum er strækningen mellem 2 sporskifter, bliver dette for langt kan det opdeles i flere blokke.

! blok skal som udgangspunkt kunne holde hele din togstamme, men på stationer mm kan det blive svært. Her må man så sikre at sporskiftet ikke kan skifte under togstammen. I TC kan det programeres så den ser den sidste vogn, eller lokomotivet er nået til et bestemt punkt. før blokken før frigives.

I TC er også indbygget metoder til at forsøge at forhindre at et sporskifte skifter under stammen ved korte blokke. De virker i 99% al alle tilfælde.

I TC anbefales det at man IKKE har sporskifter med.i blokke.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Besvar