S88 på tværs af boosterafsnit

Her kan du debattere og stille spørgsmål til alt om elektronik og digitaldrift på modeljernbanen. Skal du have hjælp til en dekoder eller driller signalet? Stil dit spørsmål her.
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

moppe skrev: 18 jan 2021, 13:01

Og der kører de med fælles nul for hele anlægget.

Gør du det?

Klaus

Nej - det gør jeg ikke. Boosterafsnit er fuldstændigt adskilte, og gul/brun til lys kører for sig.
Men hvis du mener, at denne tegning så IKKE dækker mit behov - hvordan i alverden kobler man så S88'ere op til forskellige strømkredse ?

En ting er, at en S88 kun kan "tilhøre" en strømkreds, men de skal jo alle sidde i serieforbindelse med CS3/ECoS. Og i mit tilfælde dækker den ene nul/brun jo ikke et andet boosterafsnit/strømkreds. Hvordan skal man så forbinde nul/brun for de efterfølgende S88'ere ?

Jeg kan se i vejledningen, at 60882 (DC) kan tilsluttes 2 strømkredse. Er man så tvunget til at bruge den ?

VH Kresten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af PerR »

Kresten, du skal bemærke at den tegning du fandt på stummiforum, var fra en tid hvor enhederne hed 60213 og 60173.
På det tidspunkt, var det et krav at man isolerede alle 3 skinne strenge mellem de forskellige boosterafsnit.
60213 og 60173 havde ikke galvanisk adskillelse, og derfor krævede det at alle 3 skinne strenge blev isoleret.
Senere kom booster 60174, med galvanisk adskillelse, og så blev det kun nødvendigt at isolere midter lederen mellem booster afsnit. Da 60174 kom, tilbød Märklin gratis ombytning til den nyere 60174, og det synes jeg var rigtig flot. Jeg fik byttet min 60173 til 60174, men da jeg ikke kunne undvære min booster, så blev jeg nødt til at købe en 60174 mere :-).

Hvis du bruger CS3/CS3+ og 60174/60175 boostere og har et anlæg på under 300 VA (ifølge Märklins sikkerheds regler), så burde det være forsvarligt at anvende fælles 0 (brun) mellem CS3/CS3+ og boostere, og så skulle der ikke være problemer med S88.

Jeg vil foreslå at du laver kablingen, så rød og brun holdes isoleret for hvert afsnit, og føres frem til et centralt punkt.
Jeg har lavet 8 afsnit, med hver sin vippeomskifter, og så kan jeg vælge hvilket afsnit der skal forbindes til hvilken booster.
I øjeblikket har jeg to boostere, men jeg kan nemt tilslutte en ekstra booster ved at ændre på forbindelserne i "krydsfeltet".

Søren har tidligere foreslået at man kan anvende en L88 for hver booster, for på den måde kan man undgå at have fælles 0 (brun) mellem boosterne, uden at have problemer med tilbagemeldingerne (S88).

Mvh Per

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Hej Per

OK - så kom vi vist til vejs ende. Så det, du skriver til mig er, at jeg for at undgå problemer med S88 tilbagemeldinger kan

  • ENTEN bruge samme nul (brun ledning) til alle boosterafsnit, hvorved både Märklin-løsningen (CS3+60174) og ESU-løsningen (ECoS+ECoSBoost, som også har galvanisk adskillelse) kan bruges,
  • ELLER opretholde adskillelsen af nul (brun ledning) og tilslutningen af min nuværende 6088 til CS3+, men så til gengæld investere i en 60883 (S88 Link) og tilslutte den til hver booster (i mit tilfælde dog kun een). I dette tilfælde vil ESU-løsningen ikke kunne bruges.

Er det korrekt opfattet ?

Jeg har i forvejen separate strømkredsløb bestående af Deltaboks + trafo til hvert boosterafsnit til styring af magnetartikler, osv. Dem kan jeg vel bare lade være, som de er (altså adskilte) ?

VH Kresten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af PerR »

jeg har ingen mening om ESU løsningen, men ellers mener jeg at at du kan bruge ENTEN - ELLER som du har beskrevet.

Mvh Per

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Søren »

ENTEN bruge samme nul (brun ledning) til alle boosterafsnit, hvorved både Märklin-løsningen (CS3+60174) og ESU-løsningen (ECoS+ECoSBoost, som også har galvanisk adskillelse) kan bruges.

ECoS kan også arbejde uden "slæbesko-vippe", så det kan du godt. Men altså: Lad være. Det der fællesmasse er noget potentielt roderi.

ELLER opretholde adskillelsen af nul (brun ledning) og tilslutningen af min nuværende 6088 til CS3+, men så til gengæld investere i en 60883 (S88 Link) og tilslutte den til hver booster (i mit tilfælde dog kun een). I dette tilfælde vil ESU-løsningen ikke kunne bruges.

