Nedbremsning

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Vendelbo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28 jul 2020, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Nedbremsning

Indlæg af Vendelbo »

Hej

Har installeret viesmann bremsemodul ved flere stoppesteder og det fungerer fint , dog har jeg lige et par spørgsmål som der sikkert findes svar på i dette forum.

1.Har et delta lokomotiv som jeg har fået ombygget med Esu dekoder og 5 polet motor, den opfører sig mærkelig ved nedbremsning men tror det er et spørgsmål om den rette CV indstilling, så måske en venlig sjæl kunne oplyse mig hvilke CV der skal tilrettes?

2.Har købt en spritny T- maskine som også bremser fint, men der kommer en gnist fra slæbeskoen når den rammer den første af de tre adskilte skinnestykker ved nedbremsnigsstykket. Gnisten ligner en afladningsgnist og ikke dårlige forbindelser eller lignende, måske det også kan rettes med den rette CV indstilling ?

Mvh Niels

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nedbremsning

Indlæg af moppe »

Vendelbo skrev: 01 dec 2020, 22:03

1.Har et delta lokomotiv som jeg har fået ombygget med Esu dekoder og 5 polet motor, den opfører sig mærkelig ved nedbremsning men tror det er et spørgsmål om den rette CV indstilling, så måske en venlig sjæl kunne oplyse mig hvilke CV der skal tilrettes?

Hvilken ESU dekoder?
Hvordan opfører den sig mærkeligt?

Vendelbo skrev: 01 dec 2020, 22:03

2.Har købt en spritny T- maskine som også bremser fint, men der kommer en gnist fra slæbeskoen når den rammer den første af de tre adskilte skinnestykker ved nedbremsnigsstykket. Gnisten ligner en afladningsgnist og ikke dårlige forbindelser eller lignende, måske det også kan rettes med den rette CV indstilling ?

Gnisten er en fysisk ting ved slæbeskoen og er ikke noget du kan ændre med CV værdier.
Den er der sikkert også ved andre lokomotiver.....

Klaus

Vendelbo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28 jul 2020, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Re: Nedbremsning

Indlæg af Vendelbo »

Tak for svar!

Ved ikke hvilken model esu det er, men den er ombygget ved togtossen for et par måneder siden, så formoder den må være af nyere dato hvis det kan være en hjælp.
Ellers forsøger toget godt nok at bremse, men man så pludselig finde på at stikke af indtil den når stopfeltet.
Syntes jeg har læst et eller andet sted at det kan være den analoge funktion der skal slås fra og bremsefunktionen skal sættes til lenz, men kan ikke finde siden hvor jeg har læst det og ved derfor ikke hvilke CV værdier man kunne prøve at ændre.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nedbremsning

Indlæg af moppe »

Hvilken CV der skal sættes til hvad, afhænger af hvilken dekoder der er i lokomotivet.

Et billede af dekoderen kan hjælpe.
Ellers har opbyggeren vel leveret brugsanvisningen til dekoderen med lokomotivet?

Klaus

Vendelbo
Trafikelev
Indlæg: 19
Tilmeldt: 28 jul 2020, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jylland

Re: Nedbremsning

Indlæg af Vendelbo »

Hej Klaus
Her er et billede af dekoderen.Der står LP 5 på den, ved ikke om det kan hjælpe.

Mvh Niels

Vedhæftede filer
8C97922F-B8D3-4A51-927A-A1220253081E.jpeg
Besvar