FallerCar/DC-Car/OpenCar ?

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Besvar
Cooldad
Godsforvalter
Indlæg: 105
Tilmeldt: 07 nov 2019, 15:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

FallerCar/DC-Car/OpenCar ?

Indlæg af Cooldad »

Hejsa

Jeg skal ha fundet noget styring til mine Faller-biler. Der findes en del forskellige systemer, men umiddelbart ser det ud som om at DC-Car og OpenCar er de mest udbredte systemer. Men er her nogen som kan sige noget om fordele/ulemper ved de to systemer?

Fallers eget system er jeg ikke interesseret i pga. de store ultralydsmodtagere på taget.

Mvh
Klaus

3-skinne med CS3 Plus. Udelukkende dansk materiel eller det som kører på de danske skinner.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: FallerCar/DC-Car/OpenCar ?

Indlæg af moppe »

Faller/GamesOnTrack systemet har ultralydssendere i forskellige størrelser på taget - korrekt.
Men det er også det der er lettest at implementere, da styresignaler til bilerne sendes via radiosignaler.
Der kan købes helt færdige biler til systemet fra Faller

DC-Car betyder at du skal sætte små ir sendere op over hele anlægget.
Der fås (så vidt jeg ved) ikke færdige biler fra nogen stor producent til DC-car systemet.

På modelbanen i Hadsten er vi på vej til at implementere GamesOnTrack(GoT)/Faller systemet på det tyske anlæg. Ikke mindst fordi styring foregår centralt fra GoTs eget program og fordi der ikke skal trækkes “1000 km ledning” til sendere rundt på anlægget.

Klaus

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: FallerCar/DC-Car/OpenCar ?

Indlæg af Søren »

DC-car og andre er en hel hobby i sig selv. Fallers systemer (både det analoge og det digitale) er designet til at være tilbehør til modelbanen, hvor den digitale del også godt kan være en hobby i sig selv.

Faller har nævnt at de arbejder på et system, hvor "dimsen" i bilen er væsentlig mindre, og derfor ikke så stor og grim som det nuværende system.

Faller har også den fordel, at du kan få ombygningssæt, så du kan tage eksisterende biler og bygge dem om til at Faller car. Det er ret smart.

Jeg synes du skal overveje nøje hvad dit car system skal være på dit anlæg. Skal anlægget dreje sig om car system, med et evt. tog som en slags "tilbehør", så er der intet i vejen for at kaste sig ud i selvbyg som, ved DC-car m.fl., er en nødvendighed.
Hvis det i stedet er toget som er det primære formål for anlægget, med car system som tilbehør, så vil jeg gå efter Faller car. Det er nemt og problemfrit (sådan da).

Faller har for nylig genopdaget YouTube og er begyndt at producere en række interessante mini videoer om Car System.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar