Kontaktskinner sætter alle igang

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Søren »

Som jeg umiddelbart forstår det er det en mere avanceret måde, så tænker du at man skal holde sig til din måde eller er det en idé at give sig i kast med Märklins version.

Jeg skal ærligt sige, at jeg ikke har omtalte bog. Så jeg kan ikke sige så meget om den variant.

Ideen med min variant er at holde det så simpelt som muligt. Jeg lægger op til, at du har en kontakt så tæt på slutningen af perronsporet som muligt. Det ankommende tog aktiverer kontakten, stopper sig selv og sender naboen afsted. Sådan kører det i et loop.

Du kan sagtens bygge andre varianter der, hvilket der som sådan ikke er noget i vejen med, jeg ser bare ingen umiddelbar grund til at gøre det mere besværligt end nødvendigt for at løse opgaven.

I den "gamle" CS3 bog på side 147 er et diagram, der meget godt viser, hvordan jeg plejer at gøre. Der har du én kontakt, som standser det ankommende tog og sender naboen afsted.

Kontakten ved udkørslen er for at sikre at alle signaler går tilbage til rød. Dette sker for at sikre, at signalet falder tilbage når toget forlader sporet. Man kan omvendt sige at det er en redundant hændelse, da næste tog der ankommer sætter signalet på rødt og standser. Så ved nærmere eftertanke kan hændelsen der sætter alle signaler på rødt godt droppes. Den har ingen reel effekt, andet at end at være for synets skyld (signalet falder tilbage på rød, så snart toget forlader perronen).

Uden hændelsen vil signalet blot vise grønt ind til næste tog ankommer. Hvis du benytter m84 dekodere til at slukke strømmen i sporet, og ikke har deciderede signaler, så er det fuldstændig ligemeget. Du kan ikke se det alligevel.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens og Søren

Nu har jeg slettet alle hændelserne og startet forfra.
Jeg har først lagt alle sporskifter ind lidt ad gange, kontroleret det og det har fungeret fint. Så langt så godt.
I det øjeblik jeg lægger mine signaler ind, begynder alle hændelserne at sætte igang igen, når første kontaktskinne rammes, uanset hvilket spor der køres ind på
Jeg har også bemærket at kontaktskinnen lyser gul som den skal når sporet er optaget, men først bliver grå når signalet går på rødt (toget rammer vippekonktakten der altid sætter alle signaler på rød)
Den grønne ledning fra min Viesmann 5213 er sat på B, det samme er den grå ledning fra S88. Begger ligger inden for sporisoleringen. Jeg bruger samme isolering, hvor sporisoleringen starter til både sporisolering og kontaktskinne, men har en separat isolering efter kotaktskinne, men før sporisolering ender. Jeg vedhæfter en simpel tegning af sporplanen. Alle tre spor er oprettet identisk.

Har i nogle gode forslag?

WIN_20210112_17_27_17_Pro.jpg
Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Godsbanen »

Ikke for at forplumre debatten, men hvordan forholder I jer mht. lokomotiver med powerpack, der kan køre et stykke tid efter et strømløst stykke, som jeg går ud fra, at der er på en skyggebanegård med stop? Er det et spørgsmål om en passende lav hastighed og en passende lang stopsektion?

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Søren »

Du konfigurerer din power pack til at håndtere det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Jørn
Trafikelev
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17 dec 2020, 15:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: märklin K og C
Geografisk sted: København

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Jørn »

Hej Igen

Jeg fik lige set en lille skrivefejl på min tegning. Ved vippekontakt skal der ikke stå sporstop, men signalstop.

Besvar