S88 Link tilsluttes til CAN-bussen. Du opsætter en terminal (60145) ude ved din boosterkreds. Til terminalen tilslutter du S88 Link, samt tilslutter din booster. S88 Link kræver desuden en separat strømforsyning. Hvis du har en liggende fra en Mobile Station 2 eller et startsæt (18 VA) kan du benytte den.

Ang. ECoS: Hvis du insisterer på at blande S88 med en ECoS, så nej, men hvis du benytter ESUs egne tilbagemeldingsmoduler som tilsluttes ECoSlink, så kan du godt opretholde adskillelsen. Hvis jeg gik ESU-vejen, så ville jeg skrotte mine S88 moduler og benytte ESUs egne.

Til valget mellem CS3 og ECoS: Husk dog på, at der er milevid forskel på funktionerne i CS3 og ECoS. ECoS kan ikke nær så meget automatik, så hvis automatikken er det som interesserer dig, så er CS3'eren et bedre valg.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Tak for gode og fyldestgørende svar.
Jeg har både en CS3+ m. 60174 booster og en ECoS II m. ECoSBoost, og indtil videre har jeg kunnet bygge, så de kunne substituere hinanden. Men nu er jeg altså nået til den forventelige skillevej.

Hovedårsagen til, at jeg ikke allerede er gået all-in for CS3+ er mit Railcom-projekt, hvor jeg fra RPi vil sende kommandoer til styreenheden bl.a. baseret på loks placering på anlægget.

Det er meget simpelt på ECoS, idet ESU har offentligjgort en detaljeret protokol. Men jeg kan simpelthen ikke få CAN på Märklin til at makke ret. Det er lykkedes mig at styre magnetartikler, m.v. - men er ikke i nærheden af at kunne styre en lok-dekoder (start, stop, hastighed, funktioner).
Når/hvis jeg knækker den nød, ligger det til højrebenet at fortsætte ad Märklinvejen, men indtil videre er jeg "i tænkeboks".

VH Kresten

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Mogens »

Hej.
Jeg er også blevet mere vidende nu hvor jeg er i gang med at bygge mit nye anlæg der har 3 strømkredse . Har opdelt det i en cs3+booster kreds (bruger ikke cs3+ udgangen til spor - den kunne jo risikere en kortslutning. Så jeg har en booster som forsyner til spor i denne kreds). En Cs2 samt booster bruges til de 2 øvrige kredse. I mit gl. anlæg må jeg have haft en 0 leder der er sat i forbindelse med alle kredse - ellers kunne mine signaler - hændelser (s88) jo ikke fungere , men det har jeg ikke tænkt over tidligere.

Bruger gl Delta boks til lysstrøm, (digital strøm) i signaler, sporskifte. M 84/83 fødes af en trafo fra et startsæt, og har digital forbindelse jfr manual til spor.

Styring af lokdecoder, har både Märklin ab. fabrik med lyd og lokpilot

Har lavet hændelser med stop, vente, retningsskift, hastighed ned/op, stationsnavn, togstart osv., lydfiler skal hentes som waw hos maerklin og andre er lagt ab fabrik i lok.

Det har jeg ikke haft problemer med, det var blot at lave hændelserne og trække dem ind hvor jeg ville have dem.

Ps Søren har på foraet på et tidspunkt også vist "fremtiden", hvordan cs3+ kan håndtere hændelsen at der er lok xx der "her", men funktionen kan ikke bruges til noget endnu.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Kresten »

Hej Mogens

Ja, det er netop den "fremtid", som Søren tidligere har omtalt, jeg forsøger at nå med mit Railcom-projekt: Jeg får Railcom Reader ( http://www.dcc4pc.co.uk/our-products/ ) til at fortælle min RPi, hvilken decoder, der befinder sig på en bestemt kontaktstrækning. Derefter sender min RPi en kommando - via - styreenheden til den pågældende dekoder.

"Læse-delen" går helt fint - men jeg kan som skrevet kun finde ud af at sende en lok dekoder-kommando til min ECoS, ikke til min CS3+ med CAN-bus.

Men sådan er der jo så meget - som John fra Tog&Tekno sagde til mig for nylig: Der var en gang, hvor Märklin sagde "to ledninger, og du er i gang"... :-) :-) :-)

VVH Kresten

Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Mogens »

Ja - men "dansk" er et vidunderligt sprog,
"to ledninger, og du er i gang"..
ja det er jo ret tydeligt beskrevet at man er "i gang", så på den måde ligger der en udfordrende fremtid for os.

Det godt at vi har baneforum - på dansk - og (personligt) også Stummi på Tysk.

Hvor bliver vi kloge.

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: S88 på tværs af boosterafsnit

Indlæg af Søren »

som John fra Tog&Tekno sagde til mig for nylig: Der var en gang, hvor Märklin sagde "to ledninger, og du er i gang"...

Der var også engang hvor digitalt tog ikke kunne en skid i forhold til hvad det kan i dag.

Rent teknisk kan du jo stadig nøjes med to ledninger, du må så undvære alt det sjove automatik. Det måtte man også dengang...

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar