Kontaktskinner sætter alle igang

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Mogens
Godsforvalter
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Vallensbæk strand

Re: Kontaktskinner sætter alle igang

Indlæg af Mogens »

Prøv at klikke på feltet, jeg kan ikke umiddelbart svare dig herom. Prøver om jeg kan finde svaret herom.

Ad brug af vippekontakt som tilbagemelding, pas på hvis du har tog med flere slæbesko det udløser hver gang, brug kontakt skinner, du klipper dem selv.

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Mogens
Godsforvalter

Indlæg af Mogens »

Det røde kryds har kommer hver gang du flytter noget, det vurderer jeg at det intet har med dit problem at gøre. (har lige prøvet på min cs3+).

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Hej Jørn

Det er umiddelbart lidt svært at gennemskue, da der er ting jeg ikke kan se på billedet. Hvor i landet bor du?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

Jørn
Trafikelev
Skinnesystem: märklin K og C

Indlæg af Jørn »

Hej Mogens og Søren

Tak for jeres tilbagemeldinger.

Jeg bor i København NV. Faktisk lige ved siden af "Togcenter".
Desværre er ingen af forhandlerne i København særlig stærke i CS3+. Ingen bebrejdelse, de kan ikke vide alt, men bare en konstatering. Det var faktisk dem der anbefalede jer. :)

Søren
Lokomotivfører
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Indlæg af Søren »

Okay, det er lige langt nok væk for mig. 🙂

Jeg foreslår følgende, for jeg tror det gælder om at skabe overblik frem for alt.

1. Opret en hændelse for hver togvej ind i din skyggebanegård. Disse hændelser skal ikke startes af nogen kontakt, du skal blot oprette dem, så de kun sætter den nødvendige togvej til deres respektive spor. Ingen signaler inkluderet, kun sporskifter.
  2. Opret en hændelse for hvert spor, hvor du sætter togvejen ind i sporet og sætter sporets signal på grønt. I hændelsen trækker du den relevante togvej fra pkt. 1 ind, samt sporets signal.
  3. Har du en kontakt i udkørslen på skyggebanegården? I så tilfælde, opret en hændelse, der sætter sætter alle signaler i skyggebanegården på rød.

Nu opretter du så igen en hændelse for hvert spor, og denne gang skal hændelsen udløses af kontakten for det respektive spor. Hændelsen skal sætte sporets eget signal på rød og kalde hændelsen fra pkt 2., men for nabosporet.

Derved opnår du, at når et tog kommer ind i skyggebanegården, så stopper det sig selv, og sender naboen afsted. Næste tog kører ind i det ledige nabospor, sender sin nabo afsted osv.

Det sidste spor, skal blot kalde hændelsen for spor 1 igen. Så vil det hele køre i ring.

Bemærk! Når du arbejder med kontaktskinner som aktiveres af en slæbesko, så skal du være opmærksom på at det kan forstyrre, hvis der er flere slæbesko under togene, og fordi hændelsen kun aktiveres når slæbeskoen rammer kontakten, så kan der være forskel på hvornår den aktiveres og hvornår evt. hændelser skal afvikles. Hvis kontaktskinnen f.eks. er lige ved starten af sporet, så nytter det jo ikke noget at sætte en togvej til nabosporet mens det aktiverende tog er ved at køre på plads.

Det er klart nemmere at have med at gøre hvis du ofrer den ene skinnestreng til ægte feedback, hvor der er permanent sporbesættelse. Alternativt har dine kontaktskinner i området hvor toget skal standse.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI

Mogens
Godsforvalter

Indlæg af Mogens »

Enig med Søren, så prøv lige at gøre det som vi foreslår.

Så er jeg sikker på det virker.

Husk når du klipper kontaktskinner, så skal du huske at isolere start og slut i den samme side hvor du har loddet ledning til tilbagemeldingen på - en fejl der så ikke udløser tilbagemelding - du skrev du bruger vippekontakt, du har vel ikke byttet om på ledningstilslutningen her?

PS. Hvis du er medlem af Maerklin Insider, så har vi et fortræffeligt forum på nettet "mist-zealand.dk."

Mogens

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Jørn
Trafikelev

Indlæg af Jørn »

Hej Søren og Mogens

Mange tak for jeres forslag.
Nu vil jeg starte fra en ende af og prøve mig frem. Jeg håber det løser problemet, så jeg kan komme videre med mit anlæg.
Jeg har også fået fat i den bog fra Märklin som blev anbefalet.

Jeg er så "heldig", at være corona hjemsendt på Mettes regning, så jeg har tid til, at angribe problemet :)

Mange tak for jeres tåmodighed.

Med venlig hilsen
Jørn

Mogens
Godsforvalter

Indlæg af Mogens »

Søren

Jeg bliver lige nød til her i dette emne at stille et lille spørgsmål.

Som jeg og du har lagt op til laver vi en skyggebanegård hvor alt styres af s88 kontakter der aktiveres ved indkørsel, så vidt så godt og enkelt.

Märklin har i sin visdom i bogen Digital steuern ab software 2.0 på side 98 lagt en variant op der består i at samme kontakter både bruges til hændelser ved indkørsel og igen ved udkørsel, alt programmeres som hændelser på cs3 /cd3+.

Som jeg umiddelbart forstår det er det en mere avanceret måde, så tænker du at man skal holde sig til din måde eller er det en idé at give sig i kast med Märklins version.

Så jeg lytter spændt på din melding.

Med venlig hilsen
Mogens

Jørn
Trafikelev

Indlæg af Jørn »

Jeg prøver at se på det og vender tilbage med resultatet :)

Mogens
Godsforvalter

Indlæg af Mogens »

Hej Jørn

Mit spørgsmål går til Søren. Du er naturligvis velkommen til at se på det.

Men jeg tænker lige at vi venter til Søren har været på "banen", jeg har som sådan styr på hvad Märklin skriver, men jeg behøver trods alt ikke at komplicere det unødigt for mig selv.

Med venlig hilsen
Mogens

Besvar